پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
افسر موم‌وندی، از آغاز تدوین دستور‌العمل مرحله دوم اعطا تسهیلات کرونایی در قالب سامانه کارا خبر داد و گفت: موافقت‌هایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در رایزنی با مراجع ذی‌صلاح برای جذب حمایت دریافت کردند، بی‌سابقه است.
شعار سال: افسر موم‌وندی، نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر صنعت نشر، بیان کرد: بحران کرونا، صنایع خلاق و فرهنگی، ازجمله صنعت نشر را آزار داده و آسیب‌های جدی به آن وارد کرده‌است؛ به‌طوری که اکثر فعالیت‌ها و رویداد‌های مکان‌محور این حوزه با هدف حفظ سلامت و جان مردم، متوقف شدند. در این شرایط، تلاش‌های زیادی انجام شد تا آسیب‌های وارده به فعالان این حوزه به‌ویژه فعالان نشر جبران شود.

وی با بیان این مطلب که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، به تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین تسهیلات برای جبران خسارت به ناشران اشاره کرد و افزود: موافقت‌هایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در رایزنی با مراجع ذی‌صلاح برای جذب حمایت دریافت کردند، بی‌سابقه بود. رقم حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره برای اعطا به بخش فرهنگ بی‌نظیر است.

مو‌م‌وندی افزود: هرچند حوزه بهداشت و درمان در شرایط فعلی کشور در اولویت است، هرگاه امکانی برای ارائه پیشنهادات مرتبط با تامین تسهیلات، به مراجع ذی‌صلاح وجود داشته، حتی پیش از وزارتخانه‌های مشابهی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در راس آن شخص وزیر، پیشگام بودهاست؛ نظیر بخشودگی و امهال تعهدات مراکزی که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته‌است.

نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به محض اعلام اعطای تسهیلات ۱۲ درصدی کارا، نشست‌های ویژه با نماینده‌های صنوف و تشکل‌ها برگزار کردیم؛ به‌ویژه درباره صنعت نشر که جلسه‌های متعددی داشتیم.

موموندی با تاکید بر نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از فعالان آسیب‌دیده از کرونا، در جریان اعطای تسهیلات، گفت: در جریان تصویب و تدوین شیوه ارائه تسهیلات، نشست‌ها، بدون حضور نمایند‌های صنوف نشر و حوزه کتاب و حتی چاپخانه‌ها برگزار نشد. در هر نشست؛ چه در حضور معاونان ریاست جمهوری و چه در سطوح دیگر، حتما نمایندگان صنعت چاپ و نشر حضور داشتند تا بتوانیم به بهترین وجه و با امکانات موجود، از آن‌ها حمایت کنیم.

آغاز تدوین دستور‌العمل مرحله دوم اعطای تسهیلات کارا
وی با بیان این مطلب که در حال تدوین دستور‌العمل مرحله دوم اعطای تسهیلات کارا هستیم، بیان کرد: مرحله نخست اعطای تسهیلات کارا، به پایان رسیده و در حال تدوین دستورالعمل مرحله دوم هستیم.

موم‌وندی در پاسخ به این پرسش که در مرحله نخست، چقدر تسهیلات اعطا شد، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان، تقاضا برای کل بخش فرهنگ و هنر و رسانه در سامانه کارا ثبت و از این میزان، ۴۲۳ میلیارد تومان؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد رقم مورد تقاضا، به فعالان کسب‌و‌کار‌های فرهنگی پرداخت شده‌است و همچنین ۲ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان به بخش صنعت چاپ و نشر، فعالیت‌های مربوط به تولید کتاب و خدمات فرهنگی و صحافی اختصاص پیدا کرده‌است.

نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مرحله نخست، ۵۶۶ فعال در حوزه نشر، اعم از موسسات انتشاراتی و یا کسب‌و‌کار‌هایی که در حوزه نشر فعالیت می‌کنند، به ثبت تقاضا در سامانه کارا، اقدام کرده‌اند و تعداد ۴۹۵۲ نفر در کارگاه‌هایی که در سامانه ثبت تقاضا کرده‌اند، مشغول به کار هستند.

موم‌وندی افزود: در نخستین مرحله اعطای تسهیلات، به ازای هر نفر شاغل در کارگاه‌های رسمی، ۱۶ میلیون تومان تخصیص پیدا می‌کرد. بیش از ۷۸ میلیارد تومان از سوی شاغلان حوزه نشر برای دریافت تسهیلات، درخواست شد و فقط نیمی از این رقم، یعنی متاسفانه حدود ۳۵ میلیارد تومان پرداخت شده‌است.

وی درباره اینکه پرداخت نشدن همه مبلغ درخواستی را نباید پای کم‌کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشت و بخش عمده این جریان به نظام بانکی مربوط می‌شود، بیان کرد: مشکلات و گلایه‌مندی‌های متعددی در این زمینه وجود داشت. گمان می‌کردیم همه مبلغ باید تخصیص داده شود؛ اما به‌دلایل متعدد، سقف تقاضا پرداخت نشد و یکی از دلایل، همکاری نکردن نظام بانکی بود.

کم‌توجهی نظام بانکی به دستور‌العمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا
مو‌م‌وندی افزود: شبکه بانکی، بیش از آنکه دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را رعایت کند، به ضوابط داخلی خود توجه می‌کرد؛ بنابراین بسیاری از کسب‌و‌کار‌های حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، موفق به دریافت تسهیلات نشدند. مشکلات بانکی متقاضیان از‌جمله، بدهی و چک برگشتی نیز از دیگر موانع تخصیص تسهیلات بود و تلاش شد با اخذ مصوبات ستاد ملی کرونا، این موانع نیز برای متقاضیان برطرف شود.

وی درباره ارائه مشاوره به متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی، بیان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای ثبت‌نام صاحبان کسب‌و‌کار‌های فرهنگ، هنر و رسانه در مرحله نخست اعطای تسهیلات انجام شد. برای رفع مشکلات ثبت تقاضا، مشاوره و رایزنی چه به‌صورت آنلاین، تلفنی و حتی حضوری برای همه متقاضیان به‌ویژه ناشران انجام شد؛ هیات مدیره اتحادیه ناشران به‌خوبی از ارائه این مشاوره‌ها با خبر است؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از ناشران کم‌کاری نکرده‌است.

مو‌موندی با بیان این مطلب که بعد از چند ماه از شیوع کرونا، جریان همکاری نظام بانکی شتاب بیشتری گرفت گفت: باتوجه به وضعیت ویژه‌ای که بحران کرونا در کنار تحریم‌ها ایجاد کرد، موجب شد نظام بانکی با احتیاط عمل کند و جریان اعطای تسهیلات کند شود. باید در نظر داشته باشیم که تسهیلات از اعتبارات داخلی بانک‌ها پرداخت می‌شود، اما به‌هر حال هدف فعالیت بانک‌ها، گره‌گشایی از مشکلات مردم است و در چنین وضعیتی باید همراهی بیشتری را از خود نشان می‌دادند.

نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره تدوین مرحله دوم اعطای تسهیلات در قالب سامانه کارا، بیان کرد: ستاد ملی کرونا، با بررسی وضعیت کسب‌و‌کار‌ها از‌جمله تراکنش آن‌ها، مشخص کرد چه کسب‌و کار‌هایی همچنان متضرر و در‌آمدشان کاهشی است. حوزه فرهنگ از‌جمله این حوزه‌ها است و خوشبختانه مشاغل این حوزه می‌توانند، در مرحله دوم هم از تسهیلات کارا بهره‌مند شوند.

موم‌وندی درباره بخش‌های دیگر مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونا، بیان کرد: رویکرد در مرحله نخست اعطای تسهیلات، در قالب سامانه کارا، بیشتر «شاغل‌محور» بود؛ به‌عبارت دیگر، تسهیلات به کارگاه‌های رسمی که کارکنانش بیمه بودند، به ازای هر شاغل ۱۶ میلیون تومان اختصاص داده می‌شد؛ اما نه تنها در ایران که در سراسر دنیا اشتغال در بخش فرهنگ، بیشتر غیررسمی است.

وی ادامه داد: افراد یا «خود‌اشتغال» هستند و یا فعالیت شرکت‌ها و موسسات برون‌سپاری می‌شود، به ویژه در حوزه نشر؛ از‌جمله ویراستاری، طراحی و حتی تولید محتوا. به‌همین دلیل شاغلان بیمه شده آن‌ها نسبت به گستره فعالیت اقتصادی‌شان کمتر است، در حالی‌که آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های بسیار عظیمی در حوزه صنعت نشر دارند.

وی افزود: رویکرد نخستین مرحله اعطا تسهیلات، موجب می‌شد، میزان تسهیلاتی که به‌ازای هر فرد شاغل به فعالان صنعت نشر تخصیص پیدا می‌کند رقم کمی باشد که پاسخگو نبود؛ بنابراین پیشنهاد شد در مرحله دوم، تسهیلات، «بنگاه محور» اعطا شود؛ بنابراین صاحبان بنگاه‌های فرهنگ، هنر و رسانه، براساس بزرگی، کیفیت و نحوه فعالیت، همچنین تولیدات فرهنگی و هنری، بتوانند از تسهیلات مرحله دوم کارا بهره‌مند شوند.

تصویب اعطاء ۱۷۰۰ میلیارد تومان به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
موم‌وندی درباره میزان اعتبار دومین مرحله اعطای تسهیلات در قالب سامانه کارا بیان کرد: خوشبختانه در این مرحله، ۱۷۰۰ میلیارد تومان، به بخش فرهنگ و هنر اختصاص داده شد که مصوبه آن از سوی ستاد ملی کرونا منتشر شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امید‌وار است دستور‌العمل پیشنهادی که موافقت‌های اولیه آن صورت گرفته، هفته آینده مصوب و اعلام شود و بتوانیم ثبت‌نام فعالان مختلف حوزه فرهنگی و هنر در سامانه کارا اغاز شود.

نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این مرحله، ناشران به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود، تسهیلات قابل‌توجهی به آن‌ها تخصیص داده شود. تسهیلات ۴ درصدی حفظ فرصت‌های شغلی هم از طرف وزارتخانه اعلام شده و به محض اینکه وجوه مورد نظر به حساب صندوق کارافرینی امید واریز شود، به مشاغل مختلف هم می‌توانیم تسهیلات ۴ درصدی ارائه کنیم؛ اولویت تخصیص این تسهیلات با ناشران است.

موم‌وندی درباره ثبت‌نام ناشران در سامانه تحفه بیان کرد: بیش از ۱۵۰۰ تقاضا در سامانه تحفه، یعنی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شده‌است. امیدواریم با همراهی سازمان برنامه‌و بودجه، هرچه سریع‌تر این مبالغ و تسهیلات حمایتی کارسازی شود و صندوق کارآفرینی امید ارائه تسهیلات را با شتاب مناسب‌تری آغاز کند. همه پرونده‌ها در استان‌ها و معاونت‌های تخصصی در حال بررسی است که به‌محض گشایش خط اعتباری، به صندوق کارافرینی امید ارجاع می‌شود.

به کفته وی، فعالیت‌های دیگری برای حفظ صنعت نشر هم در حال انجام است. مانند اعطای کارت‌های اعتباری برای خرید کتاب از طرف مخاطبان و برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها که امیدوارم زنجیره ارزش را در صنعت نشر تقویت کند و این صنعت، همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: 22 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:1676385، ibna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
سامانه کارا هم معلوم نیست با چه رانتی داره به بعضی ها اجازه دسترسی بیشتر رو میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین