پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۱۳۰۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
نشست خبری علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز شنبه یکم آذر به شکل مجازی برگزار شد.
شعار سال:معاون  آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای نشست گفت: اگر شرایط کرونا همچنان ادامه پیدا کند، امتحان ها مجازی خواهند ماند. سنجش دانشجویان هم از اول مهر در دستور کار قرار می گیرد. این مقوله در قالب امتحانات، تماس های الکترونیک و ارزیابی هایی که هیات علمی بر آن واقف هستند انجام می‌شود.
 
خاکی صدیق افزود:  وزن امتحانات پایان ترم این ترم باید در مقایسه با گذشته پایین تر باشد. چون هیات علمی چندان در زمینه آزمون های الکترونیک ماهر نیستند.
 
او با اشاره به وضعیت دانشجویان جدید الورود گفت: از موسسات آموزش عالی درخواست می شود تا ترم جدید برای افراد جدید الورود برگزار شود، اما به دلیل از دست دادن یک ونیم ماه از ترم واحدهای کمتری به دانشجویان ارائه شود.
 
خاکی صدیق تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل ها ترم اول دانشگاه ها دو هفته تمدید می شود. امید است با برنامه ریزی های مدون، فشاری به دانشجویان جدید الورود وارد نشده و برای ترم بعدی آمادگی لازم را اخذ کنند این در حالی است که برخی از دانشکده ها و دانشگاه ها این مهم را رعایت نکرده اند.
 
او افزود: آموزش مجازی در دوران کرونا اولین بار است که در کشور تجربه می‌شود و در موسسات آموزش عالی تجربه‌ی پیشینی در این زمینه وجود نداشته است. با توانمندسازی دانشگاه ها در زمینه آموزش های الکترونیک و مجازی انتظار می رود تمامی دانشگاه ها از کف استانداردهای این نوع آموزش ها برخوردار باشند. بر اساس گزارشات، عملکرد موسسسات آموزش عالی در زمینه آموزش های الکترونیکی مناسب بوده است.
 
 به گفته معاون  آموزشی وزارت علوم در ترم گذشته مطالعه در زمینه آموزش های الکترونیک انجام و به برخی دانشگاه ها تذکرات لازمه داده شده است. پرسشنامه ها به دانشگاه ها داده شده و انتظار می رود فرم ها پرشود تا بتوان خدمات را به دانشگاه ها ارائه داد.
 
این مقام مسئول از ارزشیابی جامعه خبر داد و افزود: طی چند ماه گذشته نظام نامه  و برنامه ای برای آموزش دانشگاه ها و انجمن یادگیری الکترونیکی ارائه شده است و این مقوله همچنان در دستور کار قرار دارد. با محوریت انجمن الکترونیکی محورها ارزیابی را مورد بررسی قرار می دهیم. تمامی دانشگاه ها باید تحت ارزیابی آموزشی قرار گیرند.
 
خاکی صدیق درباره استفاده از نیروهای حق التدریس در روند آموزشی دانشگاه ها گفت: این مقوله به سیاست های دانشگاه ها مربوط می شود. بستگی به نیاز دانشگاه دارد که از نیروی حق التدریس استفاده کنند یا خیر. دانشگاه ها بر حسب نیاز از این نیروها استفاده می کنند و هریک از موسسات عالی یک سقف دارند و میزان استفاده از نیروی های حق التدریس نیز به تصمیم دانشگاه‌ها مربوط است اما بعید است به دلیل کرونا میزان حقوق حق التدریس افزایش پیدا کند.
 
او درباره اخذ مجوز به دانشگاه پیام نور و تکمیل ظرفیت دانشگاه ها ادامه داد: این مجوز و موضوع به واحد سنجش و پذیرش مربوط می شود.
 
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص چگونگی برگزاری جلسه دفاع پایان نامه به خبرنگار برنا گفت: جلسه دفاع به شکل الکترونیکی برگزار می شود.
 
او افزود: محدودیت ها دربخش آموزش تاثیر ندارد و آموزش ها ادامه دارد. در حوزه پژوهش هم وزیر علوم به دانشگاه ها نامه زده است که در دوره تحصیلات تکمیلی برای حضور دانشجویان و فعالیت آنان در آزمایشگاه ها منعی وجود نداشته باشد.
 
معاون وزیر علوم درباره میزان مبتلایان به کرونا در وزارت علوم ادامه داد: آماری دراین باره ندارم اما تعدادی از اساتید را براثر شیوع این بیماری کرونا از دست دادیم.
 
او بیان کرد: طی چند ماه گذشته تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رعایت پروتکل ها به پژوهش می پردازند و صلاح نیست برای کار این افراد خللی ایجاد شود. کارکنان دانشگاه ها که مستخدمان دولت هستند نیز بر اساس مصوبات دولت به فعالیت می پردازند.
 
خاکی صدیق درباره دانشگاه هایی که از طریق پیام رسان به آموزش می پردازند، افزود: این مقوله قابل قبول نیست، بلکه اگر در ارزیابی ها و سنجش ها این امر مشخص شود باید از دادن مجوز به دانشگاه ممانعت کرد.
 
خاکی صدیق درباره اینترنت رایگان ادامه داد: دانشگاه های درخواست دهنده از خدمات الکترونیکی برخوردار هستند. جا دارد از وزیر ارتباطات و معاونان در این زمینه تشکر کرد.
 
حداقل‌های لازم برای کیفیت آموزش های مجازی باید رعایت شود
 
علی اکبر صفوی، مدیر گروه آموزش عالی الکترونیک در ادامه‌ی این نشست در خصوص کیفیت سنجی آموزش در فضای مجازی به خبرنگار برنا گفت: در فرایند ارزیابی باید خود سازمان به ارزیابی درونی بپردازد. البته باید به ارزیابی برونی نیز پرداخت. در آموزش الکترونیک مقوله ای تحت عنوان کیفیت مشخص با عدد مشخص وجود ندارد. می توان حداقل های لازم برای تضمین کیفیت را مطرح کرد.
 
او ادامه داد: کمیته ی ارزیابی آموزش الکترونیک ایجاد و استانداردها تدوین شده و شیوه نامه ارزیابی مطرح شده است.
 
صفوی افزود: زیرساخت ها و المان ها بررسی و آموزش های کارمندان، اساتید و محتوا نیز مورد بررسی قرار گرفته و به این شکل برای دانشگاه سطح بندی انجام می شود.
 
دانشجویان از توانمندی‌های شرکت ها بی اطلاع هستند/ 50 درصد نقص‌ها فنی موسسات عالی در داخل دانشگا‌ها است
 
محمدرضا آهنچیان، مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادامه‌ی این نشست گفت: آموزش ها باید برخط باشد و اگر گزارشی مبنی بر آموزش غیر برخط ارائه شود با دانشگاه متخلف برخورد می شود.
 
مدیر گروه آموزش عالی الکترونیک ادامه داد: چنین مقوله ای قابل قبول نیست از امروز سامانه آنلاین ایجاد شده و گزارش عملکرد دانشگاه ها در کارگروه باید درج شود. معاونان آموزشی باید وارد سایت شوند و سامانه مورد استفاده، تعداد دوره، درصد پوشش دانشجویان، نحوه ارائه دروس عملی و ... ذکر شود.
 
آهنچیان تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف در کشور ما این است که بسیاری از دانشجویان از توانمندی های شرکت‌ها بی‌اطلاع هستند و از سوی دیگر شرکت ها نمی توانند با دانشگاه ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل رویداد میز تکنولوژی در آذر ماه برگزار می شود و شرکت ها توانمندی شان را مطرح می کنند. همچنین کنفرانس سالانه در اسفندماه برگزار می شود.
 
به گفته او کاربران از حجم اینترنت مصرفی شرکت های خدمات رسان گله ها دارند و  قرار است با نظارت سازمان تنظیم کاهش پیدا کند. 50 درصد نقص ها در موسسات عالی در داخل دانشگا ها است. شبکه های داخلی دانشگاه ها بهسازی نشده و نیاز است تا دولت و سازمان برنامه کمک کرده و بهسازی شود. مدیران دانشگاه ها با مدیران فن آوری ها بیشتر تعامل داشته باشند. نباید کلاس ها به صورت همزمان برگزار شود بلکه باید با انعطاف پذیری به توزیع کلاس ها پرداخت.
 
او تاکید کرد: یکی از دغدغه های ما آموزش به کادر آموزشی است تا بتوانند بیشتر به فعالیت بپردازند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا، تاریخ انتشار: 1 آذر  1399  ، کدخبر: 1091028، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
اتفاقا دیروز من در یکی از جلسات دفاع حضور داشتم حیلی خوب بود هیچ مشکلی هم نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
سایت های دانشگاه اصلا توان شرکت هزارتا دانشجو تو یه زمان رو نداره استادا محبورن تو واتساپ و تلگرام کلاس برگزار کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین