پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
همسر سرلشکر شهید حسین همدانی گفت: دلیل حضور گسترده و چشم‌گیر مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید همدانی به این دلیل بود که حرف و عمل ایشان با هم تفاوتی نداشت.
شعارسال:

یک سال است که حبیب حرم، قافله‌سالار شهدای مدافع حرم از میان خاکیان سفر کرده و به یاران شهیدش پیوسته است، مردی که به‌اندازه تک تک موهای سفیدش برای به ثمر نشستن این انقلاب و نشر ارزش‌های اسلام در جامعه تلاش کرد و در این راه زخم‌های بی‌شماری برداشت. اینک در نخستین سالگرد شهادتش پای صحبت همسفر دیرینش یعنی «پروانه چراغ‌نوروزی» نشسته‌ایم، کسی که در سال 56 عنوان بلند همسر شهید همدانی را برای خود برگزید و در قریب 37 سال زندگی مشترک با این شهید از نزدیک مونس غم‌ها و شادی‌های شهید همدانی بود.

پروانه چراغ‌نوروزی درباره ازدواجش این‌گونه روایت می‌کند: ازدواج من با شهید همدانی به‌سبب آشنایی‌ای که از قبل داشتیم انجام گرفت ولی چون ایشان در جریان مبارزات بودند، پدرم اوایل زیاد راضی نبود و می‌گفت که ممکن است برای او اتفاقی بیفتد، ولی مادرم بسیار به این وصلت راضی بود و دلیل آن هم ایمان شهید همدانی بود. مادرم می‌گفت "همین نمازی که حسین می‌خواند و ایمان او از هر چیزی بالاتر است".

همسر شهید همدانی درباره سبک زندگی این شهید معزز اظهار داشت: ایشان در خانه همسری صبور، وفادار، مهربان و ایثارگر در زندگی بودند. در طول مدت حدود 37 سال زندگی مشترک در امور شخصی خود مطالبه‌ای از من نداشتند، حتی یک بار به من نگفتند "یک لیوان آب به من بدهید"، البته من پیش‌دستی کرده و سعی می‌کردم که در خانه محیطی امن و دوست داشتنی برایشان فراهم کنم، ولی مطالبه‌ای از سمت ایشان برای امور شخصی‌شان به یاد ندارم.

وی بیان کرد: با فرزندان دوست و مشاور آنها در زندگی بود. چیزی را تحکم نمی‌کرد که مثلاً به ما بگوید "شما باید فلان کار را انجام بدهید" و غیره، ولی با رفتار و عامل بودنش ما را به آن سمت که می‌خواست هدایت می‌کرد.

چراغ‌نوروزی گفت: مال دنیا برای او ارزشی نداشت و هیچ‌گاه اسیر مال دنیا نشد اما به نماز و عبادت خیلی تأکید می‌کرد، نماز شب و زیارت عاشورایش ترک نمی‌شد و خیلی وقت‌ها روزه بود. به خواندن زیارت عاشورا خیلی تأکید داشت و به خانواده شهدا بسیار احترام می‌گزارد و می‌گفت "اینها ولی‌نعمت ما هستند، هرچه می‌خواهید از شهدا بخواهید آنها دستشان خیلی باز است".

این بانوی معزز در پاسخ به سؤالی مبنی بر رفتار شهید همدانی با فرزندانش تصریح کرد: اصلاً آدم بسته‌ای نبود در خانه به‌حدی با بچه‌ها دوست بود که آنها هر مسئله‌ای را راحت با او در میان می‌گذاشتند، هر کسی که نظر مخالف با او داشت حتی در مسایل اساسی اعتقادی، به حرف او گوش داده و با روی باز پاسخ او را می‌داد، ولی درباره توهین، تهمت و تمسخر مؤمنین حساسیت داشت و واکنش نشان می‌داد و درباره سؤالات و شبهات هیچ گونه واکنش انفعالی نداشت.

وی در تشریح نتایج شهادت شهدای مدافع حرم و شروع فصلی نو در تاریخ انقلاب اسلامی افزود: خون شهید راهگشاست، قسمتی را امروز می‌بینیم که دوباره حال و هوای دفاع مقدس را برای نسل ما فراهم می‌کند، شهادت مدافعان حرم برای جوانانی که آن دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند نیز همان حال و هوا را تداعی می‌کند به‌گونه‌ای که شرکت جوانان در این جبهه نشان داد که جوانان ما پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند حالا با هر ظاهر و عقیده‌ای، ولی در لحظات سخت پا به رکابند. در حال حاضر بسیاری از شهدای مدافع حرم خیلی از همین جوانان امروزی هستند.

همسر شهید همدانی تأکید کرد: در آینده یعنی 20 یا 30 سال دیگر است که اثرات خون شهید به‌عنوان چراغ راه بیشتر مشخص می‌شود و به‌قول رهبر معظم انقلاب "با این ستارگان می‌شود راه را پیدا کرد" به هر حال شهید زنده است و همیشه نفوس آماده را به‌سمت خیر هدایت می‌کند.


وی در پاسخ به نظرات کسانی که مخالف حضور جوانان در جبهه مقاومت هستند، افزود: در هر حال آنها هم نظراتی دارند و شاید ادله‌ای برای گفته‌های خود داشته باشند ولی اگر با چشم باز و واقع‌بینانه بنگرند و نگاه سطحی نداشته باشند، متوجه می‌شوند ‌آنجا جنگ داخلی یک کشور نیست بلکه جنگی است که اگر ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم دیر یا زود دامان ما را هم می‌گیرد و فجایعی به‌مراتب بدتر از آنچه می‌بینیم و می‌شنویم بر سر ما خواهد آمد.

چراغ‌نوروزی بیان کرد: چون ایران اسلامی "دو سر" محور مقاومت بوده و تا این کشور اسلامی است محور مقاومت هم هست بنابراین حتی ما اگر با دید ملی هم قضیه را نگاه کنیم لازم است در آنجا باشیم چرا که دیدیم آنها تا 40 کیلومتری مرز ما آمدند و اعلام کردند که "در اصل مطالبه ما ایران است".

وی با تبیین نگاه شهید همدانی به جبهه مقاومت اظهار داشت: نگاه شهید همدانی فراتر از یک نگاه ملی بود و می‌گفت که "اگر حتی در آمریکا صدای مظلومی را بشنوم و بتوانم برای او کاری ‌کنم، به یاری او خواهم شتافت."، شما ببینید این نگاه چقدر عمیق است نمی‌گوید "به من چه؟ آنجا کشور دیگری است" بلکه می‌گوید "من برای انسانیت، برای دفاع از مظلوم می‌روم."، به همین دلیل به‌نظر من مواجهه با شبهات و روزمرگی‌ها ممکن است قلوب ما را سنگ کند، بهتر است از خدا کمک بگیریم و در جاهایی که در دوراهی قرار می‌گیریم از خدا بخواهیم که مسیر هدایت را به ما نشان دهد.

همسر شهید همدانی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس تصریح کرد: مجاهد فی سبیل‌الله روحیات لطیفی دارد و در عین حال که یک نظامی به شمار می‌آید، اما یک آدم خشن و نظامی نیست، لازم است بدانیم که جهاد در راه خدا در عین حال که انسان را مثل فولاد می‌کند، لطیف هم می‌کند. این روحیه برای هر مجاهدی وجود دارد چه در زمان صدر اسلام، چه در دفاع مقدس و چه در زمان مدافعان حرم، ولی آنچه در مورد روحیات مدافعان حرم از زبان رهبر انقلاب می‌توانم بگویم این است که آنها غریبند و در غربت شهید می‌شوند.

وی تأکید کرد: آنها تهمت و طعنه می‌خورند، شرایط پس از جنگ را دیده‌اند ولی باز هم ایستاده‌اند و مهمتر اینکه از نسلی هستند که اکثراً جنگ را ندیده‌اند و به‌تعبیر رهبر انقلاب امید است که اجر دو شهید را داشته باشند.

چراغ‌نوروزی مهمترین برنامه مسئولان برای ادامه دادن راه شهدای مدافع را تبیین جریان مقاومت و شخصیت شهدای مدافع حرم برای مردم دانست و افزود: باید کار فرهنگی کرد و کار فرهنگی نیز به‌ظاهر هزینه‌بر است ولی واقعیتش این است که این کار سرمایه‌گذاری است. ما هر چقدر روی جوانان سرمایه‌گذاری کنیم کم است.

وی عنوان کرد: مسئولان باید در وهله اول کاری کنند که حرف و عملشان یکی شود این‌طوری خیلی از مشکلات حل می‌شود، اصلاً خدا با این کار، قلوب را متوجه آنها می‌کند. خیلی سخت است که شما مسئول باشی، قدرت داشته باشی و از آنها برای خودت استفاده نکنی، اما مردم اینها را می‌فهمند، شما می‌دانید چرا این‌همه جمعیت به تشییع جنازه شهید همدانی آمدند، در آن روز نسبتاً گرم چندین ساعت ایستادند و بعد از ظهر در مراسم ختم تا چه‌اندازه حضور داشتند؟ حضور گسترده مردم به این دلیل بود که حرف و عمل این مرد یکی بود، چون برای خدا کار کرده بود، در وهله اول خودش را ساخته بود. بعضی از افرادی که در مراسم تشییع حاضر شدند اصلاً شهید همدانی را نمی‌شناختند، ولی خدا قلوب را متوجه ایشان کرده بود، بنابراین مسئولان اول خودسازی کنند و بعد از کارهای فرهنگی و جوانان گمنامی که کار فرهنگی می‌کنند حمایت داشته باشند، به حال مردم رسیدگی کنند.

همسر شهید همدانی خطاب به جوانان گفت: آینده برای شماست، اول خودتان را بسازید تا جامعه شما ساخته شود. این انقلاب ارزان به دست نیامده، توصیه می‌کنم وصیت‌نامه شهید همدانی را بخوانید و هر کدام از عزیزان که توانست طبق وصیت‌نامه ایشان یک روز برای ایشان نماز و روزه به جا آورد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15مهر 1395، کدخبر: 1205807 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین