پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌باره ردیف‌های بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در حوزه فعالیت‎های این معاونت گفت: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ، به‌ویژه کتاب و کتابخوانی و تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه دولت در این حوزه بودجه معاونت امور فرهنگی در بودجه پیشنهادی به مجلس رشد ۵۰ درصدی داشته است.
شعار سال: به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از روزنامه ایران، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص اظهار کرد: برنامه‎های سال ١۴٠٠ این معاونت با استناد به اسناد بالادستی به‌ویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، رویکرد‌ها و برنامه‎های فرهنگی دولت و سرفصل برنامه‎های کلان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.
 
وی ادامه داد: در لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در ردیف «توسعه نشر و ترویج کتابخوانی» شاهد افزایش ۷۰ درصدی اعتبارات هستیم. در سال ۱۳۹۹ میزان اعتبارات درنظر گرفته شده برای این بخش ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان بود که برای سال آینده ۸۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان پیش‎بینی شده‌است.
 
معاون امور فرهنگی خاطرنشان کرد: در ردیف «برنامه‏ راهبردی و ارتقای محصولات چاپی» نیز رشد ۵۳ درصدی در نظر گرفته شده و از رقم ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌است؛ همچنین در ردیف «حمایت از نشر کتاب و مطبوعات» حدود ۲۰ درصد افزایش اعتبار در نظر گرفته شده‌است. سال گذشته این اعتبار ۳۱۴ میلیارد تومان بود و برای سال آتی رقم ۳۷۷ میلیارد تومان پیش‎بینی شده‌است.
 
جوادی یادآور شد: در این بودجه پیشنهادی شرایط موجود کشور با رویکرد‌های ۱۳‌گانه زیر تهیه و در قالب بودجه وزارتخانه به دولت پیشنهاد شده است:
۱_ توسعه و ترویج فرهنگ دینی.
۲_پویایی صنعت چاپ و نشر و به‌دنبال آن رونق اقتصاد نشر.
۳_رونق کسب و کار‌های فرهنگی با تأکید بر ظرفیت‎های فضای مجازی به‌ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم.
۴_ تسهیل فعالیت‎های مربوط به چاپ و نشر کتاب از طریق توسعه سامانه‎های الکترونیکی چاپ، نشر و مجوز کتاب در قالب پنجره واحد.
۵_توجه به حوزه سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت و پرهیز از تصدی‌گری امور اجرایی و مشارکت هر چه بیشتر صنوف مرتبط در برنامه‌ها و فعالیت‏‌های فرهنگی.
۶_توسعه و ترویج کتابخوانی بویژه در مناطق کمتر برخوردار و روستایی بویژه برنامه‎های جام باشگاه‏‌های کتابخوانی و روستا‌ها وعشایر دوستدار کتاب.
۷_توزیع عادلانه و متوازن یارانه‌ها و تسهیلات حمایتی برای همه استان‌ها و اقشار مختلف جامعه.
۸_تمرکز زدایی و توزیع بودجه در سراسر استان‌ها در قالب تفاهمنامه‌های استانی.
۹_حمایت از انجمن‎های ادبی و دوره‎های آموزشی شعر و داستان بویژه برای جوانان و نوجوانان مناطق محروم.
۱۰_برگزاری جوایز بین‎المللی و ملی و استانی برای تقدیر از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و به طور کلی فعالان حوزه چاپ و نشر و کالای فرهنگی.
۱۱_تأکید بر دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه از طریق حمایت از ترجمه آثار ایرانی در قالب طرح گرنت و ایجاد سامانه جامع نشر به زبان انگلیسی برای ایجاد فضای کار بین‌المللی برای نشر ایران.
۱۲_مشارکت و هم‎افزایی با نهاد‌ها و دستگاه‌های بانکی و مالی برای بهره‌مندی حلقه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر از تسهیلات مالی.
۱۳_تقویت حداکثری استارتاپ‎های حوزه چاپ و نشر کتاب و کالا‌های فرهنگی.
 
وی افزود: تمامی این فعالیت‎ها در بخش‎های مختلف معاونت امور فرهنگی (چهار اداره‎ کل و یک موسسه) پیگیری می‎شوند. در این رویکرد‌ها برای سال آینده تلاش شده از ظرفیت‌های فضای مجازی و توانایی‏‌های صنوف و بخش خصوصی در انجام فعالیت‏‌ها حداکثر بهره‌برداری انجام شود.
 
معاون امور فرهنگی در پایان گفت: تلاش شده‌است در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق شعار «ایران تهران نیست» در قالب امضای تفاهم‎نامه با استان‏‌ها نسبت به توزیع عادلانه بودجه کشور در استان‌ها و حمایت از فعالیت‏‌های فرهنگی در خارج از پایتخت اقدام لازم انجام شود. در سال ۱۳۹۹ رقم تفاهم‏نامه با استان‏‌ها نزدیک به ۶۲ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن ۸۴ درصد رشد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۲۹۹۵۸۱، ibna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
در زمینه امور فرهنگی واقعا در کشور داریم کم کاری میکنیم و بیشترش برای همین کمبود بودجه ها بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین