پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تکمیل طرح‌های بالای 60درصد در کشور خبر داد و گفت: طرح های نیمه کاره در اولویت وزارت خانه جایی ندارد و پروانه واحدهایی که پیشرفت فیزیکی ندارند را تکمیل نمی‌کنیم.

شعارسال: حسین ابویی‌مهرریزی در نشست خبری صبح دوشنبه با اشاره به آمار و رتبه صنعتی کشور در جهان گفت: آخرین رتبه کشور در بحث صنعتی 65 است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارهای اعلام شده جهانی، ایران از لحاظ رقابت پذیری صنعتی در حال حاضر در جایگاه 176 قرار گرفته و از حیث رتبه تجاری در بین 138 کشور جهان دارای رده 131 در جهان است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در ارتباط با آخرین وضعیت ایران در بین کشورهای جهان اظهار کرد: کشور در بحث فضای کسب و کار رتبه 118 را در سال 2016 دارا بوده و هدف گذاری برای دست یابی به رتبه زیر 100 تعیین شده است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت 3.2 درصد بوده و رشد کلی اقتصاد 4.4 درصد است که علت این رشد، افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر بوده است.

ابویی با اشاره به صدور جواز کسب در 6ماهه نخست امسال گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری 7853 جواز کسب صادر شده که البته به معنای تمایل سرمایه گذاری است و نه انجام سرمایه گذاری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 55 درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بخش تحقق یافته صدور این جوازها در حوزه صنعت نسبت به مشابه سال گذشته 10 درصد از نظر تعداد و 127 درصد از نظر سرمایه گذاری شاهد رشد آن بوده‌ایم.

ابویی تصریح کرد: در بخش گواهی اکتشاف 280 عدد گواهی صادر شده که به نسبت مشابه سال قبل 0.2 درصد افزایش یافته و در بخش پروانه بهره برداری معادن 402 مورد پروانه صادر شده و با توجه به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد را شاهد هستیم.

وی با اشاره به آمار تجارت کشور در 5 ماهه نخست امسال گفت: طبق آمار گمرک ایران برای 5ماهه سال جاری رقم 13 میلیون تن واردات انجام شده که از لحاظ ارزشی حدود 16میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8 درصد با کاهش روبه رو بوده است.

ابویی ادامه داد: در بخش صادرات حدود 42 میلیون تن به ارزش 15.8 میلیارد دلار بوده و با رشد 35.2 درصدی از لحاظ وزنی و 15.3 درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ادامه داد: در 6 ماهه سال جاری صادرات میعانات گازی 50 میلیون تن به ارزش 19.1 میلیارد دلار بوده که به نسبت سال قبل از لحاظ ارزشی 10.2 درصد رشد داشته است.

ابویی با ارائه آمار سرمایه گذاری در 4 ماهه اول سال جاری پرداخت و گفت: در 4 ماهه اول سال جاری 17 طرح سرمایه گذاری خارجی در هیات سرمایه گذاری به تصویب رسیده که رقم این سرمایه گذاری‌ها یک میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تعداد واحدهای صنعتی که تا به امروز از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: حدود 5 هزار واحد صنعتی به ارزش 4 هزار میلیارد تومان تاکنون از بانک‌ها تسهیلات دریافت کردند.

وی گفت: در 5ماهه نخست سال جاری حدود 50هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به بخش صنعت تسهیلات پرداخت کرده‌اند که سهم صنعت از کل تسهیلات از 30درصد سال قبل به 28.4درصد کاهش پیدا کرده و 77هزار میلیارد از تسهیلات بانکی به بخش خدمات پرداخت شده است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به نقش این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه کشور افزود: سهم این وزارتخانه در این برنامه بالا بردن ارزش افزوده صنعت از 16.7 درصد به 17.8 درصد و رسیدن نرخ رشد صنعت از 10.2 به 11 درصد است. در بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز هدف ما رسیدن به عدد 5 میلیارد دلار است ضمن آن که در طول این برنامه باید 25 درصد واحدهای صنعتی و معدنی فرسوده را بازسازی کنیم.

ابوئی با بیان وظایف این معاونت در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: تکمیل طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای 36 طرح ملی از وظایفی است که به عهده این معاونت قرار داده شده است. به طوری که این 36 طرح نزدیک به 13 هزار شغل ایجاد می‌کند و باید در سال 95 به بهره‌برداری برسد از طرف دیگر در نظر داریم که 5 هزار و 400 واحد نیز که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را در 31 استان کشور به بهره‌برداری برسانیم. این در حالی است که ما 8 هزار طرح با این مشخصات داریم که برخی از آنها را با توجه به محدودیت‌ها نمی‌توانیم در عرض یک سال تکمیل کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در پایان تصریح کرد: در حال حاضر 88 هزار واحد صنعتی و معدنی در کشور دارای پروانه بهره‌برداری هستند که مطابق آمار مندرج در پروانه 2.5 میلیون شغل ایجاد کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 12مهر1395، کدخبر: 228210: www.mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین