پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
سکونت گاه های غیر رسمی کلان شهر جنوب شرق کشور را عموما روستاییانی رقم زده اند که در سایه کم لطفی مسئولین به روستاها سبب مهاجرت روستائیان به شهرها شده اند و به دلیل عدم شرایط مناسب برای اسکان در متن شهر، به حاشیه نشینی روی آورده اند.
شعارسال : كاهش درآمد و نبود امكانات رفاهی و ظاهر پر فریب شهر ها این روز ها سبب شده تاروستائیان توشه راه بندند و راه شهر در پیش بگیرند.

زمانی كه كشورها به سمت سیاست های اقتصادی گام برمی دارند و به صنعتی شدن شهر ها می پردازند غالب افراد روستایی روانه شهر ها می شوند گویی جذابیت شهرها کارت دعوتی برای مهاجرت روستائیان به شهر ها است که به گفته کارشناسان ایجاد امنیت شغلی در روستاها کلید حل مشکل حاشیه نشینی است.

از سوی دیگر عدم رسیدگی جدی به رفع مشکلات روستائیان سبب می شود که به علت افزایش جمعیت در شهرها، میزان خدمات با كاهش جدی روبه رو شود و از آنجا که ساختار شهر ها نمی تواند پاسخگوی حجم بالای افراد باشد لذا ناهماهنگی در رسیدگی به نیازهای شهروندان نخستین عارضه این سیل مهاجرت است.

معضل حاشیه نشینی و افزایش آن در سال های اخیر در شهر های سیستان و بلوچستان، گریبانگیر مدیریت شهری شده است و ساكنان مناطق حاشیه ای، ناهنجاری هایی را برای زندگی اجتماعی ایجاد کرده اند. در واقع حاشیه نشینی مترادف با آسیب ها و انحرافات اجتماعی است. اگر چه حاشیه نشینان آسیب زا و منحرف نیستند؛ ولی شرایط و موقعیت جغرافیایی آنها ایجاب می كند مسائل اجتماعی و آسیب هایی ایجاد شود. حاشیه نشینی عامل به وجود آورنده فرهنگ خاصی است كه با فرهنگ متداول حاكم بر جامعه تفاوت دارد.

زندگی یک پنجم جمعیت استان در سکونت گاه های غیر رسمی زنگ خطری جدی است

استاندار سیستان و بلوچستان در سخنان خود اظهار داشت: بیش از یک پنجم جمعیت این استان در سکونت گاه های غیررسمی و حاشیه شهرها زندگی می کنند که این خود خطری بالقوه و نهادینه در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی در روستاها و شهرهای استان است.

وی نظارت کامل بر ساخت و سازها، توجه به روستا محوری، تشکیل و فعالیت پلیس ساختمان و ایجاد ظرفیت مناسب برای توسعه اشتغال در هر منطقه را از عوامل مهم کاهش دهنده میزان حاشینه نشینی در سیستان وبلوچستان ذکر کرد.

علی اوسط هاشمی افزود: اگر نگاه همه ما به قانون یک نگاه عمیق و قوی باشد می توان در بسیاری از برنامه های توسعه رشد و حرکتی سریع برای رفع مشکلات و معضلات و ایجاد محیطی امن و شایسته را برای مردم فراهم کرد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: طرح ساماندهی حاشیه نشینی در شهرهای زاهدان، زابل، چابهار و ایرانشهر در حال اجرا است که برای تسریع و تسهیل در کارها انتخاب مشاور واحدی برای این چهار شهرستان ضروری است.

یک سوم زاهدان حاشیه نشین اند

شهر زاهدان یکی از کلان شهر های کشور است که با جمعیت حدود یک میلیون هزار نفر حدود یک درصد جمعیت کشور را درون خود نگه داشته است، که یک سوم آن بیش از ۴۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه ای زندگی می کنند که تحمیل این شرایط زندگی را برای مردم و دستگاه های ارائه دهنده خدمات سخت کرده است.

بهداشت و سلامت مردم بخشی از این نیازهایی است که در آن منطقه لحظه به لحظه با توجه به بافت جمعیت زیاد احساس می شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به یکی از رسانه ها گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، کل جمعیت این نقاط حاشیه ای زاهدان تحت پوشش ۳۸ مرکز و پایگاه بهداشتی در سطح شهر بوده و خدمات بهداشتی و مراقبتی را به صورت نیمه فعال توسط پرسنل بهداشتی شاغل در بخش دولتی دریافت می کردند.


سید مهدی طباطبایی خدمات ارایه شده را شامل بهداشت باروری، مراقبت زنان باردار، کودکان، واکسیناسیون، پیگیری بیماری های واگیر و برخی از بیماری های غیر واگیر، بهداشت محیط و غیره اعلان کرد که به جز برخی از موارد بیماری های واگیر مهم و مراقبت مادران پرخطر، سایر فعالیت ها به صورت غیر فعال و در صورت مراجعه فرد به مرکز یا پایگاه انجام می شد.

وی افزود: از جمعیت کل زاهدان طبق برآوردهای انجام شده حدود ۳۵۲ هزار و ۶۵۲ نفر در نقاط حاشیه ای زندگی می کنند، همچنین جمعیت حدود ۳۱ هزار و ۱۰۴ در منطقه زیبا شهر زندگی می کنند که اگر در صدد ارایه خدمات بهداشتی و درمانی باشیم باید مطابق با استانداردهای یک شهر ۲۰ الی ۵۰ هزار نفری به آنان خدمات ارایه شود.

زابل، دومین شهر پایلوت ملی سکونت گاه های غیر رسمی شد

شهردار زابل در این خصوص گفت: این شهر از سوی مسئولان به عنوان دومین شهر پایلوت ملی سکونت های گاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی انتخاب شد که حسب یقین در آینده ای نزدیک شاهد تغییر جدی در این حوزه خواهیم بود.

حمید رضا نوری اظهار داشت: نبود نظارت کافی شکل گیری سکونت های غیر رسمی را در پی داشته است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی گفت: تنها راه ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی در زابل، انجام اقدامات پیشگیری و بازدارنده است که باید در این زمینه اهتمام جدی داشت و حسب یقین در راستای اجرای طرح پایلوت ملی اقدام های ماندگاری در این دیار انجام خواهد شد.

نوری افزود: عملیاتی شدن این طرح در شهر زابل باعث بازآفرینی بافت های فرسوده و حاشیه شهر می شود که اجرای این طرح همچنین تغییرات ساختاری را در بر خواهد داشت.

شهردار زابل گفت: بخش عمده ای از آسیب ها و معضلات تولید شده در این سکونت گاه ها، ناشی از عدم نظارت کافی دستگاه های مربوطه در پیشگیری از شکل گیری آنها است.

وی افزود: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، نبود درآمد کافی و مهاجرت های شکل گرفته از مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، شاهد حضور افراد مختلفی در حاشیه شهرها می باشیم که این افراد برای تامین نیازهای خود، نیاز به ساخت و ساز و سکونت دارند.

نوری بیان کرد: زابل نقطه مهم سیستان است که سکونت گاه های غیر رسمی در آن شکل گرفته و به دلیل گسترش روز به روز بافت این مناطق، معضلات اجتماعی مختلفی نیز بروز پیدا کرده که هزینه های اجتماعی بسیاری به همراه دارد.

شهردار زابل اظهار داشت: از یک سو درست نمی توان بی تفاوت نسبت به خدمات دهی این شهروندان باشیم و از سوی دیگر در ارائه برخی از خدمات با مشکل روبرو هستیم که در این زمینه باید چاره اندیشی کرد و در صورت امکان این موانع قانونی را بر طرف کنیم.

وی گفت: در این راستا در تعامل با فرمانداری ویژه زابل، در صدد هستیم تا هر چه زودتر جامه عمل به ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار شهری در زابل که استارت کار آن خورده را انجام دهیم که در این راه نیازمند وحدت کاری همه دستگاه های همسو با مدیریت شهری و اجتماع هستیم.

با توجه به این مسائل و همچنین روند رو به افزایش حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان در سال های اخیر، می طلبد تا تمامی مسئولان شهری با بررسی تخصصی و همه جانبه موضوع، طرح جامعی را برای جلوگیری از رشد این پدیده و کاهش آسیب های ناشی از حاشیه نشینی برنامه ریزی کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب عصرهامون، تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴، کد مطلب : 77627: www.asrehamoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین