پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
بعد از شهادتش از پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای ما نامه ای ارسال شد که در آن نامه اعلام شده بود مدت ۳ روز پرچم پایگاه را نیز نیمه برافراشته کرده اند.و تندیسی از وی و پایگاهی به نام پایگاه شکارچی تانک محمد علی صفا در انگلستان بنا شده است،همچنین در تهران،بجنورد و بوشهر نیز خیابان های به نام شهید صفا نام گذاری شد.

شعارسال : به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بجنا،سال های دفاع مقدس یادآور حماسه های ماندگار مردانی پاک و بی ادعاست که با لبیک گفتن به فرمان پیر جماران؛ خمینی کبیر(ره) رهسپار جبهه شدند تا در دفاع از ناموس و قاموس ملتی بزرگ و آزاده جان شیرین خود را فدا کنند.

مروت و جوانمردی، سرشت پاک، شجاعت، حقیقت در گفتار، کردار نیک، داشتن انفاق و تعاون و مشورت در کارها و دارا بودن مراتب ایثار یعنی شهادت، در سرشت و ذات شهیدمحمد علی صفا به وضوح به چشم می‌خورد.

گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بجنا با یوسف صفا برادر شهید محمد علی صفا بزرگترین شکارچی تانک در جهان

محمدعلی درسال ۱۳۲۸ در بجنورد چشم به جهان هستی گشود وپس از گذراندن مقطع تحصیلی ابتدایی در دبستان ابن سینا، دوره متوسطه را در دبیرستان همت بجنورد به پایان رساند.

شهید صفا روحیه بسیار قوی و خستگی ناپذیری داشت و براین اعتقاد بود که همه کسانی که ایرانی و مسلمان هستند باید به کشور خود خدمت کنند.ارتشی شدن محمد علی نیز به همان علاقه عجیب او به دفاع کردن و روحیه بسیار قوی و خستگی ناپذیری او برمی گردد.

یک روز از تیپ یک ارتش بجنورد به خانه ما امدند و گفتند بدنبال افراد بسیار قوی و قدرتمند هستیم تا بتوانیم مانند رویال مارین انگلستان در ایران یک پایگاه کماندوئی راه اندازی کنیم وبا توجه به این‌که هدف ارتش در آن هنگام تشکیل یک پایگاه کماندویی در ایران بود و شهید صفا نیز از فیزیک بدنی بسیار قوی و همچنین در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کاراته و کونگ‌فو مهارت ویژه‌ای داشت انتخاب شده بودهرچند پدرم راضی نبود او از بجنورد برود اما با اسرار زیاد به ارتش پیوست.

در آن هنگام حدود ۲۵۰ نفر از ارتش در دوره های انتخابی شرکت کردند و پس از گذشت ۱۸ ماه دوره های سخت و فشرده کماندویی در ایران که مربیان این افراد از فرماندهان پایگاه رویال مارین انگلستان بودند شهید صفا به عنوان فرد برتر در انجام عملیات های ویژه انتخاب شد و برای آموزش اولیه به پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان معروف به «پایگاه موش‌های صحرا» برای دوره های تخصصی شکار تانک اعزام شد.

در خارج از ایران یک سال دوره های تکمیلی کماندویی از قبیل S.P.S، شکار تانک، چتربازی، دوره های تخصصی تارزان کورس ژاپن، دوره های رزمی جودو، کونگ فو و جنگ در خشکی، دریا و هوا، به طول کشید و محمدعلی در تمام این دوره ها ممتاز بود. تلاش های او موجب شد عنوان و مدرک متخصص شکار تانک را از پایگاه کماندویی رویال مارین دریافت کند.

از آن جایی که شهید صفا توانسته بود دوره های یاد شده را با موفقیت در انگلستان به پایان برساند و عنوان کماندویی برترو مقام اول کماندئی ارتش های جهان را از آن خود کند برای آموزش دوره های تخصصی انهدام ناوهای جنگی به پایگاه کماندویی" جان. اف .کندی آمریکا "فرستاده شد و پس از گذراندن آموزش دوره های مختلف در آمریکا برای نخستین بار در ایران توانست مدرک تخصصی کماندوی ویژه با عنوان انهدام ناوهای جنگی را دریافت کند.هم چنین به دلیل شجاعت زیادی که او در عملیات های آموزشی از خودش نشان داده بود برای دوره های کماندویی زندگی در شرایط سخت به نام Long Hope (امید طولانی) در جنگل های آمازون برزیل نیز انتخاب شد.

از آن جایی که شهید صفا علاقه شدیدی به وطن و خدمت به مردم داشت و آرزو داشت که بتواند دوره های آموزش دیده خود را به هم وطنان آموزش دهد به کشور بازگشت و در قدم اول در پایگاه کماندویی نیروی دریایی ارتش در بوشهر به عنوان فرمانده و استاد به تعلیم و تربیت کماندوها پرداخت.در روزهای اول پیروزی انقلاب که کشور شرایط خاصی داشت و افراد ضد انقلاب در گوشه و کنار آشوب گری می کردند محمدعلی نیز همگام با مردم انقلابی به دفاع از انقلاب پرداخت و هنگامی که در اردیبهشت ۱۳۵۸ که خرمشهر توسط نیروهای ضدانقلاب و آشوبگران جدایی طلب تهدید می شد شهید صفا به عنوان فرمانده با کماندوهای ویژه نیروی دریایی ایران به کمک محمد جهان آرا عازم خرمشهر شد وتوانست خرمشهر را از وجود ضد انقلابیون مسلح به سلاح های پیشرفته پاک سازی کند،اما او در هنگام درگیری با نیروهای ضد انقلاب از راه دور هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه شکم به شدت مجروح شد.

پس از مجروح شدن وی را به بیمارستان انتقال دادند و پس از ۳ بار عمل جراحی قسمتی از روده های محمد علی قطع و برداشته شد،اما با روحیه قوی که داشت دوباره توانست سلامتی خود را به دست آورد.

آغاز جنگ تحمیلی

هم زمان با شروع جنگ تحمیلی با توجه به این که محمد علی 2 سال استراحت پزشکی داشت اما خود را برای نبرد با دشمن متجاوز آماده کرد.او بر این باور بود که باید از تخصص اش که در چند کشور مختلف دیده است برای خدمت به کشور و آموزش نیروهای ارتش استفاده کند.

اوکه به تاکتیک های جنگی و استراتژیکی اشراف کامل داشت و این ویژگی بارز آن محمد علی بود.

صفا به عنوان فرماندهی کماندویی نیروی دریایی ارتش برای نابودی رژیم عراق و بیرون راندن آنان از ایران و آزادسازی خرمشهرعازم جبهه ها شد.

محمدعلی فردی خود ساخته و همیشه آماده برای دفاع از کشور بود و اعتقاد داشت که انسان برای نجات کشور و آزادی نسل های بعدی باید فداکاری کند.

وهم زمان با تجاوز لشگر عراق به خرمشهر محمد علی صفا به همراه ۱۵۰ نفر از کماندوهای ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کیان کشور و جلوگیری از تجاوز بیشتر به مناطق جنوب و جنوب غربی کشور عازم شدند.

در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش بعث عراق به ظرفیت ۲ لشگر تانک و با تمام تجهیزات، به خرمشهر حمله کرد و نیمی از خرمشهر را به اشغال خود درآورد. در این هنگام محمد علی به همراه سایر کماندوها نیروی دریایی بوشهر با رشادت و جان فشانی و در حالی که تعداد نفرات آن ها کمتر از یک دهم لشگر عراق بودتوانستند 164 تا از تانك‌های افسانه‌ای "t72 , t74"که در اختیار لشگر عراق قرار داشت را به تنهای منهدم کند وبه کمک نیورهای خود ارتش عراق را به عقب راندند و به علت خسارت سنگینی که کماندوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به لشگر تانک صدام وارد آوردند بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز، خرمشهر را گورستان لشگر تانک خود نامید.

برادر کوچکترم رضا صفا که او نیز یک کماندو و هم رزم او بود و همکنون نیز در خلیج فارس مشغول خدمت است برایمان تعریف می کرد که ما فقط سربازان عراقی را مورد هدف قرار می دادیم ومحمد علی خود به تنهای 164 تانک t72 , t74 را مورد هدف قرار داد.و حتی در صبح شهادتش 34 تانک را منهدم کرد طوری که حتی عراقی ها خود هیرت کرده بودندو و داد صدام نیز در آمد و از خرمشهر را گورستان تانک های خود نام برد

پایمردی دلاوران کماندوهای نیروی دریایی ارتش ما و نیروهای محلی و دیگر افراد ۳۴ روز ادامه داشت محمدعلی که با تماس به بنی صدر رئیس جمهور وقت ایران برای در خواست مهمات نموده بود،ولی از آنجای که بنی صدر خائن که معتقد بود ارتش ایران باید عقب نشینی کند تا مذاکرات صلح آغاز شود هیچ سلاح و مهماتی در اختیار کماندوها قرار نگرفت .تا سرانجام با وجود مقاومت های بسیار کماندوهای نیروی دریایی ارتش و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار کردن لشکر عراق، محمدعلی صفا در 4 آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو به درجه رفیع شهادت نایل آمد.اعتقادات قوی شهید صفا و دیگر رزمندگان اسلام موجب شد تا آن ها بتوانند در برابر امکانات بیشمار دشمن تا دندان مسلح مقاومت جانانه ای داشته باشند.

پس از اعلام خبر شهادت وی تمام مردم بجنورد و شهرهای اطراف در غم از دست دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهرهای اطراف برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدندمراسم با شکوهی بود و همگی در غم از دست دادن آن شهید به سوگ نشستند.

بعد از شهادت محمدعلی نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای ما ارسال شد که در آن نامه ضمن ابراز همدردی به خاطر شهادت محمدعلی صفا اعلام شد مدت ۳ روز پرچم پایگاه را نیز نیمه برافراشته کرده اند.و تندیسی از وی و همچنین پایگاهی به نام پایگاه شکارچی تانک محمد علی صفا در انگلستان بنا شده است.

یوسف صفا بیان کرد: در تهران یکی از خیابان های شهرک قدس به نام شهید صفاو همچنین در بو شهر و بجنورد خیابانهای به نام این شهید بزرگوار نام گذاری شده است.

وی با پرداختن به چگونگی خاکسپاری پیکر شهید صفا در بجنورد تصریح کرد: شهید صفا را به خواسته مادرمان در «بجنورد» به خاک سپردیم مادرم همچنان از فراق شهادت فرزندش صورتش گداخته شده بود چرا که محمدعلی را خیلی دوست داشت، او بسیار رنج دیده، مادری زحمتکش و فداکار و مظلوم بود. حالا دوست‌ داشتنی‌ترین فرزندش را از دست داده بود.

مادر شهید صفا در سال 79 به رحمت ایزدی پیوست اما در مدت این 20 سال هر هفته در سرما و گرما سر مزار شهید صفا بود. یکی از دلایلی که صفا را در شهرستان بجنورد دفن کردند، احترام به خواسته مادرش بود که پیغام داده بود من هر هفته اگر بر سر مزار علی نروم دیوانه می‌شوم. تنها خواهشی که از عروسم و خانواده‌اش دارم این است که اجازه دهند صفا را در شهر خودش خاکسپاری کنند.

علی فرزند شهید که در زمان شهادت پدرش یک‌سال بیشتر نداشت در حال حاضر پزشک داروساز است اما سارا که در زمان شهادت پدرش هنوز به دنیا نیامده بود اکنون متخصص رشته جراحی زنان و زایمان در تهران است.



با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت بجنا ، تاریخ انتشار دوشنبه 12 مرداد 1394 ، کد مطلب :15287 ، www.bojna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین