پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۸۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
علی نیک‌سرشت بیان کرد: محتوا در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نقش پادشاه را دارد. هرچه به مسائل فنی توجه کنیم، باز هم جایگاه محتوا بالاتر است. نویسنده این کتاب می‌گوید که ما باید یک بلندمدت محتوا داشته باشیم و به‌صورت مرتب از آن بازخورد گرفته و آن‌را بهینه‌سازی کنیم.

شعار سال: نشست مجازی معرفی و بررسی کتاب «استراتژی بازاریابی دیجیتال»، نوشته سیمون کینزنورت، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 19 آبان) با سخنرانی  علی نیک‌سرشت به‌عنوان مترجم کتاب و رضا حسن‌زاده جوانیان به‌عنوان منتقد با دبیری مرتضی امیرعباسی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
بازاریابی، علم و هنر نزدیک‌تر شدن به مشتری است

مرتضی امیرعباسی در بیان مقدماتی از موضوع مورد بحث در این نشست، گفت: عنوان کتاب از سه مفهوم اساسی تشکیل شده است. استراتژی به لحاظ لغوی، ریشه در ادبیات نظامی دارد و به لحاظ مفهومی به‌طور خلاصه می‌توان آن‌را هنر رسیدن به هدف تعریف کرد. این واژه بر سه کلمه هدف (مشتری)، رقبا و فرصت‌ها استوار است. پورتر می‌گوید، استراتژی یعنی اینکه چه کارهایی بکنیم و چه کارهایی نکنیم. او معتقد است کارهایی که نباید انجام دهیم، اهمیت‌شان کمتر از کارهایی که باید انجام دهیم، نیست.
 
وی افزود: بازاریابی نیز به بیان دکتر درگی در پیشگفتار کتاب، علم و هنر هرچه نزدیک‌تر شدن شرکت‌ها به مشتری است. این مفهوم از سه بخش شناسایی، شناساندن و رضایت و جلب مشتری تشکیل  شده و هدف آن ارتقای کیفیت زندگی بشر است. اما قلب این کتاب، واژه و مفهوم دیجیتال است. امروزه از دهکده جهانی به آکواریوم جهانی رسیده‌ایم. در این دوران همه‌چیز سریع و پرشتاب و به‌شدت شفاف و بی‌پرده است. در این عصر، شاهد حضور نسل Z هستیم که با فناوری متولد و با فناوری از دنیا می‌روند.
 
امیرعباسی ادامه داد: عناوین این کتاب بیشتر در حوزه انقلاب صنعتی چهارم و مفاهیمی همچون بلاک‌چین و اینترنت اشیا‌ء است. سرفصل‌های این کتاب، به‌نوعی توجه به علاقه‌مندی‌ها و ملزومات زندگی نسل امروز است.

استراتژی، طرحی جامع برای دستیابی به هدفی خاص است

رضا حسن‌زاده جوانیان که به‌عنوان منتقد در این نشست تخصصی حضور داشت نیز در ادامه بحث، بیان کرد: استراتژی در واقع طرح جامعی است برای دستیابی به یک هدف خاص. به بیان مترجم کتاب «استراتژی بازاریابی دیجیتال»، این اثر نقشه راه برای رسیدن به هدف را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. حال این سوال مطرح است که آیا کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از این استراتژی و نقشه راه بهره‌مند شوند یا این استراتژی‌ها فقط برای بنگاه‌های بزرگ قابل ‌استفاده است؟
 
وی با طرح چند سوال دیگر که انتظار می‌رود کتاب حاضر به آن پاسخ دهد، افزود: یکی از موضوعات مهم در بازاریابی، مسأله تولید و عرضه درست محتواست. اثر حاضر چه کمکی به این موضوع کرده است؟ همچنین باید دید براساس محتوای این کتاب، در حال حاضر نیاز اصلی سازمان‌های ما در زمینه بازاریابی دیجیتال چیست؟
 
این کارشناس گفت: سازمان‌هایی که امروزه به فکر اجرای بازاریابی دیجیتال هستند، باید به این درک و نقطه برسند که به یک دیجیتال مارکِتر نیاز دارند؛ فردی مسلط به الگوریتم، بسترها و الگوهای دیجیتال، در عین‌حال مسلط به سازمان و علم بازاریابی.

تأکید بر اهمیت محتوا در دیجیتال مارکتینگ

علی نیک‌سرشت که با همکاری محمدحسین رئیسی و فرزانه نیک‌سرشت این کتاب را ترجمه کرده، با اشاره به اهداف ترجمه کتاب و دلایل اهمیت این اثر، اظهار کرد: این شاخه از علم به دلیل گپ‌های بسیار زیادی که امروزه بین علوم نوین در دنیا وجود دارد، به‌شدت جای کار دارد. پیشتر از این، کتاب‌های زیادی در حوزه CO، محتوا و ارکان بازاریابی دیجیتال به چاپ رسیده، ولی کتابی که بتواند مانند نقشه راهی جامع عمل کند، وجود نداشت. نویسنده، نخستین ویراست کتاب را در سال 2016 و ویراست دوم را در سال 2019 منتشر کرده است.
 
وی ادامه داد: کتاب ابتدا از بحث استراتژی شروع می‌کند که به ما نقشه راه می‌دهد. بدون استراتژی انگار ریشه‌ای در این عرصه نداریم. نقشه راه به این معناست که قدم‌های کوچکی که برمی‌داریم در راستای برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر در چشم‌انداز است؛ برای نیل به یک مزیت رقابتی پایدارتر در مسیر موفقیت. بعد از استراتژی و شناخت سازمان، باید مشتری را بشناسیم و ببینیم چه خواسته‌‌ای دارد تا بر آن اساس ساختار تیم و هدف خود را مشخص کنیم. اما مهمتر از جذب مشتری، حفظ مشتری است. این امر در عصر حاضر، توجه به بازاریابی شخص به شخص است. مشتریان در این دوره بیشتر به توجه نیاز دارند. باید به او القاء کنیم که هوایش را داریم و نیازهایش را به نحو احسن برطرف خواهیم کرد.  
 
مترجم کتاب «استراتژی بازاریابی دیجیتال»، در توضیح مفهوم اقتصاد توجه و ارتباط آن با مقوله بازاریابی دیجیتال، گفت: یکی از موضوعاتی که در کتاب هم به آن اشاره شده، توجه به نقشه سفر مشتری است. دیجیتال مارکتینگ به این حوزه کمک کرده که در نهایت به وفاداری مشتری می‌انجامد. این روش مشتری را از طریق نقطه‌های تماس بررسی، ایرادات را رفع و مزایا را بهینه می‌کند. اینکه مشتری در کوتاهترین زمان و به بهترین شکل، پاسخ موردنظر خود را بگیرد، یکی از نقاط تماس مهم است. علاوه بر شکل‌دهی درست نقشه سفر مشتری، آینده سفر مشتری بسیار مهم‌تر است.

 این کارشناس، تصریح کرد: داشتن استراتژی، این فرصت را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک فراهم می‌کند که بتوانند با سازمان‌های بزرگ رقابت کنند. این یکی از بزرگترین مزایای دنیای دیجیتال است.
 
نیک‌سرشت با تأکید بر اهمیت محتوا در دیجیتال مارکتینگ، افزود: محتوا در این عرصه، نقش پادشاه را دارد. هرچه به مسائل فنی توجه کنیم، باز هم جایگاه محتوا از همه  بالاتر است. نویسنده این کتاب می‌گوید که ما باید یک بلندمدت محتوا داشته باشیم و به‌صورت مرتب از آن بازخورد گرفته و آن‌را بهینه‌سازی کنیم. مدت زمان حضور شخص در سایت می‌تواند نشان دهد که چه اندازه محتوا مفید و ارزشمند بوده است.
 
وی همچنین گفت: سازمان‌ها در ایران سطح بلوغ پایینی دارند. برای جهش به سمت دنیای دیجیتال‌، ابتدا باید استراتژی‌ها را براساس نیاز مشتری تدوین و زیرساخت‌ها را اصلاح و بهینه کرد. در ادامه به‌کارگیری افرا خبره با مهارت‌های چندگانه بسیار مهم است. تحلیل و کاویدن داده‌های رسانه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از کارهایی است که سازمان‌های بزرگ برای اطلاع از نظر مشتریان خود به آن توجه دارند.
 
این پژوهشگر حوزه علوم کامپیوتر در پایان اظهار کرد: دنیا با سرعت هرچه بیشتر به سمت تکنولوژی‌های نوین مانند بلاک‌چین و اینترنت اشیاء پیش می‌رود. ایران هم باید به این سمت برود که زیرساخت‌های موردنیاز استارت‌آپ‌ها را فراهم کند و به سمت دیجیتال شدن کامل حرکت کند. تمرکززدایی و انحصارزدایی، یکی از مزایای این مهم است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: 20 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:298189، ibna.ir
 
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
بازاريابي اينترنتي در ايران نتونسته جايگاه خودش رو در بين مردم باز كنه و اينده اي نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اتفاقا تنها چيزي كه در سال هاي اخير در زمينه اقتصادي رشد داشته همين مورد بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین