پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۳۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
در صورتی که دختری پس از فوت پدرش ازدواج کند، باید به قانون مراجعه کرده و احکام مربوط به آن را بداند.
شعار سال: ازدواج از جمله مقوله‌های مهم و سرنوشت ساز زندگی هر فردی اس، اما در این میان دختران جوان به دلیل حساسیت بالا و درگیری با احساسات فراوان خود، ممکن است جهت انتخاب همسر نتوانند به درستی تصمیمی صحیح و از روی عقل و منطق بگیرند، از این رو جهت ازدواج به اجازه نیاز دارند، اما سوالی که پیش می‌آید تکلیف ازدواج دختر در صورت فوت پدر یا جد پدری چیست؟

اذن یا اجازه، بسته به مورد می‌تواند زبانی یا کتبی بیان شود و تنها به رضایت قلبی، «اذن» گفته نمی‌شود؛ مثلا دختری که تنها بداند پدرش قلبا راضی به ازدواج او هست، به این معنی نیست که پدرش «اذن» و اجازه ازدواج او را داده است.

از نظر اسلام و به تبعیت آن قانون مدنی ایران، دختری که بالغ و عاقل است، برای ازدواج باید اجازه «ولی» یعنی پدر یا در صورت نبود او اجازه پدربزرگ خود را به دست آورد بنابراین دختر برای عقد نیاز به اجازه یکی از این دو نفر دارد،  اما این اجازه در صورتی لازم است که دختر قبلا باکره باشد.

همانطور که گفته شد اجازه ازدواج دختر فقط با «پدر» و «پدر پدر» است و برای ازدواج دختر در صورت فوت پدر یا جد پدری، دیگران (مثل مادر و برادر و عمو و …) هیچ حقی در اجازه دادن یا ندادن ندارند و دختر می‌تواند آزادانه برای ازدواجش تصمیم بگیرد و با هر کس که میخواهد ازدواج کند.

نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد فقط با اجازه پدر یا جد پدری او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه اجازه ازدواج به او ندهند، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه‌ای که بین آن‌ها قرار داده شده، پس از اجازه دادن دادگاه مدنی به دفتر ازدواج مراجعه و ازدواج خود را ثبت کند.

اگر پدر و جدّ پدرى غایب باشند، طورى که نشود از آن‌ها اجازه گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد، او مى‌تواند ازدواج کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۷۶۸۸، borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
من چند روز پیش مطلبی میخوندم مبنی بر اینکه دختر زیر نه سال تنها با اذن پدر و بدون رضایت خودش که البته رضایتی عقلانی هم نیست میتونه به عقد کسی در بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
این قانون در عصر حاضر دارن وجاهت خودش رو از دست میده انگار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین