پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
استفاده از مکمل‌های غیر مجاز و داروهای انرژی‌زا در باشگاه‌های ورزشی مشهد و استان خراسان‌رضوی افزایش یافته است.

شعار سال: تمام آرزویش داشتن بدنی ورزشکاری است؛ هر چند خیلی دیر به فکر ورزش کردن افتاده اما تلاش دارد که به خواسته‌اش برسد، هنوز از راه نرسیده می‌خواهد به گرد ورشکاران پرورش اندامی چون رونی کلمن سلطان پرورش اندام جهان و مرحوم بیت‌الله عباس‌پور برسد.

غافل از اینکه قهرمانان ورزش سال‌ها وقت می‌گذارند و ورزش می‌کنند تا بدنشان روی فرم بیاید اما بسیاری از جوانان که به صورت آماتور وارد رشته‌های ورزشی به‌ویژه ورزش پرورش اندام می‌شوند بدون در نظر گرفتن این مسائل انتظار دارند ظرف چند ماه انرژی مضاعفی به دست آورند. به همین دلیل روی به استفاده از مکمل‌های غیر مجاز و داروهای انرژی زا می‌آورد اما به چه قیمتی؟؟

محمود مشکات قهرمان پرورش اندام می‌گوید: مواد نیروزا اعتیاد‌آور است و اعتیاد درجه 3 به‌دنبال دارد به‌طوری که اگر کسی بخواهد پس از مدتی مصرف مواد انرژی را کنار بگذارد نمی‌تواند و مجدد به سمت آن کشیده می‌شود و به دلیل بی‌حوصلی و بی‌اعصابی که در وی به وجود می‌آید، به ناچار مجبور می‌شود مجدد به سمت مواد نیروزا روی آورد.

وی می‌افزاید: فردی که از مواد نیروزا استفاده می‌کند به دلیل اعتیاد درجه 3 مادام العمر از داروهای نیروزا استفاده می‌کند و دقیقا همانند یک معتاد می‌شود.

این مربی پرورش اندام ادامه می‌دهد: داروهای انرژی‌زا به فرد نیروی کاذبی می‌دهد و به نوعی شادی و انرژی مضاعف از آنچه ورزش به یک فرد می‌دهد را در وی ایجاد می‌کند و انرژی مضاعفی که به ورزشکار می‌دهد سبب می‌شود درحین تمرین ورزشکار انرژی طبیعی خود را از دست بدهد و بدن از فعالیت اصلی خود باز می‌ماند و ورزشکار دچار آسیب دیدگی و عارضه می‌شود.

مشکات خاطرنشان می‌کند: مواد نیروزا در تمام رشته‌های ورزشی استفاده می‌شود اما به‌صورت تخصصی چرا که زیر نظر مربی و پزشک متخصص مصرف می‌شود که تحت قالب دوپینگ گاهی مطرح است.

وی می‌گوید: ورزشکاران حرفه‌ای زیر نظر متخصص می‌دانند که چطور می‌توان از داروها و آمپول‌های نیروزا استفاده کرد به‌همین دلیل دچار افت بدنی و فیزیکی نمی‌شوند و به این مواد متکی نیستند، اما ورزشکاران آماتور به‌دلیل اینکه در شرایط علمی این دارو را استفاده نمی‌کنند، دچار عوارض و بیماری می‌شوند.

در بسیاری از رشته‌های ورزشی، بدنسازی به‌عنوان ورزش مکمل نقش مهمی در موفقیت فرد دارد، به‌طوری که مربیان بدنساز، ساعت‌ها وقت خود را صرف کار با ورزشکاران می‌کنند تا آن‌ها اندامی مناسب پیدا کنند، اما بسیاری از مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌های ورزشی برای آنکه سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسند به مصرف داروهای نیروزا روی می‌آورند، بی‌خبر از آنکه این داروها چه عوارض جبران‌ناپذیری می‌تواند داشته باشد.

رضا گلدوزیان، رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی نیز می‌گوید: به‌طور ماهانه تمام باشگاه‌های ورزشی مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اگر در باشگاهی مواد نیروزا یا حتی داروهای مکمل پیدا شود، طبق قانون باشگاه اخطار می‌گیرد و در صورت تکرار این امر باشگاه پلمپ می‌شود.

*فروش و مصرف داروهای نیروزا در باشگاه‌های غیر مجوز‌دار

وی می‌افزاید: خوشبختانه باشگاه‌های ورزشی مجوز دار مشکلی در این زمینه ندارند اما باشگاه‌های غیر مجوز دار که آمارشان هم کم نیست بعضا ورزشکاران را به استفاده از مواد مکمل تشویق می‌کنند اما تاکنون اماری از تعداد این باشگاه‌ها در دست نیست .

گلدوزیان تصریح می‌کند: خوشبختانه مصرف مواد مخدر در باشگاه‌ها به صفر رسیده و در یکی دو سال اخیر با موردی از مواد مخدر روبه رو نشده ایم. بیشترین نوع تخلفات باشگاه‌ها مصرف مکمل‌ها و فروش مکمل‌ها است و طبق قانون فروش انها باید در داروخانه انجام شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی می‌گوید: استفاده از مکمل‌ها و مواد نیروزا برای ورزشکار حرفه ای لازم است و بعضا بسیازی از ورزشکاران استفاده می‌کنند که این کار زیر نظر مربی و پزشک متخصص صورت می‌گیرد اما مصرف این داروها برای ورزشکاران آماتور به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

*عوارض داروهای نیروزا

ایرج ایرانزاد، فوق تخصص غدد و متابولیسم در مورد اثرات نامطلوب و عوارض ناشی از استفاده نابجا از داروهای مذکور که به شکل خوراکی یا تزریق عضلانی استفاده می شوند، می‌گوید: به‌علت عوارض جانبی این داروها، پزشکان دوزهای حداقلی از آنها را تجویز می‌کنند اما مقادیری از این داروها که برای تقویت عملکرد و بهبود وضعیت عضلانی و ورزش لازم است 20 تا100 برابر مقادیر درمانی مورد استفاده در بیماری‌ها است و اثرات سوئی همراه دارد.

ایرانزاد با اشاره به رابطه اثرات نامطلوب استروئیدهای آنابولیک با میزان مصرف آنها و احتمال خطرات جدی در افرادی که به مدت طولانی از این داروها استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: پرخاشگری، اختلالات روانی مانند افسردگی و سایکوز، طغیان‌های متناوب و شدید روحی و همچنین ایجاد آکنه و ریزش مو از عوارض جانبی شایع و استفاده از این داروها در نوجوانان سبب امکان کوتاه قدی و کاهش رشد می‌شود، همچنین، بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی و کلیوی را تشدید می‌کند و باعث افزایش فشار خون می‌شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم استفاده طولانی مدت از داروهای پرورش اندام را سبب افزایش خطر سکته مغزی و بیماری های ایسکمیک قلب می‌داند و ادامه می‌دهد: ارتباط یرقان انسدادی، سرطان کبد و ضایعات کبدی دیگر با مصرف طولانی مدت این داروها به اثبات رسیده است و مصرف کنندگان این داروها نیز مانند دیگر مصرف کنندگان ترکیبات تزریقی در معرض خطر انتقال ویروس HIV(ایدز) از طریق سرنگ‌های آلوده هستند.

وی اضافه می‌کند: بیشتر مصرف‌کنندگان مواد نیروزا از موادی که حاوی هورمون‌های مردانگی هستند، استفاده می‌کنند تا بدن آن‌ها بیشتر از حد رشد کرده و اندام آن‌ها بزرگتر و زیباتر جلوه دهد اما آنها غافل از عوارض این مواد هستند.

ایرانزاد ادامه می‌دهد: این مواد بعد از گذشت مدت زمانی صددرصد عوارض خواهد داشت که کمر درد، پا درد، عوارض قلبی و عروقی، عوارض کبدی، عوارض خاص مردان همچون عقیمی و عوارض روانی از این قبیل هستند.داروهای نیروزا مانند داروهای "بادی بیلدینگ" که در بدنسازی ها از آنها استفاده می شود و بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای از آن‌ها مصرف می‌کنند در ناباروری مردان موثر بوده و به جوانان به ویژه ورزشکاران توصیه می‌شود، به هیچ وجه از این قبیل داروها استفاده نکنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار 6 دی 1394، کد مطلب: 954490: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین