پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: توانمندی های بالای ایران در عرصه های بهداشتی و پزشکی زمینه های مناسبی را برای همکاری میان ایران و روسیه فراهم کرده است.

شعارسال: هاشمی در نشست هیات های ایرانی و روسی با حضور سرگئی تسیب معاون وزارت صنایع و تجارت روسیه که در آن 11 سند همکاری در حوزه سلامت بین بخش های خصوصی دو کشور امضا شد، ضمن ارزشمند خواندن برنامه ریزی ها و پیگیری های مهدی سنایی سفیر ایران برای آغاز و رشد روابط در این بخش، گفت: سران دو کشور در بیش از دو دهه گذشته به ویژه دو سال اخیر مصمم به توسعه فراگیر روابط دوجانبه بوده اند.

وزیر بهداشت در این نشست مشترک که شامگاه پنجشنبه در سفارت جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد، با بیان اینکه حوزه درمان و سلامت بخش مهمی از همکاری ها را تشکیل می دهد، اظهار کرد: اکنون زمان اثبات توانمندی بخش های خصوصی و دولتی دو کشور است تا توافق ها را اجرا کنند و برای بخش خصوصی نیز مهم ترین ضرورت امنیت سرمایه گذاری است که اکنون بیش از همیشه وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: روابط ایران و روسیه راهبردی تر از باورها است و پویایی همکاری های دو کشور نیز گواه این امر است.

هاشمی در ادامه با اشاره به توان بخش درمانی ایران، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید شد نیازهای راهبردی در داخل تولید و تامین شود که یکی از آنها دارو است و اکنون به خودکفایی 96 درصدی رسیده ایم. ارزش دلاری تولیدات داخلی نزدیک 70 درصد است و 30 درصد هم وارد می کنیم. در حوزه واکسن هم 70 درصد در کشور تولید می شود.

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه غرب در بخش فناوری به تهران یاری نمی کند و مخالف آن است به ضرورت همکاری بین مراکز علمی ایران و روسیه برای کمک به رفع نیازهای دارویی، واکسن و بی نیازی از واردات اشاره کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: 70 درصد نیازهای دارویی روسیه از خارج تامین می شود و این امر فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری های با ایران فراهم آورده است.

11 سند امضا شده بین بخش های خصوصی ایران و روسیه شامل محورهای مختلفی در حوزه سلامت و درمان و از جمله تحقیق و پژوهش، ثبت روسی داروهای ساخت ایران، تولید مشترک و عرضه داروی ایرانی در روسیه، واکسن، بازاریابی برای صادرات به کشورهای دیگر، تجهیزات و فناوری پیشرفته مرتبط با صنایع پزشکی، تشخیصی و درمانی و تبادل تجربیات است.

هیات جمهوری اسلامی ایران که به ریاست وزیر بهداشت، در چارچوب راه اندازی یک خط تولید داروی ایرانی و مذاکره با مقام های روسی با هدف گسترش روابط در این حوزه روز چهارشنبه وارد روسیه شده بود، شامگاه پنجشنبه تهران را ترک کرد.

خط تولید ماده اولیه داروی نوساخت فینگولیمود برای درمان ام اس روز چهارشنبه در شهر سن پترزبورگ کار خود را آغاز کرد و براساس توافق انجام شده، طرف ایرانی انتقال فناوری را با شریک روسی خود اجرا می کند.

برپایه این همکاری، مواد اولیه این دارو براساس بالاترین استانداردهای جهانی مورد تائید سازمان های بین المللی قابل عرضه به بازار دارویی روسیه و دیگر کشورها تولید خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خانم ورونیکا اسکوارتسوا همتای روسی وی نیز روز پنجشنبه در مذاکرات خود در مسکو برای افزایش همکاری های دو کشور در بخش های مختلف حوزه سلامت از جمله دارویی توافق کردند.

در این مذاکرات که در چارچوب برنامه های دومین و آخرین روز سفر کاری هیات ایرانی به ریاست هاشمی و حضور سنایی سفیر ایران در روسیه انجام شد، دو پروتکل روابط دارویی و تجهیزات پزشکی و یک برنامه اقدام عملیاتی همکاری های بهداشتی امضا شد.

محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، مصطفی قائمی رئیس انستیتو پاستور، عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، محمود بیگلر مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی، فرزاد پیرویان معاون سازمان غذا و دارو، حسام الدین مدنی مسئول پیگیری امور حوزه سلامت در روسیه، فریدالدین تهرانچی معاون اجرایی امور بین المللی و فرشته زراعتی رئیس اداره همکاری های علمی وزارت بهداشت اعضای هیات ایرانی در این مذاکرات حضور داشتند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9مهر1395، کدخبر: 82249979: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین