پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
سخنگوی خانه موسیقی ایران گفت: بیاییم موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. شما در هر برنامه ای که بروید اگر دنبال حاشیه باشید بی تردید حاشیه پیدا می کنید همانطور که در عزاداری حضرت سید الشهدا نیز حاشیه پیدا می شود.

شعارسال: هفدهمین جشن خانه موسسیقی ایران با حضور جمعی از اهالی موسیقی و مسولین در تالار وحدت تهران برگزار شد.

*اجرای ارکستر خانه هنرمندان ایران به رهبری محمد سریر!

در ابتدای این مراسم محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران همراه با ارکستر خانه هنرمندان روی صحنه آمد و دو قطعه را اجرا کرد: سریر در این مراسم گفت: ما باید طی سال های آینده در عرصه موسیقی ذنبال هنرمندان جوانی باشیم که واقعا از استعدادهای نابی برخوردارند بنابراین لازم است ما هم به سهم خود از هنرمندان جوان حمایت بیشتری کنیم. به هرترتیب بسیار خوشحالم که چنین ارکستری در خانه هنرمندان ایران تشکیل شده و ما می توانیم در خدمت شما عزیزان باشیم.

وی افزود: دوست دارم در اینجا از یکی از هنرمندانی یاد کنم که همواره طی سال های اخیر در کارهای خیرخواهانه تلاش های بسیار چشمگیری در عرصه موسیقی انجام داده است او از جمله انسان هایی است که جایش واقعا در اینجا خالی است و من امیدوارم بار دیگر شاهد حضور دوباره ایشان روی صحنه باشیم . من این قطعه را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم می کنم.

*فعالیت های خانه موسیقی شتاب گرفته است!

حمیدرضا نوربخش در ادامه این مراسم ضمن اشاره به برگزاری هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران گفت: خدا را شاکرم که انتخابات هیئت مدیره خانه موسیقی با نظم و ترتیب کامل برگزار شد و همه کانون های ده گانه این مجموعه صنفی منتخبان خود را شناختند.همانطور که می دانید تمامی موارد مربوط به این انتخابات هم تحت نظارت خاصی برگزار شد که شائبه ای بوجود نیاید که خوشبختانه هم این چنین نشد.

وی افزود: به هر حال با توجه به این انتخابات فصل جدیدی از فعالیت های خانه موسیقی وجود دارد که با منتخبان تازه نفس این مجموعه شتاب بیشتری گرفته و من امیدوارم بتوانیم با این فضای جدید بر چالش های فائل بیاییم.

*رسانه ملی حلقه مفقوده موسیقی است

این خواننده موسیقی سنتی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش های پیش روی خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندانی است که چه در آموزشگاهها و چه در آکادمی های موسیقی مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: لازم است تا برای اینها فکری کرد. ما هم اکنون با خیل عظیمی از جوانان با استعدادی مواجه هستیم که در حوزه اشتغال با مشکل روبرو هستند و این سئوال پیش می آید کدام عرصه برای اینها مهیا است؟ به اعتقاد من برای پاسخ به این سئوال باید به رسانه ملی رجوع کرد که هیچ گونه تلاشی در این راستا نمی کند و می توان گفت که حلقه مفقوده ما است.

نوربخش ادامه داد: یکی دیگر از چالش هایی که ما هیچ گونه توجیه منطقی برای آن پیدا نکردیم بحث ممانعت بانوان هنرمند نوازنده روی صحنه های اجرای موسیقی است که ما نفهمیدیم مانع شدن از این موضوع چه وجهی دارد؟ ما بر این باوریم اگر بانوان هنرمند می توانند در آکادمی ها و آموزشگاههای موسیقی تحصیل کنند پس چطور نمی توانند روی صحنه کار کنند و متاسفانه در بعضی از شهرها با هنرمندی آنها روی صحنه مخالفت می شود. واقعا لازم است تا برای این موضوع نیزکه رویکرد کاملا قانونی دارد تکلیفش مشخص شود نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.

وی درباره لغو کنسرت ها نیز گفت: وقتی ما یک قانون داریم، یک نظام داریم و یک حاکمیت داریم پس چرا در بخش هایی از جغرافیای این سرزمین کنسرت غیرمجاز است و کسی نمی تواند در آنجا برنامه ای اجرا کند. این موضوع عجیب و غریبی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

*99 درصد از مردم می گویند که اجرای برنامه موسیقی در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد

وی تصریح کرد: وقتی در نظرسنجی برنامه «زاویه» شبکه چهارم سیما 99 درصد از مردم می گویند که اجرای برنامه موسیقی در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد، اگر نظر فقها از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری تا دیگر مراجع بر این مبنا است که چنین ماجراهایی را باید به عرف واگذار کرد، پس باید به این نکته برسیم که افکار عمومی یعنی عرف و وقتی عرف مشکلی برای برگزاری کنسرت ندارد بنابراین برگزاری کنسرت هم مشکلی نخواهد داشت.

نوربخش با بیان اینکه همه ما باید تابع قانون باشیم، عنوان کرد: اتفاقا بزرگترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران قانون است که متاسفانه در چند روز اخیر با اتفاقات ناگواری که در شهر قم افتاده ماجرا را برای ما ناراحت کننده کرده است. همین چند روز پیش در شهر قم توسط یک گروه بسیار خوب و ارزشمند موسیقی برنامه ای هنجارمند و هنری با محتوای قابل دفاع و اشتیاق و استقبال زایدالوصف مردم در قم اجرا شد که متاسفانه برخی ها آمده اند و با دستاویز کردن چند حاشیه، پای مراجع محترم عالیقدر را به ماجرا کشاندند.

*موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم

عضو هیات مدیره خانه موسیقی ایران ادامه داد: چرا باید باور کنیم اینها توسط کسانی که حاشیه را دوست دارند دغدغه دین است؟ بیاییم موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. شما در هر برنامه ای که بروید اگر دنبال حاشیه باشید بی تردید حاشیه پیدا می کنید همانطور که در عزاداری حضرت سید الشهدا نیز حاشیه پیدا می شود.

نوربخش به اتفاقات روزهای اخیر شهر قم اشاره کرد و گفت: وقتی موسیقی بر اساس مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اجازه روی صحنه رفتن دارند چرا عده ای دنبال دستاویزهایی هستند که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دعواها را بالا می برد. من از این افراد می خواهم دستاویز دیگری را برای دعواها پیدا کنید. مطمئن باشید اهالی موسیقی دغدغه مراجع عالیقدر دینی را خوب می فهمند. ما هم دینمداری را و هم قانومداری را می فهمیم پس برای چه حاشیه درست می کنید و آنهایی را که دغدغه دینی دارند وارد این دعواها می کنید؟ من از مسئولان محترم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می خواهم که پای این قضیه بایستند چرا که تنها چیزی که باید روی آن پافشاری کنیم قانون است و بس.

این خواننده در بخش پایانی صحبت هایش گفت: جای استاد شجریان در این مراسم خالی است. خوشبختانه ایشان چندی قبل به سلامت از آمریکا به ایران بازگشتند و هم اکنون نیز با حمایت مستمر و تلاشگر عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت کمک می کنند تا حال جسمی این هنرمند بهبود پیدا کند. صدای استاد محمدرضا شجریان حق الناس است این حق الناس را باید به مردم برگرداند. امیدوارم در این روزها رسانه ملی به این ماجرا نیز فکر کند چرا که در ماه رمضان صدای او را از مردم دریغ کرد. به هر حال این روزها، روزهای وحدت است و ما اهالی موسیقی باید ید واحده باشیم و با کمک دولت محترم مشکلات را حل کنیم.

*تجلیل از عثمان هورامی و حسین طیبی

در ادامه هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران از عثمان هورامی سیاه چمانه خوان منطقه اورامانات کردستان، حسین طیبی پژوهشگر و نوازنده موسیقی منطقه مازندران، احسان عبدی پور نوازنده سرنا منطقه لرستان، علی اسدی نوازنده کرنا منطقه مسجد سلیمان تجلیل شدند.

همچنین در ادامه این مراسم نیز سوسن بخشایش صدابردار، میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده سنتور، فرمان مرادی از سازندگان مطرح ساز ایرانی، سید عباس سجادی مجری ومدیر فرهنگسرای نیاوران تجلیل شد.

*معرفی آلبوم های برگزیده

معرفی آلبوم های برگزیده هفدهمین جشن خانه موسیقی دیگر بخش ایم مراسم بود که در این بخش آلبوم های «از روزگار رنگ امیز» به آهنگسازی کوروش دانایی و خوانندگی وحید تاج و آلبوم «هیچ مگو» به آهنگسازی احسان ذبیحی فر و خوانندگی مجتبی عسگری به صورت مشترک آلبوم برگزیده این بخش شدند. فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار و میلاد کیایی جوایز این بخش را به برگزیدگان اهدا کردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10مهر1395، کدخبر: 13950710001730: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
مشکل موسیقی در بن مایه خود مشکل سیاسی نیست بلکه باید تلکلیف هنر در حوزه فقه روشن شود. تا زمانی که در حوزه فقه تعیین تکلیف نکنیم دعوا به بهانه های مختلف ادامه میابد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین