پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
براساس تحقیقات ۱۰ ساله یک باستان شناس فرانسوی، کشف رمز و راز نوشتار آوایی کتیبه ۴۴۰۰ ساله ایرانی که بر لوح‌های سفالی حک و در ویرانه‌های شهر باستانی شوش در ایران یافت شده، ثابت می‌کند که ایران مهد نوشتار جهان است.
شعار سال: فرانسوا دسه باستان شناس فرانسوی با رمزگشایی از یک کتبیه خطی ایرانی با قدمت ۴۴۰۰ ساله گفت: این انقلاب تاریخی در پیشینه نوشتار جهان است، زیرا با این کشف دیگر "میان رودان" (عراق کنونی/بابل سابق) نخستین مهد نوشتار جهان محسوب نمی‌شود.

"فرانس انفو تی وی" گزارش داد: فرانسوا دسه/François Desset، باستان شناس فرانسوی برای نخستین بار از یک کتبیه خطی ایرانی با قدمت ۴۴۰۰ سال رمزگشایی کرده است.

این رسانه فرانسوی افزود: این باستان شناس فرانسوی پس از ده سال تحقیق و پژوهش، موفق به کشف رمز و راز این نوشتار آوایی به خط میخی شده که بر لوح‌های سفالی حک و در ویرانه‌های شهر باستانی شوش در ایران یافت شده است.

فرانس انفو تی وی نوشت: این کتبیه خطی که موسوم به عیلامی خطی است؛ در سال ۱۹۰۱ کشف شده و به رغم گذشت ۱۱۹ سال، تاکنون کسی موفق به رمزگشایی آن نشده بود.

فرانسوا دسه دراین باره تاکید کرد که با این کشف می‌توان گفت، نوشتن و ابداع خط همانگونه که پیش از این تصور می‌شد از "میان رودان" آغاز نشده است بلکه بطور همزمان در دو منطقه مختلف شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: این یک انقلاب تاریخی است، چراکه تاکنون باور دانشمندان بر این بود که مهد نوشتن جهان، میان رودان و به عبارت دیگر عراق کنونی بوده است.

این باستان شناس فرانسوی قرار است سال آینده میلادی (۲۰۲۱) نتایج تمام تحقیقات خود را منتشر کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران نیوز، تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۴۸۶۴۳۰، jamaran.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
انقد ایران از این میراث فرهنگی داره که از شدت زیاد داشتنش قدر دان نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین