پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۸۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
با حکم دیوان، رای تخریب خانه امیر اقتدار که در قلب پایتخت واقع شده است، سبب شد تا نگرانی‌ها در خصوص از دست دادن یکی دیگر از گنجینه‌های تاریخی کشور لرزه به اندام دوست داران میراث فرهنگی انداخته است.
  شعار سال:هر روز، هر روز و هر روز باید خبری ناگوار در حوزه میراث فرهنگی به گوش برسد. خبرهایی که زیر حجم زیاد اخبار مربوط به کرونا، دلار و طلا مدفون می شود. از راه رفتن روی گنبد سعدالسلطنه و گرفتن عکس یادگاری تا موتورسواری در منطقه ثبت شده ملی در استان همدان که اواخر مهر ماه رقم خورد. خبر تایید حکم تخریب خانه امیر اقتدار در این روزها به گونه ای این مجموعه را تکمیل کرد و مشخص شد که میراث فرهنگی پس از رای دیوان تازه به یاد ثبت کردن ملی این اثر تاریخی بیفتد.
 
صدور رای تخریب برای خانه امیراقتدار
 
خانه امیراقتدار در خیابان حافظ قرار دارد. معبر شمالی این بنا به یاد امیر، خیابان امیری و معبر جنوبی نیز به نام اقتدار نام‌گذاری شده است که هنوز هر دو نام بر گذرها باقی مانده است. ملک جنوب غربی عمارت در طرح تفصیلی، شوربختانه در سال ۹۵ شبانه تخریب شد. ملک جنوب شرقی نیز با توجه به تاریخی بودن شبانه در سال ۹۴ تخریب شد.
 
همین چند روز پیش در نهایت رای رئیس شعبه سوم تجدید نظر دیوان عدالت اداری در خصوص آخرین قسمت باقی مانده از این مجموعه منتشر شد، که در آن آمده است: «با توجه به این‌که بند ۱۱ ماده ۳ اساسنامه میراث فرهنگی در مقام طرح موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و با کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری است و ارتباطی به موضوعات موردی ندارد و ملک شاکی توسط سازمان به ثبت نرسیده است که بند ۱۲ شامل آن شده باشد ایجاد محدودیت برای شهروندان باید بر اساس ضوابط و مقررات قانونی باشد که از سوی وزارت میراث فرهنگی به دیوان ارائه نشده است و آن‌چه به عنوان دلیل اقامه شده منطبق بر ضوابط و مقررات نیست و نظر به این ‌که شهرداری وفق مقررات بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ‌ها و ماده ۷ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری باید برای مالکان اراضی واقع در محدوده خدماتی شهر پروانه تخریب و نوسازی صادر کند لذا اعتراض وکیل شاکی موجه تشخیص و به استناد قوانین مذکور و ماده ۷۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ضمن نقص رای شعبه حکم به ورود شکایت و ابطال اقدامات وزارت میراث فرهنگی و صدور پروانه ساختمانی طبق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی صادر و اعلام می‌شود رأی صادره طبق ماده ۳ قانون اخیرالذکر قطعی است.»
 
مانع تخریب این خانه خواهیم شد
 
مرتضی ادیب زاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران در این خصوص گفت: در حال انجام اقدامات قانونی هستیم و در حال بررسی هستیم و جلساتی نیز با مسئولین مربوطه برگزار کرده ایم و پیگیر هستیم تا مانع تخریب این خانه شویم.
 
سرنوشت مشابه آثار تاریخی بلاتکلیف تهران
 
صحبت هایی که در گذشته نیز بارها از مسئولین میراث فرهنگی شنیده شد اما باز هم خانه های تاریخی تهران یکی پس از دیگری تخریب شدند و همچنان سرنوشت بسیاری از آن ها از جمله مدرسه حافظ در بازار تهران نامعلوم است و هر روز در طوفان روزگار، گردی بر روی ارزش درخشان آن ها می نشیند و به روزگاری همچون معین التجار و حمام سرپولک دچار می شوند و مامنی برای زباله ها و کارتن خواب ها در شب های سرد این شهر می شوند. روزگاری سیاه که به نظر می رسد بناهای تاریخی ایران این روزها دچارش هستند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  برنا   ، تاریخ انتشار: 3 آبان  1399  ، کدخبر:  1075591،www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
این ها میخوان از تهران یک وجهه صنعتی الوده به جا بذارن تا مردم این شهر رو به چشم یک شهر تاریخی نگاه نکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
الان یه سوال برام ایجاد شده چرا این خونه های قدیمی و تبدیل به کافه‌ کردن این تا چند سال دیگع کامل بافت قدیمی خودشو از دست میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
همه جای دنیا بیشترین حراست رو از میراث فرهنگی خودشون انجام میدن اما اینجا متاسفانه برعکسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
چه بلایی داره سر میراث رهنگی ایران عزیز میاد؟ اونم تهران که اصلا از این منابع کم داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین