پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
مدیرکل حراست سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مردم و دارندگان اسناد و کتب خطی قدیمی پیشنهاد کرد، برای حفط و حراست و نیز جلوگیری از تخریب زودهنگام این اسناد، از امکانات سازمان اسناد و کتابخانه ملی استفاده کنند.

شعار سال:

قاسم نصیری پور افزود: مقام معظم رهبری چند سال پیش موضوع «شبیخون فرهنگی» را مطرح کردند و به مسئولان نسبت به این پدیده و تلاش برای مقابله با آن هشدار دادند، این موضوع نشان دهنده دغدغه ایشان در حوزه فرهنگ است و به نظر اساتید فن، اکنون این مساله جزو خط مقدم مبارزه است.
وی ادامه داد: رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان مشاور رییس جمهوری و یک شخصیت علمی و فرهنگی همواره بر این نگرانی و نیاز به تلاش در حوزه فرهنگ واقف بوده و همه تلاش خود را برای صیانت از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی بکار گرفته است.
نصیری پور تصریح کرد: حراست سازمان اسناد و کتابخانه ملی وظیفه دارد با ایجاد فضایی آرام و باز علمی به عنوان خانه و مامن اندیشمندان، متفکران و نخبگان علمی و فرهنگی کشور، شرایط را بگونه ای که نگرانی و دغدغه ای برای اظهار نظر نداشته باشند، فراهم آورد.
به گفته وی، این فضا کمک می کند تا علاوه بر بروز احساسات و هیجانات خفته در بین این قشر تاثیرگذار در جامعه در صورت مخالفت با تصمیم ها، این نخبگان در دامان نظام ادامه حیات فکری خود را سپری کنند و از پناه بردن به دامان بیگانگان و تبدیل شدن به یک مخالف خارج نشین جلوگیری شود.

** حفاظت از منابع غنی و جلوگیری از تحریف تاریخ
مدیرکل حراست سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: حفاظت از میراث بجا مانده از پیشینیان و حفظ هویت و تاریخ نیاکان و گذشتگان از جمله مواردی است که می تواند موجب صیانت کشور از تعرض بیگانگان و دست اندازی به فرهنگ غنی و متمدن ایران اسلامی شود.
وی ادامه داد: پژوهشگران و مورخان با استفاده از منابع غنی و محکم موجود در مخازن سازمان می توانند از تحریف تاریخ و تغییر فرهنگ کشور جلوگیری کنند.
مدیرکل حراست سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع مالی، سازمان توانایی کافی برای خرید منابع ملی را ندارد و بخشی از این منابع در دهه های گذشته از کشور خارج شده و تلاش های زیادی برای بازگرداندن آنها انجام شده، البته این اقدامات با توجه به حجم منابع خارج شده از کشور قابل قبول نبوده و نیاز به تلاش و تخصیص اعتبارات بیشتری در این زمینه است.

** اسناد ارزشمند را به سازمان اسناد تحویل دهید
نصیری پور افزود: برآورد می شود تعداد قابل توجهی از کتب خطی و اسناد ملی در دسترس عموم مردم قرار دارد که بطور قطع در شرایط استاندارد و مناسبی نگهداری نمی شوند که این موضوع باعث تخریب زودهنگام و از بین رفتن این اسناد و منابع می شود، علاوه بر خطر از بین رفتن منابع، احتمال اینکه این منابع توسط دلالان خارجی خریداری و به صورت غیرقانونی از کشور خارج شود نیز متصور است که این نیز برای جبران و بازگرداندن این اسناد هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند.
وی از مردم خواست با واسپاری این منابع به سازمان در احیای این فرهنگ سهیم باشند و در صورتیکه به این اسناد و منابع تعلق خاطر و وابستگی اجدادی و نسبی دارند، از امکانات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آسیب زدایی آنها بهره مند شوند.
نصیری پور گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی تلاش زیادی را برای شناسایی افرادی کرده که منابع با ارزشی در اختیار دارند و در این راستا جلسات و نشست هایی را هم با آنها برگزار کرده تا ضمن آموزش روش های نگهداری و بهره برداری از منابع علاوه بر جلوگیری از خروج آنها توسط دلالان خارجی و داخلی، صاحبان اسناد را ترغیب به واگذاری این اسناد به سازمان کرده تا این ذخایر ارزشمند با شرایط استاندارد نگهداری و در معرض دید و بهره برداری پژوهشگران قرار گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 9 مهر 1395، کد مطلب:   82249660    : www irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین