پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
جاده «دیهوک- کرمان» که بندر چابهار را به سرخس متصل می کند یکی از حادثه خیزترین محورهای ایران محسوب می شود و با وجود شرایط بسیار بد آب و هوایی در وضعیت نامناسبی به حال خود رها شده است.

شعارسال: از «چابهار» و «سرخس» به عنوان یکی از فرصت‌های کم نظیر اقتصادی یاد می‌شود، «چابهار» ایران را به اقیانوس هند نام برده می‌شود و «سرخس» کشورمان را به کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند و می‌تواند یک کریدور اقتصادی قابل توجه در راستای ترانزیت کالا محسوب شود که درآمد مناسبی را نیز عاید کشور کند.

جاده ای فراموش شده دیهوک-کرمان؛ پاره شدن سیاهرگ حیاتی جنوب شرق به شمال شرق

اما در عمل کالا‌هایی که از این دو مرز وارد و خارج از کشور می‌شوند، فقط یک راه برای حمل و نقل دارند و آن گزینه استفاده از ترانزیت جاده‌ای است. بعد از مسدود شدن جاده «شهداد- نهبندان» از پنج سال قبل به دلیل سیلاب، این جاده همچنان مسدود است؛ تنها مسیر باقیمانده جاده کرمان به خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی است. این جاده از کویر لوت می‌گذرد و به دلیل شرایط سخت آب و هوایی یکی از خطرناک‌ترین راه‌های کشور محسوب می‌شود به طوریکه در طول تابستان دمای هوا در این جاده به بالای ۵۰ درجه می‌رسد.

این در حالیست که آب انبار‌های موجود در این مسیر که هر چند کیلومتر احداث شده اند، مدت‌ها متروکه شده و آبی در آن‌ها وجود ندارد. در طول مسیر عملا به جز یک مجتمع بین راهی غیر استاندارد در «دیگ رستم» عملا هیچ مرکز خدمات رسانی وجود ندارد.

اما بدترین چالش در طول این مسیر جاده‌ای کم عرض و دو طرفه است که آسفالت آن نیز در شرایط بسیار بد قرار گرفته است.

وجود دست انداز‌ها و چاله‌های عمیق در مسیر جاده‌ای که از آن روزانه هزاران کامیون تردد می‌کند و استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان را به استان خراسان رضوی متصل می‌کند، خطر آفرین است.

همین امر موجب بروز تصادف‌های مکرر و مرگبار در این جاده شده است. به طوریکه حتی دستگاه قضایی کرمان نیز به این مشکل ورود کرده و با غیر استاندارد خواندن وضعیت این جاده خواستار رفع مشکلات موجود شده است.

*جاده‌ای که راننده‌های ترازنیتی را با تعجب مواجه کرده است

محمد زاهدی یکی از راننده‌های کامیون‌های ترازیت در این جاده است که به خبرنگار اظهار کرد: بسیاری از راننده‌های ترانزیت در این جاده خارجی هستند و با دیدن وضعیت جاده دیهوک به کرمان به خصوص در بخش دیهوک به راور متعجب می‌شوند.

وی گفت: در برخی از قسمت‌های این جاده اصولا چیزی به نام آسفالت وجود ندارد و به دلیل شدت دمای هوا و آسفالت نامرغوب قیر آب شده است و چیزی از جاده باقی نمانده است.

این راننده کامیون‌های ترانزیت ادامه داد: دما در این جاده در بالاترین میزان خود است و هیچ امکاناتی دقیقا در همین منطقه وجود ندارد و اگر اتفاقی برای یک خودرو روی دهد هیچ کمکی دریافت نمی‌کند.

وی گفت: عجیب است که تا امروز با وجود تلفات سنگین جاده‌ای کاری برای رفع مشکلات انجام نشده است.

زاهدی افزود: سال‌ها وضعیت جاده همین گونه است و همیشه وعده و وعید داده می‌شود که مشکل به زودی رفع می‌شود، اما اقدام موثری برای رفع مشکل انجام نمی‌شود.

معاون راه و شهرسازی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بیان کرد: برای تکمیل طرح بهسازی و دو بانده کردن جاده «کرمان به دیهوک» به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و در صورت تامین این مبلغ مشکل رفع می‌شود.

مسلم موسی زاده بیان کرد: این طرح ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید مسئولان در سطوح ملی برای اجرای کامل طرح همکاری کنند.

وی بیان کرد: طول این جاده ۱۸۸ کیلومتر است که اجرای طرح در هفت فاز تعریف شده است که ۷۲ کیلومتر این جاده بهسازی و به بهره برداری رسیده است، اما وضعیت باقیمانده این جاده اصلا مناسب نیست.

وی ادامه داد: قطعه‌های یک، دو، سه و چهار به طول ۵۳ کیلومتر در حال احداث و قطعه ۶ به طول ۳۳ کیلومتر نیمه تمام خاتمه یافته که هنوز عملیات اجرایی قطعه هفتم به طول ۳۰ کیلومتر آغاز نشده است.

موسی زاده بیان کرد: جاده کرمان راور- دیهوک مهمترین راه‌های مواصلاتی استان کرمان و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال شرق به جنوب کشور است.

*پروژه‌ای که هنوز به مقصد نرسیده است

وی ادامه داد: کار بهسازی این جاده سال ۸۵ شروع شده و تا کنون سه هزار و ۷۰۰ میلیون ریال در این محور اعتبار اختصاص یافته، اما به اتمام نرسیده است بخشی از این اعتبار هنوز جذب نشده است.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به کرمان یکی از پروژه‌های مورد تاکید برای بهسازی و تعیین تکلیف جاده کرمان به دیهوک بوده است و شش هزار میلیارد ریال از محور اعتبارات سفر باید به این پروژه تخصیص یابد.

وی ادامه داد: سه سال زمان برای جذب این اعتبار و اجرای طرح در نظر گرفته شده، اما نکته این است که هر چه این پروژه طولانی‌تر شود با توجه به تورم هزینه برای بهسازی نیز افزایش می‌یابد.

*مسئولان پاسخگوی مردم باشند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بیان کرد: یکی از مطالبات جدی مردم کرمان و راور تعیین تکلیف این جاده است.

محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: تلفات زیادی که مردم این شهر‌ها در این جاده طی سال‌های گذشته داده اند، نشان می‌دهد که باید برای رفع نقاط حادثه خیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاره اندیشی کرد.

وی عنوان کرد: در سفر دولت به کرمان این پروژه در لیست مصوبات قرار گرفت و مسئولان مربوطه باید تلاش کنند ضمن جذب اعتبارات مربوطه پروژه را سرعت دهند.

پور ابراهیمی افزود: نمی‌توان انتظار داشت که مردم مطالبه جدی خود را نادیده بگیرند در واقع مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بهسازی این جاده اینقدر طولانی شده است.

وی ادامه داد: بهسازی این جاده با توجه به اینکه با جان مردم سر و کار دارد باید در اولویت قرار گیرد.

انتظار می‌رود مسئولان استان کرمان و خراسان جنوبی برای رفع مشکلات جاده‌ای که در کنار ترازیتی بودن به جاده زیارتی هم شهرت یافته است چاره اندیشی جدی کنند و از انفعال خارج شوند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 25مرداد1402، کدخبر: 236861، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین