پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
از گذشته‌های دور مردم شهرستان خوسف در خراسان‌جنوبی به کاشت گل نرگس علاقمند بودند و هم‌اکنون سطح زیرکشت این محصول در این شهرستان ۲۴ هکتار است. این روز‌ها که گل نرگس در کویر تشنه خوسف جادو و مشام مردمان این سرزمین را از دور دست‌ها نوازش می‌دهد، نرگس‌کاران همچنان چشم‌انتظار بیمه نرگس‌زار‌های خود برای جلوگیری از خسارت‌های سرما و یخ‌زدگی گل نرگس هستند. اکنون سالانه به‌دلیل سرمازدگی ۵۰هزار شاخه گل خسارت وارد می‌شود و تمام بهره‌برداران نسبت به خسارت‌های احتمالی دغدغه دارند
شعار سال: سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم‌آبی با توجه به خشک‌سالی‌های حاکم بر منطقه، پرورش در فضای باز، اقتصادی بودن این گل و نیاز به آبیاری در زمانی‌که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل است، ازجمله مزایای کاشت گل نرگس در خراسان‌جنوبی است. هم‌اکنون کهن‌ترین نرگس‌زارهای خراسان‌جنوبی متعلق به شهرستان خوسف بوده که ثبت آثار ملی شده است و گل نرگس شهرستان خوسف در قیاس با گل‌های مشابه نرگس در کشور حرف اول را می‌زند. این استان با داشتن بیش از ۴۳هکتار سطح زیرکشت گل نرگس، رتبه پنجم در تولید گل نرگس را دارد که این ظرفیت بی‌نظیر در دل کویر به توجه و حمایت جدی نیاز دارد تا بتواند عاملی برای شکوفایی اقتصادی این استان باشد. این روزها ۷۵۰بهره‌بردار گل نرگس از مشکلاتی، اعم از نبود بازار فروش و چتر بسته حمایت بیمه‌ای این محصول رنج می‌برند و خواستار رسیدگی به این مشکلات از سوی مسئولان هستند.

بازار فروش نداریم
یک بهره‌بردار گل نرگس با بیان این‌که درحال‌حاضر سه‌هکتار زمین زیرکشت گل نرگس دارم، گفت: در هر سال به‌طور متوسط ۱۵۰هزار شاخه گل تولید می‌شود.

محمد علی‌زاده با اشاره به مشکلات پیش‌روی نرگس‌کاران بیان کرد: طی سال‌های اول و دوم کشت، ساقه کوتاه بوده و بازار فروش خوبی ندارد. وی با بیان این‌که سال گذشته بخشی از محصولاتم توسط اداره تعاون خریداری شد، افزود: همچنین مشتریانی در دیگر شهرها دارم که گل را برای آن‌ها به‌صورت ماشینی ارسال می‌کنم.

علی‌زاده افزود: برخی از خرده‌کاران که سالانه ۵۰۰ تا شش‌هزار شاخه برداشت می‌کنند، نمی‌توانند محصول خود را به‌فروش برسانند. وی خواستار اسانس‌گیری گل شد و افزود: گل نرگس دارای عطر خاصی است و اگر کارخانه‌ای برای فرآوری ایجاد شود، کمک بزرگی به بهره‌برداران می‌شود.

نبود بیمه و دغدغه نرگس‌کاران
علی‌زاده نبود بیمه برای گل نرگس را از دیگر مشکلات پیش‌رو دانست و اظهار کرد: سالانه به‌دلیل سرمازدگی ۵۰هزار شاخه گل خسارت وارد می‌شود. این بهره‌بردار خوسفی ادامه داد: با توجه به این‌که گل‌ها تحت‌پوشش حمایتی بیمه قرار نمی‌گیرند، تمام بهره‌برداران نسبت به خسارت‌های احتمالی دغدغه دارند.

وی گرانی کود را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی نرگس‌کاران دانست و افزود: کود برای بهره‌برداران سهمیه‌بندی شده که برخی سهمیه‌ها کفاف نیاز را نمی‌دهد. سال گذشته ۵۰میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره دریافت کرده‌ام که نقش به‌سزایی در رونق کسب‌وکارم داشت.

نبود بازار فروش
یکی دیگر از بهره‌برداران گل نرگس بیان کرد: درحال‌حاضر نیم‌هکتار زیرکشت گل نرگس دارم که سال گذشته ۵۰هزار شاخه برداشت داشته‌ام.

محمد عبقری نبود بازار فروش را یکی از مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران دانست و گفت: در زمان اوج برداشت گل، بازار فروش نیست. وی با بیان این‌که در سال‌جاری تاکنون ۵۰شاخه گل برداشت کرده‌ام، اظهار کرد: برای فروش گل‌ها را به مغازه‌دار می‌دهم و هر شاخه‌ای به قیمت دوهزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد.

حلقه مفقوده فرآوری
عبقری خواستار فرآوری گل نرگس شد و افزود: خرید تضمینی گل توسط نهاد یا ارگانی مشخص می‌تواند نقش به‌سزایی در ایجاد بازار فروش داشته باشد. سال گذشته برخی از دستگاه‌ها برای خرید گل پای کار آمدند که امید است در سال‌جاری هم این امر اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که درحال‌حاضر شهر کوچک و تولید گل زیاد است، افزود: در کنار ضرورت بازاریابی محصول، خواستار بیمه گل هستیم.

یکی دیگر از نرگس‌کاران خوسف با بیان این‌که وضعیت این محصول در سطح شهرستان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره گل نرگس در این شهرستان طی سال‌های گذشته، بازار گل نرگس از وضعیت بهتری برخوردار شده است.

محمد صالحی ادامه داد: همچنین سال گذشته شهرداری خوسف با همکاری جهاد کشاورزی به خرید گل از کشاورزان اقدام کرده که این امر سبب شده تا حدودی بازار فروش این محصول رونق بگیرد. وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران گل نرگس بیان کرد: بیمه مزارع گل نرگس یکی دیگر از خواسته‌های کشاورزان برای توسعه کشت این محصول است.

صالحی گفت: تسهیلاتی که طی سال‌های اخیر به برخی از نرگس‌کاران پرداخت شد، سبب دلگرمی، توسعه سطح زیرکشت و بالا بردن کیفیت این محصول شده که نیاز است این کار با جدیت بیش‌تری دنبال شود.

فعالیت ۱۳۰بهره‌بردار در خوسف
رئیس جهاد کشاورزی خوسف نیز بیان کرد: درحال‌حاضر ۲۴هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت گل نرگس است.

رضوی از فعالیت ۱۳۰بهره‌بردار در پرورش گل نرگس خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۱۲میلیون شاخه گل نرگس از اراضی زیرکشت برداشت شود. وی با بیان این‌که در هر مترمربع ۶۰شاخه گل برداشت می‌شود، ادامه داد: در سال‌جاری از محل فروش گل نرگس بیش از چهارمیلیارد تومان عاید نرگس‌کاران می‌شود.

رضوی با اشاره به بازار فروش گل نرگس بیان کرد: درحال‌حاضر نهادهایی مانند شهرداری و تعاون روستایی در خرید گل نرگس از بهره‌برداران همکاری داشته‌اند. رئیس جهاد کشاورزی خوسف با بیان این‌که برخی از بهره‌برداران گل را به‌صورت سنتی در بازار به فروش می‌رسانند، گفت: همچنین برخی از بهره‌برداران در دیگر شهرها خریدارانی دارند.

استحصال عطر نرگس نیازمند سرمایه‌گذاری
وی با اشاره به فرآوری گل نرگس اظهار کرد: برای امر فرآوری نیازمند علم و تکنولوژی خاصی هستیم. رضوی با بیان این‌که استحصال عطر گل نرگس نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است، افزود: همچنین میزان تولید گل در استان پاسخگوی سرمایه‌گذاری بزرگ و ایجاد کارخانه نیست. از سویی افزایش سطح زیرکشت گل نرگس هزینه‌بر بوده، به‌گونه‌ای که هر هکتار نیازمند ۲۵۰میلیون تومان است.

رضوی با اشاره به حمایت‌های انجام‌شده از نرگس‌کاران بیان کرد: طی سال گذشته بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی به متقاضیان پرداخت شده است.

پیش‌بینی برداشت ۲۲میلیون شاخه گل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم بیان کرد: برداشت گل نرگس از نیمه دوم آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اواخر زمستان ادامه دارد. غلامرضا قوسی با بیان این‌که درحال‌حاضر ۴۳هکتار از اراضی استان زیرکشت گل نرگس قرار دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۲۲میلیون شاخه از مزارع زیرکشت برداشت شود.

وی با بیان این‌که خراسان‌جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد، افزود: طی دو سال گذشته سطح زیرکشت گل نرگس از 5/37هکتار به ۴۳ هکتار افزایش یافته است. قوسی از فعالیت ۷۵۰بهره‌بردار گل نرگس در استان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری 11میلیارد تومان از محل فروش گل نرگس عاید بهره‌برداران شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: محصولات این استان علاوه‌بر مصرف در داخل به استان‌های خراسان‌رضوی، تهران و اصفهان نیز صادر می‌شود. در سال‌هایی که گل زیاد است، بازار روزمره گل نرگس کشش خرید آن را ندارد، پس باید در زمینه صادرات گل از سوی متولیان امر اقدامات لازم انجام شود. همچنین نیاز است تا فرآوری این گل به‌ویژه اسانس‌گیری آن در دستورکار قرار گیرد؛ اگرچه اکنون اعلام می‌شود زمینه این سرمایه‌گذاری در استان مهیا نیست، اما این زیرساخت را در سطح کشور هم نداریم که نکته‌ای قابل‌توجه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 25 آبان 1399، کد خبر: 89999،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
تو ایران باید یه فکری برای بازار گل خودمون بکنیم این ها باید صادرات بشه در زمان مناسب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین