پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۰۴۰۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
مدتی است که نحوه جذب اساتید در دانشگاه‌های معتبر ابهام‌برانگیز است و وزیر علوم که از رفع این ابهامات تاکنون چشم‌پوشی کرده است، این بار باید برای نمایندگان پاسخی شفاف ارائه کند.
شعار سال: استادان و اعضای هیئت علمی عناصر کلیدی و مهم دانشگاه‌ها هستند، اساتیدی که با همت و پشتکار قدم در راه علم‌آموزی می‌گذارند و جوانان این مرز و بوم را پرورش داده و هدایت می‌کنند. از آنجایی که اساتید نقش مهمی در تغییر سبک زندگی و آگاه‌سازی دانشجویان دارند انتخاب شایسته‌ترین و داناترین آن‌ها برای آموزش و پرورش آینده‌سازان مملکت مورد اهمیت بوده و همواره از جانب رهبر انقلاب و همچنین مسئولان بالادستی تاکید شده است، اما چند وقتی است که زمزمه‌های خوشایندی از برخی اساتید دانشگاهی به گوش نمی‌رسد و مسئول این ماجرا دانشگاه‌ها هستند.

ماجرا شاید از اعتراض جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شروع شد که جذب یک استاد در این گروه آن هم بدون طی کردن فرآیند‌های مشخص و حتی مصاحبه علمی تنها به سفارش یکی از مسئولان جنجال‌برانگیز شد. این موضوع آتش خشم اساتید دانشگاه‌های دیگر را هم که با این فرآیند روبه‌رو شده بودند برانگیخت و کار را به جایی رساند که مسئولان پیگیر امر شدند.

جذب استاد با بند پ یا از طریق فراخوان
جذب اساتید در دانشگاه‌ها آن هم دانشگاه‌های تراز اول کشور بدون شک باید سختگیری‌ها و قوانین خاص خود را داشته باشد، اما مشخص نیست به یکباره چه می‌شود که ظرفیت‌های جذب اساتید در فراخوان‌های اعلامی از سوی وزارت علوم بالا می‌رود و ناگاه افرادی بدون بررسی صلاحیت‌های علمی عضو هیئت علمی دانشگاه شناخته می‌شوند.

در این بین صدای حق‌التدریسی‌ها هم بلند شد که چرا اگر ظرفیت‌های جذب دانشگاه‌ها بالا رفته است از ظرفیت این دسته از اساتید که سال‌هاست بدون داشتن حداقل امکانات و مزایایی به دانشگاه‌ها خدمت می‌کنند، استفاده نمی‌شود و افرادی غیر حتی بدون تجربه و سابقه کاری نسبت به آن‌ها ارجح هستند.

وزارت علوم حاشیه‌ها را به حاشیه می‌سپارد
با این وجود وزارت علوم که در دو سال اخیر به ویژه در سال پایانی دولت دوازدهم، کارنامه درخشانی از خود به جای نگذاشته و جامعه دانشگاهی از ناکارآمدی‌هایش به ستوه آمده است در این بین هیچ نظر و واکنشی از خود نشان نداد و حاشیه‌ها را به حاشیه سپرد مانند تمام فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که تاکنون در اختیار بقیه سپرده و این سال آخری خود را خسته نمی‌کند. اما کار به اعتراض اساتید دانشگاه تربیت مدرس رسید و نه‌تن‌ها این آتش خاموش نشد بلکه شعله کشید تاجایی که نمایندگان مجلس روی کار آمدند وبه رسیدگی موضوع پرداختند.

کار به بررسی نمایندگان رسید
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که تاکنون به سوالات خبرنگاران درباره کم و کیف جذب اساتید به ویژه اساتید حق‌التدریس پاسخ‌های مناسبی نمی‌داد و معمولا این موضوع را کاملا درست و برمبنای قانون اعلام می‌کرد این‌بار باید به نمایندگان مجلس پاسخ می‌داد که دلیل این همه افزایش ظرفیت جذب اساتید چیست و چطور اعتراض اساتید برای جذب هیئت علمی‌های نالایق در دانشگاه‌های معتبر و مطرح را پاسخ می‌دهد.

وقتی در یکسال بیش از ۲ هزار استاد جدید جذب می‌شوند
طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ در ۷ فراخوان جذب هیئت علمی، حدود ۲ هزار استاد جدید در دانشگاه‌ها جذب شدند، اما به تنهایی در یک فراخوان جذب هیئت علمی بهمن ماه سال ۹۸ قرار به جذب ۱۷۳۴ استاد جدید شد این درحالی است که مجددا فراخوان جذب دیگری از شهریورماه امسال از سوی وزارت علوم اعلام شده است. از طرف دیگر با پیگیری‌های وزیر علوم و رییس سازمان برنامه و بودجه تعداد ۳ هزار و ۶۸۶ مجوز تامین اعتبار استخدام اعضای هیئت علمی فاقد شماره مستخدم شاغل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و پژوهشی کشور اخذ شده است.

نام دانشگاه جذب بهمن 98 مجموع جذب قطعی از سال 94 تا 97 
دانشگاه تهران 101 86
دانشگاه علامه  23 32
دانشگاه شهیدبهشتی 26 82
دانشگاه تربیت مدرس 70 28
دانشگاه بوعلی همدان 11 12
دانشگاه تبریز 9 4
دانشگاه فردوسی مشهد 15 31
این موضوع نشان می‌دهد که وزارت علوم از بهمن ماه ۹۸ تا مهرماه امسال سه‌چهارم سال‌های ۹۴ تا ۹۷ برای جذب اعضای هیئت علمی اقدام کرده است. شاید این اقدام در راستای رفع نیاز به اساتید در دانشگاه‌ها توجیه شود، اما همانطور که نمایندگان مجلس هم متذکر هستند در سال اخر دولت و درحالی که دانشگاه‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند چرا باید برای جذب این تعداد استاد اقدام شود آن هم به گونه‌ای که کیفیت فدای کمیت شده بلند شده است و عده‌ای معترضند که برخی افراد بدون داشتن صلاحیت‌های علمی لازم هم‌اکنون در حکم هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر مشغول فعالیت هستند.

وزیرعلوم پاسخ خواهد داد
سید احسان خاندوزی یکی از نمایندگان مجلس هم در توئیتر خود چندی پیش این نکته را مطرح کرد که برخی استادان دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و ... از کیفیت و کمیت جذب استاد در سال آخر معادل ۸۰ درصد کل سه سال قبل شکایت داشتند، آن هم وقتی دانشگاه‌ها ۵۰ درصد کسری بودجه دارند. روز سه‌شنبه وزیر علوم برای پاسخ به این سوال بنده به کمیسیون آمد بنا شد جواب را هفته آینده ارائه دهد.»
کمیت و کیفیت جذب اساتید زیر ذره‌بین نمایندگان / غلامی افزایش پذیرش‌ها و جذب اساتید بدون صلاحیت را چگونه توجیه می‌کند؟
سیاسی‌کار در جذب اساتید دانشگاه‌ها
یا احمد نادری یکی دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم طی گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: متاسفانه در جذب اعضای هیئت علمی دیده شده است که اخیرا و در سال پایانی دولت سیاسی‌کاری‌های زیادی انجام می‌شود نمونه‌اش در دانشگاه تربیت مدرس که حجم بالایی از اعلام نیاز برای جذب صورت گرفته و جذب‌هایی در دانشگاه تربیت مدرس انجام می‌شود که این افراد بعضا تاییدیه‌های حراستی را ندارند و صلاحیت‌های عمومی آن‌ها زیرسوال است لذا قطعا این موضوعات را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط کمبود اساتید نسبت به جذب حق‌التدریسی‌ها اقدام نمی‌شود، ادامه داد: این نکته قابل بحث است، چون بعنوان مثال اگر تنها برای دو واحد درسی نیاز به حق‌التدریس باشد نمی‌توان برای آن دو واحد نیرو جذب کرد، اما اینکه کادر اعضای هیئت علمی باید از اعضای خبره تکمیل شود، بحث دیگری است.

بنابراین کوتاهی در حفظ کیفیت و استاندارد‌های اساتید کشور یکی از انحرافات راهبردی وزارت علوم در سال‌های قبل و دولت‌های گذشته و کنونی شناخته شده است که طبق اعلام نمایندگان مجلس حتما این موضوع بررسی می‌شود. حال باید دید منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای این موضوع چه دلیلی می‌آورد و چطور می‌خواهد تناسب بودجه‌ای و جذب این تعداد عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها را مدیریت کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14 مهر  1399، کد خبر: 880612،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
وقتي جذب اساتيد بر مبناي اعتقادات بخواد صورت بگيره ونه منابع معتبر علمي بايد در اينده اي نزديك شاهد افت دانش كشور باشيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین