پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۳۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
سال‌هاست که برخی نخبگان جوان با توجه به شرایط و برخی محدودیت‌ها به خارج از کشور می‌روند. اما رفتن آن‌ها نه تنها باعث می‌شود که در داخل با مساله مهمی به نام فرار نخبگان روبه‌رو شویم، بلکه گاهی اوقات شرایط آنطور که آن‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود و آن‌ها دچار مشکل می‌شوند و در بدترین شرایط توسط گروه‌های نامشخصی به طور ناگهانی کشته می‌شوند.
شعار سال: همچون مرگ مشکوک و ناگهانی حمید کاظمی نخبه ایرانی ساکن آلمان که به گفته خانواده‌اش به طور ناگهانی خبر مرگش او را از آلمان به آن‌ها رسانده‌اند. مرگ مشکوک برخی نخبگان در خارج از کشور این نکته را به اذهان متبادر می‌کند چه جریات یا گروه‌هایی پشت اینگونه مسائل هستند و اساسا در اینگونه مسائل خارجی سفارتخانه‌های ایران چه تمهیداتی برای نخبگان ایرانی حاضر در سایر کشور‌ها اندیشیده‌اند. نکته‌ای که در نوع خود بسیار قابل تامل است.

حمید کاظمی رودبالی کیست؟

حمید کاظمی رودبالی، دانشجوی دوره دکترای رشته چگال مغز و اعصاب در دانشگاه اسنابروک آلمان مشغول تحصیل بود حمید کاظمی استاد دانشگاه بود و ۱۴۰ دانشجو داشت و تمام وقت خود را صرف پژوهش کرده بود و با هیچ کسی اختلافی نداشت. پیش از مهاجرت به آلمان مدتی در استانبول ترکیه ساکن بود و به گفته برادرحمید کاظمی مقالاتی نوشته بود که انگلیس و آمریکا آن‌ها را تایید کرده بودند. وی بنا به ادعای خانواده اش به طرز مشکوکی در آلمان فوت کرده است که پس از دادن این خبر به خانواده و انتقال پیکر وی از آلمان به ایران در در شیراز تشییع و به خاک سپرده شد. خانواده نخبه ایرانی در شهرجدید صدرا در شهرستان شیراز ساکن هستنند.
 
در این راستا پس از دریافت این خبر از سوی خانواده برادر حمید کاظمی در خصوص مرگ برادرش گفت: برادرم در آخرین تماس تصویری با خواهرم گفته بود که شام می‌خورم و مجددا تماس می‌گیرم، اما تا دو روز بعد خبری از او نشد و به واسطه دوستانش متوجه شدیم که فوت کرده است. کاظمی بیان کرد: پلیس آلمان درب خانه‌ای که برادرم در آنجا ساکن بوده را پلمب کرده و منتظر اقدام ما از طریق سفارت آلمان در ایران هستند.
 
احمد کاظمی بیان اینکه جسد برادرش به شیراز انتقال داده شده است، ادامه داد: شکایت‌مان را تقدیم دادگاه شیراز کرده‌ایم. سفارت هم اعلام کرده که مرگ مشکوک است. پزشکی قانونی تهران هم کالبد شکافی کرده، اما هنوز نتیجه را اعلام نکرده است.

نقش سفارت

پدر و مادر‌هایی که فرزندان خود را با هزار امید بزرگ می‌کنند و آرزوی آن را دارند که موفقیت فرزندانشان را ببینند و برای رسیدن به بهترین موقعیت شغلی لحظه شماری می‌کنند، اما به طور ناگهانی با مرگ عجیب فرزندان نخبه خود متوجه می‌شوند. شاید حمید جزو معدود کسانی است که مرگ ناگهانی او رسانه‌ای می‌شود، اما قطعا ما نخبگان بیشتری را داریم که ختی خانواده آن‌ها هم از مرگ او در کشور‌های اروپایی و آمریکایی مطلع نمی‌شوند. اما خال سوال اینجا است که چرا سفارت ایران که قطعا باید از ایرانیان در خارج از کشور حمایت کند، نمی‌تواند حداقل از نخبه‌های ایرانی که آینده داخل ایران را می‌سازند در خارج از ایران محافظت کند.
 
آیا دولت ایران نباید نخبه‌های کشور را در آلمان زیر نظر داشته باشد تا این چنین فجایعی پیش نیاید. با وجود داشتن دشمنانی که جمهوری اسلامی بنا به دلایل سیاسی و... در دنیا دارد نباید تمهیداتی سفارت ایران بچیند تا جوانان نخبه ایرانی به طور عجیب و ناگهانی فوت کنند. با وجود هزینه‌های سنگینی که دانشجویان ما در کشور‌های خارجی می‌کنند، اما شواهد نشان دهنده آن است که دولت‌ها نتوانسته از وظیفه قانونی خود در قبال حفاظت از مردم بکوشند.

نکات قابل تامل در مرگ نخبگان

یک مسئله عجیب، اما قابل تامل در مرگ نخبگان خارج از کشور وجود دارد. ایران به خاطر شرایطی که نظام سلطه ایجاد کرده در راه پیشرفت‌های علمی با دسیسه‌ها و توطئه‌های بسیاری روبه‌رو بوده و در راه مقابله با این دشمنی‌ها، هزینه‌های زیادی هم متحمل شد بیشترین هزینه در از دست دادن دانشمندان و نخبگانی بوده که در راه کسب علم و پیشرفت کشور تلاش کرده اند و ترور دانشمندان ایران در داخل کشور برای ضربه زدن به مسیری است که جمهوری اسلامی برای به دست آوردن آن تلاش مضاعف داشته است.
 
اما این مسئله فقط در داخل کشور وجود ندارد و عده‌ای در خارج از کشور در عملیات‌های برنامه ریزی شده جوانان نخبه ما را با سناریو‌های حرفه‌ای به قتل می‌رسانند. مرگ حمید کاظمی‌ها برای کشور هزینه دارد و امیدوارم مسئولان در حفظ جان نخبگان در خارج ازکشور تمام تلاش خود را به کارگیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آرمان ملی، تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹، کدخبر:۳۰۳۳۳۲، armanmeli.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
اینکه داریم این روزها این همه در جهان ضعف های خودمون رو به رخ میکشیم نشونه های بدی رو میرسونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
وای به دل خانواده هاشون که الان دارن این همه بلا رو اون هم در غربت به دوش میکشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
من نمیدونم وزارت خونه ما الان این روزها دقیقا داره چه میکنه که این خبر ها به گوشش نمیرسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین