پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تا ابتدای سال ۹۵ تعداد ۳۱۹۵۰ نفر مبتلا به عفونت HIV در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: بر اساس تخمین‌های آماری، موارد شناسایی شده حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا را شامل می‌شود و ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند.

شعارسال: جشنواره بین‌المللی پوستر روبان قرمز با هدف "حرکت سریع به سوی پایان ایدز" در تاریخ چهارم مهر ماه آغاز شد و به مدت یک هفته تا ۱۰ مهر ادامه داشت.

دکتر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره، گفت: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که آسیب‌های گوناگون روانی‌اجتماعی نظیر خشونت، سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک، مشروبات الکلی، رفتارهای جنسی غیرمتعارف و لگام گسیخته بروز و شیوع بالایی پیدا کرده است.

وی افزود: بر این اساس بدیهی است که یکی از پیامدهای این آسیب‌های گوناگون روانی اجتماعی، همه‌گیری جهانی HIV/AIDS است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و ابتلا به عفونت HIV در جمعیتی که در فعال‌ترین دوران زندگی خود هستند، در حال گسترش و ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده است.

کازرونی با بیان اینکه تا ابتدای سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۱۹۵۰ نفرمبتلا به عفونت HIV شناسایی شده‌اند، ادامه داد: بر اساس تخمین‌های آماری، موارد شناسایی شده، حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا را شامل می شود و ۷۰ درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اظهار کرد: برای رسیدن به هدف جهانی مهار همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰، همه کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلا را شناسایی کنند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان، بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.

در این مراسم همچنین دکتر قاسمی، مدیرعامل موسسه پیام‌آوران همیاری، انتقال از طریق تزریق مشترک را یکی از مهمترین راه‌های انتقال ایدز در کشور دانست و گفت: در حال حاضر این الگو در حال تغییر به رابطه جنسی است.

وی افزود: به خصوص اینکه جامعه ما، جامعه جوانی است و جوانان دنبال کنجکاوی و ماجراجویی هستند و این را از گسترش انواع مواد مخدر جدید مانند شیشه، گل و... نیز می‌توان دریافت. باید توجه کرد که این موضوع در نهایت منجر به رفتارهای پر خطر می‌شود که می‌تواند منجر به ابتلا به اچ. آی. وی شود. از طرفی سال های‌طولانی بود که از ایدز به عنوان بیماری قرن نام برده می‌شد؛ حال آنکه با وجود درمان‌های جدید، این امکان فراهم شده است که فرد مبتلا مانند افراد عادی جامعه سال‌ها (بیش از ۳۰ سال) به زندگی خود ادامه دهند و یا با افراد اچ. آی. وی مثبت ازدواج کرده و نوزاد سالم به دنیا آورند. این درحالیست که هنوز باورهای مردم درباره این بیماری مانند گذشته است و انگ و تبعیض حاصل از آن، مبتلایان را از مراجعه جهت آزمایش باز می‌دارد.

قاسمی با بیان اینکه هدف سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰ حرکت سریع جهت پایان دادن به ایدز است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا فعالیت می‌کند. زیرا بر این باور هستیم که این موضوع دیگر یک شعار نیست؛ بلکه با عملکرد تک تک افراد جامعه می تواند محقق شود.

وی اظهار کرد: سازمان مردمی پیام آوران همیاری نیز به عنوان عضوی کوچک و بازویی مردمی برای جامعه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی، تمام تلاش خود را جهت محقق شدن این هدف انجام داده و در این راستا برنامه‌های اجتماع‌محور متفاوتی را برنامه‌ریزی و با همکاری سازمان‌های ذیربط آن را اجرا می‌کند. بر این اساس برنامه اولین جشنواره بین‌المللی پوستر روبان قرمز یکی از این برنامه‌هاست که با کمک هنرمندان کشورمان اجرایی شد.

قاسمی همچنین گفت: برای پایان ایدز، مسیری کم و بیش دشوار در پیش داریم که با افزاش آگاهی مردم، یادگیری مهارت‌های زندگی و روابط موثر همسرداری و زناشویی، عدم ترس از مراجعه به مشاوران و دست اندرکاران حوزه ایدز و کاهش انگ و تبعیض در خصوص بیماری ایدز، هموار می‌شود.

در این مراسم همچنین دکتر درودی، مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز، گفت: متاسفانه عدم شناخت و درک درست درباره موضوع اچ‌آی‌وی و شاخه‌های وابسته به مباحث آن، در بسیاری موارد بحث و گفتگو درباره این بیماری را مخدوش کرده و منجر به عدم ارائه اطلاعات دقیق در سطح جامعه و در نتیجه آسیب‌پذیری جامعه شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی جشنواره بین‌المللی ربان قرمز، وی پیشگیری از اچ ای وی/ایدز را شامل پیشگیری از گسترش تصورات و عقاید نادرست که نهایتا منجر به عواقب آشکار اجتماعی چون انگ و تبعیض می شود، دانست و افزود: رسانه‌ها و هنر به گونه‌های متفاوتی می‌توانند در مهار همه‌گیری اچ‌آی‌وی و ایدز سهیم باشند و می‌توانند در این راه برای افزایش آگاهی و تغییر رفتار در حوزه کاهش آسیب‌پذیری نسبت به ایدز اقدام و به عبارتی دیگر سلامت فرد و جامعه را بهره‌مند کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 11 مهر 1395، کدمطلب: 95071106706 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین