پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۰۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
برخلاف آنچه در اذهان عموم مردم شکل گرفته، صنعت هسته‌ای صرفا کاربرد نظامی و یا به عبارت دقیق‌تر کاربرد ساخت جنگ‌افزارهای غیرمتعارف یعنی بمب‌های اتمی را ندارد و این علم در حوزه هایی چون اقتصادی و صنایع دفاعی قابلیت های قابل توجهی دارد.
شعار سال: برخلاف آنچه در اذهان بسیاری شکل گرفته که صنعت هسته‌ای صرفا کاربرد نظامی و یا به عبارت دقیق‌تر کاربرد ساخت جنگ‌افزارهای غیرمتعارف یعنی بمب‌های اتمی را دارد، این علم و رشته‌ها و شاخه‌های متعدد آن علاوه‌بر موضوعات و حوزه‌های اقتصادی، در علوم و صنایع دفاعی در جهان کاربرد بسیار قابل توجهی دارند.

**مین‌روبی هسته‌ای
مین‌روبی البته با چالش‌های زیادی مواجه است که صنعت هسته‌ای می‌تواند بخش مهمی از آنها را مرتفع سازد. اکنون و در کشورهایی که با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کنند یکی از تجهیزاتی که در دست توسعه است مین‌روب‌های هسته‌ای هستند. دستگاه‌هایی کاملا پیشرفته و‌ های‌تک که به کمک تشعشعات گاما و بتای تابشی از چشمه‌های خاص و اسکن کردن بازتاب این تشعشعات از سطح زمین با دقت قابل قبولی محل دقیق مین‌های قدیمی و به‌جای مانده از جنگ‌های گذشته را مشخص می‌کند و به‌راحتی می‌توان آنها را معدوم یا خنثی کرد.

**تولید استحکامات مقاوم در‌برابر نفوذ و گلوله‌های ضد‌زره
یکی از مواردی که در بسیاری از کشورهای دنیا امروز به‌عنوان مساله‌ای مهم در صنایع دفاعی مطرح است نفوذناپذیر کردن استحکامات یا ادوات نظامی به‌وسیله جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت هسته‌ای است.

**ایجاد تعادل در ادوات پروازی
یکی از مباحث مهم در صنایع دفاعی ایجاد توازن و توزیع جرم مناسب در تسلیحات و ادوات پرنده از‌جمله هواپیما‌ها و موشک‌ها است. پسماند اورانیوم با توجه به چگالی بسیار بالای خود، همواره بهترین انتخاب برای تولید وزنه‌های مورد نیاز در ایجاد تعادل و یا توزیع جرم مطلوب در این دست تسلیحات بوده است.

**پیشرانه‌های هسته‌ای
یکی از موضوعاتی که در جریان انعقاد برجام و حتی بعد از آن در میان کارشناسان بسیار مورد توجه بود و حتی یکی دو بار در اسناد و قوانین موضوعه مجلس هم نام آن آمد تکنولوژی ارزشمندی به‌نام پیشرانه‌های هسته‌ای بود. دسترسی به پیشرانه‌‌های هسته‌ای متحول‌کننده صنایع نظامی ایران در عرصه دریایی برای شناور‌های سطحی و زیرسطحی است.

**مقابله با ترور بیولوژیک
مقابله با ترور بیولوژیک یکی از برنامه‌های مهم هر کشوری در مقابله با تروریسم است. در اینجا مجددا صنعت هسته‌ای به کمک ما می‌آید؛ چراکه با کمک دانش هسته‌ای می‌توان ابزاری جهت اندازه‌گیری دائمی میزان پرتوگیری اشخاص مهم ساخت و نزد آنها قرار داد.

**ساخت تجهیزات پدافندی
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها درمورد جنگ هسته‌ای یا برای حفاظت از نقاط مهم و حساس در کشور، نحوه ایجاد یک فضای امن برای شخص یا اشخاص موردنظر در برابر تشعشعات تهاجمی است، در این زمینه می‌توان با ساخت اتاقک‌هایی که در دیواره آنها یک لایه مناسب از جنس اورانیوم به کار رفته است به‌راحتی درمقابل انفجار ناشی از بمب هسته‌ای و یا تشعشعات تهاجمی در امان ماند.

** ردیاب‌ها و اسکنرهای هسته‌ای
فناوری هسته‌ای یا به عبارت دقیق‌تر سنسورهایی که به کمک تکنولوژی هسته‌ای تولید شده‌اند به‌راحتی می‌توانند هر شئی را صرف‌نظر از جنس یا هندسه آن اسکن کرده و محتویات آن و البته جنس آن را با دقت بالایی تشخیص دهند.

**مقابله با جنگ رادیواکتیو
یکی از استفاده‌های ضدبشری از جنگ‌افزارهای هسته‌ای، بهره‌گیری از بمب‌های خاص برای جنگ‌های رادیواکتیوی است. امروزه متخصصان صنعت هسته‌ای موفق به ساخت حسگرهای ویژه‌ای شده‌اند که هرگونه آلودگی رادیو اکتیو را به‌صورت لحظه‌ای و با دقت بسیار بالا گزارش می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 17 آذر1399، کد خبر: 2405361،  www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
دانش هسته ای در ایران به هیچ عنوان نتونسته به اون بلوغ کافی خودش بعد از برجام برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
دانش هسته ای در ایران برای چی باید این همه مهجور بمونه ؟ این اوضاع دست کیه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین