پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: جای درس «حقوق و تکالیف خانوادگی و اجتماعی» در میان دروس مدارس خالیست، البته به صورت محدود و پایلوت آموزش‌هایی را در این زمینه در برخی استانها با همکاری آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم.

شعارسال: اطهره نژادی در نشست بررسی تفاهم نامه‌های مشترک معاونت امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش که امروز در این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: اگر تنها دختران در زمینه حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود آموزش ببینند در درازمدت مشکلات خانواده‌ها افزایش می‌یابد بنابراین لازم است نسبت به تدریس این درس برای هر دو جنس اقدام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر با وزارت آموزش و پرورش طرح‌هایی را اجرا کرده‌ایم که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. لازمه جریان سازی جنسیتی در دستگاه‌ها پرداختن به برنامه‌هایی متناسب با نیازهای دو جنس است. به منظور تحقق جریان سازی جنسیتی باید طرح‌ها پشتوانه برنامه‌ای و بودجه‌ای داشته باشند تا زمانیکه بودجه متناسب با برنامه‌ها را برای اجرای آنها اختصاص ندهیم نیازهای خاص مخاطبان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نژادی اضافه کرد: دختران در حوزه آموزش و پرورش در برخی از مناطق دستیابی کمتری به امکانات آموزشی دارند که یکی از دلایل آن نگاه جامعه به آموزش دختران است بنابراین برخی از آنها از تحصیل باز می‌مانند. در این شرایط وزارت آموزش و پرورش باید در جهت پر کردن شکاف بهره مندی از آموزش تلاش کنند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ادعا نداریم معاونت برنامه ریزی و بودجه زنان در کشور هستیم گفت: تا سال 92 در قانون، دستگاه‌های اجرایی مجاز بودند یک درصد از بودجه خود را به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهند اما مسائل دستگاه‌ها به قدری زیاد بود که پرداختن به موضوع زنان در اولویت کاری آنها قرار نمی‌گرفت.

وی با اشاره به ماده 230 برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: این ماده مشتمل بر 14 محور است و بر اساس آن معاونت امور زنان و خانواده می‌تواند اقدام به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی کند. با توجه به آنکه در بودجه دستگاه‌های اجرایی ردیف خاصی برای زنان وجود ندارد، در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم بخشی از بودجه مورد نیاز برای عملیاتی کردن تفاهم نامه‌ها را معاونت امور زنان و خانواده در نظر بگیرد و بخش دیگر را دستگاه‌های طرف تفاهم نامه تقبل کنند. هدف ما از کار جلب توجه مسئولان دستگاه‌ها نسبت به مسائل حوزه زنان و خانواده بوده است؛ در این جهت اقدام به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش در حوزه مسائل دانش آموزان دختر کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از ارسال نامه‌ای از سوی شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: در این نامه از وزیر آموزش و پرورش درخواست می‌شود که حقوق و تکالیف دانش آموزان جزو دروس مدارس قرار گیرد.

نژادی در ادامه گفت: نگاه صدا و سیما به حوزه زنان و خانواده بسیار مهم است. این رسانه می‌تواند به استفاده برخی از دختران از حداقل آموزش توجه کند و با این کار به روند توسعه کشور کمک کند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دردناک است که برخی از برنامه‌های صدا و سیما ضد نگرش جنسیتی است. ما نباید بودجه بگیریم و به دستگاه‌ها بدهیم بلکه دستگاه‌ها باید به نیازهای مخاطبان اعم از زن و مرد توجه کنند و از صدا و سیما انتظار می‌رود که واقع گرایانه تر و مسئولانه تر به حوزه‌های مختلف بپردازد.

وی درباره علت اجرای پایلوت برخی از طرح‌ها در بعضی نقاط کشور اظهار کرد: ما اطلس وضعیت زنان را در کشور تدوین کرده‌ایم و به تفکیک استان‌های کشور در جریان وضعیت آنها قرار داریم و بر اساس این شناخت مناطقی را برای اجرای پایلوت برنامه‌های خود انتخاب می‌کنیم.

نژادی در پایان با اشاره به حذف سه میلیارد تومان از بودجه معاونت امور زنان و خانواده و اختصاص آن به سازمان بهزیستی در سال 95 اظهار کرد: این بودجه مربوط به برنامه‌های پیشگیرانه معاونت بود این در حالیست که برنامه‌های سازمان بهزیستی جنبه انفعالی دارد و رویکرد آن پیشگیرانه نیست. در واقع یکی از بزرگترین مسائل حوزه زنان تعریف نشدن بودجه‌ای برای آن در دستگاه‌هاست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی رویکرد منفعلانه دارد، این در حالیست که طرح‌های معاونت زنان و امور خانواده از جنبه پیشگیری برخوردار است. دختران در نقش‌های متعدد وارد اجتماع می‌شوند اگر اکنون به شناسایی مسائل آنها نپردازیم به طور قطع هزینه‌های بیشتری به جامعه در سال‌های آینده تحمیل می‌شود.

نژادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جاری سازی نگرش جنسیتی در دستگاه‌های مختلف نیازمند پشتوانه برنامه ریزی و بودجه ریزی جنسیتی است. توجه خاص به نیازهای مخاطبان دستگاه‌ها بدون برنامه ریزی امکانپذیر نیست و برنامه ریزی بر مبنای نیازهای خاص مخاطبان و نگرش جنسیتی نیازمند بودجه خاص در این حوزه است. یکی از بزرگترین نیازها در حوزه زنان و خانواده پیش بینی اثرات برنامه‌های دستگاه‌ها بر امور آنان است و این ارزیابی باید قبل از تصویب برنامه‌ها و با نگاه پیشگیرانه انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 11 مهر 1395، کدمطلب: 95071106590 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین