پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۰۰۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی درباره چشم‌انداز تأسیس شبکه ملی مسئولیت اجتماعی دانشجویان (مهستان) گفت: رویکرد این شبکه، دو مفهوم مطالبه‌گری از یک سو، و ارائه پیشنهاد، راهکار و راه‌حل از سوی دیگر است.
شعار سال: سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی درباره چشم‌انداز تأسیس شبکه ملی مسئولیت اجتماعی دانشجویان (مهستان) گفت: رویکرد این شبکه، دو مفهوم مطالبه‌گری از یک سو، و ارائه پیشنهاد، راهکار و راه‌حل از سوی دیگر است.

 طی روز‌های گذشته، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، از تشکیل شبکه ملی مسئولیت اجتماعی دانشجویان (مهستان) خبر داده و گفته؛ این شبکه دانشجویی با رویکرد تخصص‌محور، مطالبه‌گرا و کاربردی به حوزه فعالیت‌های دانشجویی، در نظر دارد مجموعه‌ای از دانشجویان را در قالب کارگروه‌های تخصصی، پیرامون واکاوی چالش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... کشور سازمان‌دهی کند؛ لذا این شبکه در دو سطح ملی و منطقه‌ای فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در قالب کارگروه‌های تخصصی به شناسایی مشکلات و مسائل کشور و ارائه راهکار‌هایی برای حل آن‌ها می‌پردازد. همچنین بررسی سیاست‌گذاری‌های حوزه‌های مختلف اجرایی و نگاه انتقادی، حل مسئله و رویکرد سازنده به چالش‌ها از کارکرد‌های این شبکه دانشجویی خواهد بود.

در همین راستا گفت‌وگوی ایکنا با مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، درباره چرایی شکل‌گیری شبکه ملی مسئولیت اجتماعی دانشجویان با نام اختصاری مهستان، اهداف و چشم‌انداز‌های آن در ادامه از نظر می‌گذرد؛

ایکنا - شبکه مهستان با چه رویکردی و بر اساس چه نیازی شکل می‌گیرد؟ با توجه به اینکه سازمان دانشجویان دارای شبکه منسجم دانشجویی در کشور برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و محیط زیستی است.

شبکه مسئولیت اجتماعی دانشجویان ایران که به اختصار مهستان نامیده شده است، شبکه‌ای است متشکل از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف کشور که بر اساس رشته تحصیلی‌شان، در قالب کارگروه‌های مختلف سازماندهی و به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

تجربه عملی و بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته حاکی از این است که متأسفانه بین فضای علمی و درسی دانشگاه‌ها و مسائل کاربردی مورد نیاز کشور در حوزه‌های مختلف، یک شکاف وجود دارد. خلاء نبود رابطه بین دانشگاه و مسائل کاربردی و کشور، انگیزه اصلی سازمان دانشجویان در تشکیل شبکه مسئولیت اجتماعی است.

در این شبکه، دانشجویان بر اساس رشته‌های تحصیلی و علاقه‌مندی تخصصی خود، در قالب کارگروه‌های تخصصی متناظر با وزارتخانه‌های گوناگون دولتی، زیرمجموعه‌های آن‌ها و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون اجرایی کشور، سازماندهی می‌شوند. فعالیت این کارگروه‌ها در چارچوب مباحث علمی و با رویکرد سیاست‌گذاری در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد. در واقع، دانشجویانی که علایق مشترکی دارند، با رویکرد بحث و بررسی پیرامون سیاست‌ها، قوانین و تصمیماتی که در حوزه‌های گوناگون کشور اتخاذ می‌شود، به گفتگو، مطالعه، تحقیق و سایر فعالیت‌های مشترک می‌پردازند.

به این ترتیب می‌توان گفت که رویکرد این شبکه، دو مفهوم مطالبه‌گری از یک سو، و ارائه پیشنهاد، راهکار و راه‌حل از سوی دیگر است.

معتقدیم؛ دانشجویان سرمایه‌های انسانی دانشگاه و از نیرو‌های جوان، متخصص و مطالبه‌گر هستند که تلاش می‌کنند تا آگاهی و فهم عمیق از مفاهیم و مسائل جامعه پیدا کنند، به شناخت و گفتگو پیرامون مسائل می‌پردازند، به عنوان یک گروه بیناقشری طبقات مختلف جامعه را به هم پیوند می‌دهند، نیاز‌های جامعه را کانالیزه کرده و در قالب راهکار و حل مسئله به نهاد‌های اجرایی منتقل می‌کنند. اعضای این شبکه ظرفیت‌هایی هستند که در مقام بازوان اجرایی و پیش برنده امورند و در مقامی دیگر در جایگاه نیرو‌های فکری و متخصص عمل می‌کنند.

این شبکه، بر مبنای اهداف، وظایف و رسالت‌های جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی و توسط سازمان دانشجویان این نهاد شکل گرفته و زیر نظر آن فعالیت می‌کند. دبیرخانه مرکزی شبکه نیز در سازمان دانشجویان مستقر است؛ بنابراین کلیه مقررات جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان در فعالیت‌های آن رعایت می‌شود.

مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این شبکه ایجاد بستر‌های لازم برای آشنایی دانشجویان با مسائل، چالش‌ها و مشکلات کشور با هدف کاربردی سازی مطالعات تخصصی و دغدغه‌های علمی ایشان به سمت حل این مسائل، ایجاد بستر‌های لازم برای بهره‌مندی نهاد‌ها و دستگاه‌های عمومی، دولتی و حاکمیتی از مطالعات دانشجویی به ویژه پایان‌نامه‌ها، ایجاد بستر لازم برای تبادل اطلاعات، ایده‌ها و نظریات علمی بین دانشجویان ایران و فراهم کردن بستر لازم برای برقراری و استحکام پیوند‌های بین بدنه دانشجویی کشور و نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف عمومی و اجرایی و تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور است.

ایکنا - اهداف کلانی که برای تأسیس این شبکه در خبر اعلامی در پورتال سازمان ذکر شده؛ از جمله شکل‌گیری شبکه دانشجویی با رویکرد تخصصی، شناسایی مشکلات و مسائل و واکاوی چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در کشور و ارائه راهکار، با چه پشتوانه‌ای و بر اساس چه توانمندی‌هایی محقق خواهد شد؟

شبکه‌سازی نقش مهمی در موفقیت تلاش‌های جمعی ایفا می‌کند. شبکه‌سازی، وجوه گوناگون پیوندها، همکاری، اعتماد متقابل و ارتباطات بین اعضای یک شبکه را عمیق‌تر می‌کند و موجب تحقق اهداف اعضا می‌شود و خلاقیت بین آنان را تقویت می‌کند. شبکه‌سازی برقراری و توسعه ارتباط طولانی‌مدت، مستحکم و دارای سودمندی متقابل میان مجموعه‌ای از ذی‌نفعان است.

شبکه بستر مناسبی برای کمک اعضا به یکدیگر، اشتراک‌گذاری ایده‌های نو و خلق فرصت‌های جدید است؛ بنابراین یک نقطه قوت این حرکت، شبکه بودن آن در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح کشور است که جهاددانشگاهی همواره در چارچوب آن‌ها حرکت کرده است.

نکته دیگر این است که این شبکه به هیچ وجه اهداف سیاسی ندارد، بلکه یک شبکه کاملاً علمی و تخصصی با رویکرد همدلی بیشتر میان دانشجویان و مسئولان و هم‌افزایی میان آن‌ها برای حل مسائل و مشکلات کشور است. این هم می‌تواند منجر به نگاه مثبت به این شبکه شود.

نکته دیگری که می‌تواند به پیشبرد اهداف این شبکه کمک کند، ارتباطی است که قرار است در چارچوب آن بین دانشجویان عضو شبکه و مسئولان حوزه‌های مختلف در دولت و مجلس برقرار شود. دانشجویان برای تحقق اهداف شبکه، از جمله مطالبه‌گری، ارائه راه‌حل و راهکار، آشنایی بیشتر با مسائل کاربردی کشور و سوق دادن مطالعات خود به سمت حل این مسائل، با مسئولان حوزه‌های مرتبط، چه مسئولان فعلی و چه مسئولان کنونی، و نیز با تصمیم‌گیرانی مانند نمایندگان مجلس دیدار‌ها و گفتگو‌های تخصصی خواهند داشت و خودشان، مسائل و مطالباتشان را پیگیری خواهند کرد. این هم می‌تواند به تحقق اهداف این شبکه کمک کند. البته، به عقیده بنده مهم‌ترین تضمین برای کارکرد درست این شبکه، خود دانشجویان هستند.

ایکنا ـ در شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم حضور دانشجویان در این فضا و به نوعی وضعیت تعلیق فعالیت‌های دانشجویی که ممکن است سال‌های بعد نیز ادامه‌دار باشد، شروع کار و نحوه فعالیت این شبکه به چه شکل خواهد بود؟

در حال حاضر، در کنار فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، فعالیت‌های غیردرسی هم به سمت مجازی شدن سوق پیدا کرده است. در شبکه مسئولیت اجتماعی دانشجویان هم بسیاری از فعالیت‌ها، مانند جلسات، گفتگو‌های تخصصی و ... به صورت مجازی برگزار می‌شود. اساساً با توجه به عضویت دانشجویانی از سراسر کشور در این شبکه، فضای مجازی کمک زیادی به توسعه فعالیت‌‎های آن می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 15 آبان1399، کدخبر: 3933365، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
دانشجویان به هیچ عنوان نتونستن اون مسئولیت اجتماعی گه ازشون انتظار میره رو تو جامعه پیاده میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
این روزها دانشجویان اصلا انگیزه ای برای مطالبه گری ندارن و همش دارن به اینده خون بار خودشون فکر میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین