پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۰۹۱۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
سرنوشت قیمت دلار بعد از انتخابات امریکا، حالا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی مردم ایران است. دلار که پیش از این تا بهای ۳۲ هزار تومان جهش کرده و قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها را کاهش داده، این روز‌ها در بلاتکلیفی کلیددار آینده کاخ سفید است.
شعار سال: در این فضای تردید و نااطمینانی عده‌ای از مردم به سرنوشت بورس و ریزش سنگین شاخص اشاره می‌کنند و دلارهایشان را به بازار برده و می‌فروشند و در مقابل عده‌ای دیگر به روند بازار ارز در سال‌های گذشته استناد کرده و می‌گویند که هرگز سقوط آزاد دلار را به یاد نمی‌آورند.

از آن سمت پیش‌بینی برنده انتخابات امریکا پیچیده شده است. در حالی که نظرسنجی‌ها جو بایدن را با اختلاف زیاد برنده انتخابات آینده امریکا می‌دانند، شرط‌بندی‌ها دونالد ترامپ را پیروز میدان معرفی می‌کنند.

ماجرا آنجا پیچیده‌تر می شود که دونالد ترامپ یکبار دیگر برخلاف نتایج نظرسنجی، برنده از آب درآمد و حالا معلوم نیست که دو قطبی محبوبیت و تنفر از ترامپ در امریکا، نتیجه را به کدام سمت و سو ببرد؟

در ایران اما مردم چشم به راه یک شوک بزرگ در بازار ارز هستند. شوکی که می‌تواند قیمت دلار را به نرخی باورنکردنی و ترسناک برساند و یا اینکه آن را دستخوش یک ریزش سنگین و سقوط آزاد کند. کارشناسان بازار ارز در پاسخ به این پرسش مواضع متفاوتی دارند.

سقوط آزاد دلار روی چه قیمتی است؟
عده‌ای از آنها معتقدند که در صورت پیروزی بایدن قیمت دلار در بازار ایران تجربه‌ای مشابه امضا قطعنامه 598 را پشت سر می‌گذارد و ریزش سنگینی خواهد داشت. نمونه این کارشناسان سیدکمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی است که به آرمان ملی گفته در صورت پیروزی بایدن و مذاکره موفقیت‌آمیز ایران و امریکا، دلار حدود 30 درصد عقب‌نشینی می‌کند و جا دارد که قیمت آن تا 17 هزار تومان برسد.

او البته این فرآیند را زمان‌بر می‌داند و می‌گوید تمام این اتفاقات مشروط بر این است که مذاکره‌ای انجام شود و تحریم‌ها برداشته شده و صادرات نفت به روزی 2.5 میلیون بشکه برسد. همچنین کرونا در ایران مهار شده و صادرات غیرنفتی رشد داشته باشد و به جز این مشکل تحریم شبکه بانکی و پیوستن ایران به FATF حل شود تا منابع ارزی قابلیت انتقال به کشور را پیدا کند.

بایدن هم روی بازار ارز ایران تاثیرگذار نخواهد بود
تعداد دیگری از کارشناسان معتقدند که حتی پیروزی بایدن در انتخابات امریکا نمی‌تواند قیمت دلار را در ایران چندان متاثر کند. نیما آگاهی، تحلیلگر بازارهای مالی پیش از این به تجارت‌نیوز گفته است که پیروزی بایدن در انتخابات می‌تواند به صورت موقت و هیجانی قیمت دلار را حتی تا کف 22 هزار تومان ببرد اما بازار ارز ایران نیازمند اتفاقات بنیادین‌تری است.

او توضیح می‌دهد خوشبینانه‌ترین حالت این است که فرض کنیم بایدن انتخاب شود، مذاکرات بین ایران و آمریکا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و با کادر جدیدی در وزارت خارجه شروع شود و تحریم‌ها چند ماه بعد از آن برطرف شود. حتی با این احتمال هم قیمت ارز سقوط عمده‌ای نخواهد داشت و احتمال اینکه در سطح 30 هزار تومان بماند خیلی بیشتر از این است که به سطح 15 هزار تومان برسد.

داوود سوری، اقتصاددان هم در این زمینه به شهروند گفته بود که آزاد شدن منابع بلوکه ارزی تاثیری روی بازار دلار نخواهد داشت زیرا دولت قبلا مابه‌ازای این منابع را از بانک مرکزی قرض و پیش‌خور کرده است. بنابراین نباید انتظار داشت که پول‌ها به بازار ارز تزریق شود.

نظر غالب کارشناسان چیست؟
برخی دیگر از کارشناسان هم از اساس اعتقاد دارند که سیاست جو بایدن و دونالد ترامپ در قبال ایران تفاوت چندانی ندارد و او برای مذاکره با ایران شرایط سختگیرانه‌ای دارد. بنابراین ممکن است نتایج رفتار او بر بازار ارز ایران مشابه نتیجه حضور ترامپ در کاخ سفید باشد.

بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها مبنی بر این است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شود و فرآیند مذاکره به چالش بزرگتری بخورد. در عین حال رشد نقدینگی و کاهش ذخایر ارزی ادامه داشته باشد و در نتیجه قیمت دلار کانال سی هزار تومان را پشت سر بگذارد و به صعود خود ادامه دهد.

هرچند عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند که حتی در صورت انتخاب ترامپ دلار به کانال 40 هزار تومان نمی‌رسد و تحریم‌ها به هسته سخت خود رسیده است. با تمام این تحلیل‌ها تعداد زیادتری از کارشناسان اعتقاد دارند که فارغ از نتیجه انتخابات امریکا یعنی چه پیروزی بایدن و یا حتی ترامپ، جو هیجانی بازار ارز در ایران به زودی فروکش می‌کند و قیمت دلار پس از این عددی بین 25 تا 35 هزار تومان خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 9 آبان  1399، کد خبر: 487986،  www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
به نظرم سرمایه گذاری کردن روی دلار جز استرس و دغدغه و نگرانی هیچی برای مردم نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین