پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۷۳۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
اینکه کشور از نظر تولید علم در فلان رده است و در تولید فناوری در فلان رده، کافی و وافی به مقصود نبوده و عموما آمار‌های مبتنی بر تولید مقاله یا ثبت پنت‌های غیر راهبردی است. آنچه که اهمیت دارد، اتصال چرخه آموزش و تولید پژوهش با چرخه تولید و بازار رسانی فناوری آن هم در چند سطح فناوری‌های پیچیده و حساس، فناوری‌های راهبردی و فناوری‌های کاربردی با محوریت رویکرد رفع نیاز‌های داخلی است. شما در مقام چندم هستید جناب وزیر؟
شعار سال: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین بیست و یکمین جشنواره تجلیل ازپژوهشگران و فناوران برگزیده کشور اعلام کرد: به حمدالله با کوشش و تلاش محققان، پژوهشگران و فناوران کشور، هم اکنون رتبه پنجم پژوهش‌های کلیدی و همچنین رتبه دوم در رشد تولیدات علمی را در میان کشور‌های جهان کسب کرده ایم.
 
آیین بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاونان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت و همچنین خانواده شهید فخری‌زاده در سالن شهدای جهاد علمی به صورت توأمان حضوری و مجازی برای تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور برگزار شد، اظهار کرد: به حمدالله با کوشش و تلاش محققان، پژوهشگران و فناوران کشور، هم اکنون رتبه پنجم پژوهش‌های کلیدی و همچنین رتبه دوم در رشد تولیدات علمی را در میان کشور‌های جهان کسب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جایگاه کشور در حوزه علم و فناوری قابل اتکا و افتخار است، گفت: در جشنواره امسال با همه ملاحظات و محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا با آن‌ها مواجه بودیم، تلاشمان این بود که مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به نحو شایسته‌ای برگزار شود.

غلامی با بیان اینکه عملکرد مجامع علمی معمولاً بی سر و صدا انجام می‌گیرد و در چنین برنامه‌هایی است که تلاش دانشمندان کشور به اطلاع عموم می‌رسد، گفت: تولید علم در ایران سال هاست که پایگاه و رتبه مناسبی در میان کشور‌های مطرح دنیا به خود اختصاص داده، البته حفظ این جایگاه مستلزم حمایت ویژه و همه جانبه از مقوله علم و پژوهش و فناوری است.

وی افزود: اگرعملکرد آموزش عالی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نسل دانشگاه‌های جدید را با قبل از آن مقایسه کنیم درمی یابیم که در عرضه خدمات آموزشی توفیقات زیادی داشتیم و امروز قریب به اتفاق کارشناسان و مدیران کشور، حداقل دو مقطع تحصیلی را در دانشگاه‌های کشورمان گذرانده اند.

غلامی با اشاره به تاسیس اولین هسته‌های مراکز رشد در ۲۰ سال گذشته اظهار داشت: در حوزه پژوهش و فناوری هم پس از تاسیس مراکز رشد، به تدریج به سمت ایجاد پارک‌های علم و فناوری حرکت کردیم که امروزه عملکرد این پارک‌ها باعث افتخار و امیدواری و مشکل گشایی در امور مختلف کشور است.
 
صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و فناوری در هر استان

وی با اشاره به رویکرد موفق اکثر دانشگاه‌های کشور به سمت دانشگاه‌های نسل سوم گفت: دانشگاه‌های بزرگ کشور هم خود را برای ورود به ردیف دانشگا‌های نسل چهار آماده می‌کنند که این مهم نیز به خوبی مشهود است و این رویکردی که اتفاق افتاده حمایت جدی و مطلوب را می‌طلبد و بدون حمایت‌های راهبردی و مستمر، ممکن است این روند رو به پیشرفت دچار کاستی شود.

وزیر علوم با تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل حمایت از پارک‌های علم و فناوری که موجب ارتقای عملکرد این مراکز علمی و فناوری شده است، گفت: صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و فناوری هم در هر استان به خوبی از این پارک‌ها حمایت کرده و علیرغم مشکلات بودجه‌ای از فناوران این مراکز پشتیبانی می‌کنند.

غلامی با اشاره به انعقاد ۷ قرار داد پارک‌ها و بخش خصوصی که امروز انجام شد، افزود: در خصوص اجرای این طرح ها، صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۰ در صد سرمایه لازم را فراهم می‌کند تا شرکت‌های وابسته به پارک‌های علم و فناوری با موفقیت و بدون دغدغه به فعالیت موثر خود بپردازند.

وی افزود: امروز می‌توانیم با افتخار ادعا کنیم که مراکز علمی و فناوری ما با تمام توان در تولید دانش، تبدیل دانش به فناوری، تبدیل علم به ثروت و ایجاد اشتغال پایه از طریق پارک ها، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد حضور موثر داشته و با تمام توان تلاش می‌کنند. در این راستا حدود ۶۰ هزار شغل پایدار مبتنی بر دانش مشخص کرده ایم که نیازمند حمایت کامل از طریق ارائه یک برنامه راهبردی است.

غلامی با اعلام اینکه نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم با مدد الهی تلاش اساتید، پژوهشگران، فناوران و دانشجویان ما در حوزه پژوهش و فناوری به نتیجه کامل برسد و حل معضلات کشور و شکوفایی و اقتداربیش از پیش ایران اسلامی را در پی داشته باشد.

در پایان این آیین و با حضور دکتر جهانگیری، ازمجموع ۶۴ نفر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشوراز ۵ نفر به صورت حضوری و نمادین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تجلیل شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۶آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۳۹۹۰۹۲۵۰۰۱۰۴۹، farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
تا وقتی بشه مدیر ارگان های دولتی رو با امارها و اطلاعات غلط فریب داد یعنی باگ بزرگی در زمینه مدیریتی در کشورر وجود داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
این رده بندی ها اصلا نمیتونه شمای خوبی از رده واقعی ایران در زمینه های علمی باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین