پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
ایرانمنش در ادامه گفت: متاسفانه در مسیر معادن استان کردستان ۸۰ درصد آسفالت جاده‌ها تخریب شده است در حالیکه در بحث هزینه، زیر ساخت و طراحی آسفالت جاده‌های روستایی برای تردد ماشین‌های سبک است نه تردد ماشین سنگین که در معادن بار ۳۰ الی ۴۰ تنی حمل کنند.
شعار سال: یکی از ظرفیت‎های مهم استان کردستان معادن غنی آن است که متأسفانه از یک درد مزمن تاریخی به نام ایجاد نشدن صنایع پایین‌دستی فراوری و خام فروشی رنج می‌برد و مردم استان و حتی کشور، عایدی قابل توجهی از این معادن مهم نصیبشان نمی‎شود به نظر می‎رسد به صورت فوری وقت آن رسیده سیاست‎های معدنی در استان بازنگری شود.

سال‌هاست معادن سنگ آهن دهگلان بدون هیچ تغییری در حجم زیاد سنگ استخراج و به خارج از استان صادر می‌نماید و در نهایت هم مردم این شهرستان و استان سهمی از این ثروت بزرگ نمی‌برند.

بخشدار بلبان آباد در نشستی در رابطه با معضل و مشکلات معادن بخش بلبان آباد با بیان اینکه در طول سنوات اخیر شعار رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید و کمک به واحد‌های تولیدی بوده است گفت: معادن نقش عمده در تولید، اشتغال و ارز آوری دارند و استان کردستان به خاطر داشتن معادن طلا و سنگ آهن به بهشت معادن کشور شهرت دارد.

ارشدی با اشاره به وجود ۳ معدن سنگ آهن و سه معدن شن و ماسه در بخش بلبان آباد گفت: با توجه به اعتراضات مردم این بخش نسبت به انفجار، گرد و خاک و تخریب جاده‌های روستایی، موضوعات اجتماعی و عدم ترمیم سینه کار بعد از برداشت نیاز است به نوعی به مردم بخش کمک شود که کار در معدن باعث اعتراض و نگرانی مردم نشود هر چند معادن در زمینه زیر ساخت و عمران کمک حال روستا‌های اطرف خود بوده اند.

معدن شن و ماسه جوانمرد آباد یکی از سه معادن بخش بلبان آباد است که بنا به گفته مردم روستا‌های اطراف این معدن با انفجار و تردد ماشین سنگین حمل بار باعث مزاحمت، سلب آسایش و تخریب جاده روستا‌های این مسیر شده است که بی توجهی به این موضوع در چند روز اخیر باعث نگرانی و نارضایتی مردم روستای مبارک آباد در مسیر تردد حمل بار این معدن شده است.

میرکی معدن دار معدن جوانمرد آبا ضمن عذر خواهی با بیان اینکه حرفه و شغل ما برای مردم و مسئولین ایجاد مزاحمت نموده است گفت: خوشبختانه توجه به تولید واشتغال مورد تاکید همه مسئولین شهرستان است و هیچ کدام از مسئولین منکر توسعه، اشتغال وتولید در شهرستان نیستند.

وی افزود: اگر حرفه و شغل ما باعث مزاحمت است در حقیقت هدف ما ایجاد تولید و اشتغال برای شهرستان بوده و قصد ما مزاحمت برای روستا‌های اطراف معدن نیست هر چند که فعالیت ما زیر نظر دستگاه‌های ذیربط مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول فعالیت ۱۷ ساله در این معدن جاده مبارک آباد تنها مسیر دسترسی ماشین سنگین به معدن ما نبوده بلکه این جاده یکی از جاده‌های فرعی پر تردد به روستا‌های اطرف، سد سنگ سیاه و مجتمع گلخانه روستای صادق آباد می‌باشد که تردد ۸۰ درصدی دراین جاده وجود دارد.

مردم روستای مبارک آباد منکر فعالیت معدن نیستند


مفاخری دهیار روستای مبارک آباد با اشاره به مشکلات ایجاد شده و ایجاد مزاحمت کامیون‌های حمل بار معدن در جاده مبارک آباد گفت: مردم روستا از دو کامیون خود معدن هیچگونه اعتراضی ندارند، اما اعتراض ما از کامیون‌های است که با اضافه تناژ و ریزش ماسه در جاده باعث گرد و خاک در داخل روستا می‌شوند.

وی افزود: مردم روستاس مبارک آباد و روستا‌های اطراف منکر فعالیت، تولید و ایجاد اشتغال این معدن نیستند، اما تنها مطالبه ما این است که کامیون‌ها تناژ را رعایت نموده و از اضافی بار که برای مردم روستا‌های اطراف معدن ایجاد مزاحمت می‌کند خود داری نمایند در حالیکه کامیونی با ظرفیت ۱۴ تن بار ۳۰ تن بار حمل می‌کند که هم باعث مزاحمت و هم تخریب جاده‌ها شده اند.

پرداخت حقوق دولتی معدن به خزانه دولتی واریز می‌شود

فرهنگ اختری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دهگلان با بیان اینکه دراین معدن خام فروشی وجود ندارد گفت: دخیره این معدن یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که در سال ۷۰ هزار تن استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه در این معدن برای ۶ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شده گفت: حقوق پرداختی دولتی این معدن سالیانه ۲۰ میلیون تومان است که به خزانه دولت واریز می‌شود و هیچ ربطی به اداره صمت ندارد.

قوانین ابعاد تناژ در معادن دهگلان رعایت نمی‌شود

وریا محمدی رئیس اداره راهدای و حمل و نقل جاده‌ای دهگلان با اشاره به تناژ بار اضافی این معدن گفت: متاسفانه قوانین وابعاد تناژ به هیچ عنوان در معادن دهگلان رعایت نشده است و با توجه به گشت‌های مشترک با پلیس راه ۳ کامیون حمل بار معدن با بار اضافی متوقف و به پارکینگ هدایت شدند که در حقیقت معدن دار باعث مشکلات برای مردم روستا‌های اطراف شده است.

وی با بیان اینکه تردد ماشین آلات در زمینه زیر ساخت و هم در زمینه ایجاد گرد و خاک برای مردم روستای مبارک آباد ایجاد مزاحمت نموده است گفت: در حقیقت این مزاحمت باعث ایجاد نوعی بد بینی مردم به مسئولین شده که تصور مردم بی توجهی مسئولین به حقوقشان است.

محمدی در ادامه گفت: معادن مکلفند ۱۵ درصد از بهای معدن را برای حقوق دولتی به سازمان صمت واریز کنند تا برای زیرساخت شهرستان محل فعالیت معدن هزینه شود.

وی با اشاره به نارضایتی مردم روستای مبارک آباد گفت: خسارت وارده به جاده این روستا مورد اعتراض مردم است و موضوع بهسازی جاده خواسته به حق مردم است که نیاز است مشکل مردم این روستا همانند روستای میمون آباد در اسرع وقت حل شود.

جاده‌های روستایی توان و ظرفیت تردد حمل بار معادن را ندارند


ایرانمنش رئیس اداره راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در این نشست با بیان اینکه تردد ماشین آلات در معادن در توان و ظرفیت پروژه‌ها و جاده‌های ما نیست گفت: در هر جاده که مسیر تردد ماشین سنگین برای معادن است تردد با سنگین بعضا غیر مجاز است که نیاز است در صورت نیاز به جاده دسترسی معادن، لایه دوم برای زیر ساخت و آسفالت جاده تعریف شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در مسیر معادن استان کردستان ۸۰ درصد آسفالت جاده‌ها تخریب شده است در حالیکه در بحث هزینه، زیر ساخت و طراحی آسفالت جاده‌های روستایی برای تردد ماشین‌های سبک است نه تردد ماشین سنگین که در معادن بار ۳۰ الی ۴۰ تنی حمل کنند.

وی با بیان اینکه معادن در بحث اقتصادی کشور، استان و شهرستان تاثیر دارد گفت: نباید معادن به جاده ضربه وارد کنند و مورد اعتراض و نارضایتی مردم واقع شود که مردم در این زمینه حق اعتراض دارند.

ایرانمنش با بیان اینکه برای یک کیلومتر جاده روستایی یک میلیارد و نیم تومان هزینه نیاز دارد گفت: امسال برای کل راه‌های روستایی شهرستان دهگلان ۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

برداشت حجمی معادن در دهگلان نظارت نمی‌شود

قاسمی رئیس پلیس راه در ادامه با بیان اینکه هر چند معادن در بحث اشتغالزایی مردم نقشی بسیار مهم دارند، اما آسایش وامنیت مردم نیاز است در حالی که ماشین‌های سنگین با تناژ اضافی باعث تخریب، شکستگی و نشست جاده‌های مسیر‌های معادن شده اند که در این زمینه مشکلات زیادی داریم.

وی افزود: متاسفانه در این راستا نظارت کمتر صورت می‌گیرد و کم توجهی هم می‌شود هر چند از شورا و دهیاران روستا‌ها انتظار داریم کمک حال پلیس راه باشند، اما بعضی از دهیاران برعکس عمل می‌کنند و همکاری چندانی با پلیس راه ندارند هر چند هدف ما ایمن سازی و آسایش مردم است.

قاسمی از معدن دار معدن جوانمرد آباد خواست باید بر اساس حجمی که مجوز دارد حمل بار از معدن خارج شود و برای نظارت بر جلو گیری از اضافی تناژ یک تیم اختصاصی جاده‌های مسیر معادن را روزانه نظارت خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از وظایف ذاتی پلیس راه بحث کنترل ترافیک است که با اضافه تناژهم ارتباط دارد، اما متاسفانه در محور حوزه استحفاظی دهگلان در این زمینه مشکلات عدیده داریم که شرکت‌های فعال در شهرستان این مشکلات را ایجاد کرده اند و در حقیقت معدن دار و راننده ماشین سنگین برای منفعت خود اقدام به تناژ اضافی می‌نمایند.

قاسمی ضمن گله مندی از اداره صمت گفت: باید این اداره برداشت حجمی روزانه، ماهیانه و سالانه معدن را نظارت نماید که شرکت هم موظف به رعایت برداشت قانونی شود، اما تاکنون هیچ نظارتی انجام نشده است.

وی ضمن گله مندی از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: خط کشی در سطح جاده‌های روستایی شهرستان دهگلان صفر است و وقتی از شهرستان‌های دیگر استان وارد شهرستان دهگلان می‌شوید در محدوده دهگلان اثری از خط کشی جاده‌ای نیست.

قاسمی بابیان اینکه در صورت نظارت و برخورد با بار وتناژ اضافی با معدن دار و ماشین حمل بار برخورد خواهد شد گفت: در این زمینه پلیس راه و اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ارتباط تنگا تنگ داریم و در این راستا جهت رفاه و آسایش مردم کوتاهی نمی‌شود.

حقوق دولتی معادن باید در شهرستان هزینه شود

فرزاد شمس فرماندار دهگلان با اشاره به نگرانی اخیر و اعتراض مردم روستای مبارک آباد در مسیر معدن گفت: مطالبات مردم باید در چهار چوب قانون باشد و باید حق و حقوق افراد از طریق قانون پیگیری شود.

وی افزود: فعالیت معادن در شهرستان بر اساس مجوز منابع طبیعی، محیط زیست، اداره صمت و دیگر ادارات ذیربط بوده ومعدن بدون مجوز قادر به فعالیت نیست و با توجه به شعار سال که جهش تولید است باید با تعامل و همکاری یکدیگر زمینه تولید و اشتغال در شهرستان را فراهم کنیم نه اینکه بعضی افراد در یک روستا جونا امنی ایجاد کنند و بخواهند مانع فعالیت تولید و اشتغال شوند.

فرماندار دهگلان با اشاره به واریز ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن به خزانه دولت از رئیس ادره صمت شهرستان خواست که باید این موضوع پیگیری شود که چرا حقوق دولتی معادن دراین شهرستان هزینه نمی‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷ ساله معدن جوانمرد آباد خواستار کنترل تناژ اضافی شد و گفت: کامییونی که بجای ۱۰ تن بار ۲۰ تن بار حمل می‌کند این سوء استفاده است که با اینکارباعث ایجاد گرد و خاک با ریز بار در جاده، مزاحمت برای مردم روستا‌های اطراف، تخریب و شکستگی جاده می‌شود که باید قانونی با آن کامیون برخورشود و اگر راننده‌ای هنجار شکنی و تمرد از قانون نماید نباید اجازه حمل بار در معدن به آن شخص داده شود.

فرماندار دهگلان با اشاره به شانه خاکی جاده مسیر باشماق گفت: باید این موضوع پیگیری شود و در صورت نداشتن معارض در اسرع وقت این مشکل نیز حل شود.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
وقتی هیچی تو ایران صاحب نداره و این ها هم به راحتی میان بدون نظارت هرکاری دوست داشتهباشن میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین