پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متقاضیان جذب هیات علمی و استخدام اساتید در دانشگاه و در بدو ورود باید یک دوره شبانه‌روزی آموزشی و حداقل سه ماهه بگذرانند و این دوره ها، شرط صدور حکم آن‌ها باشد.
شعار سال: محمدعلی زلفی‌گل در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه امام صادق (ع) افزود: یکی از مشکلات جامعه علمی کشور در حال حاضر این است که ما استادی دانشگاه و معلمی را یک تخصص نمی‌دانیم و این ضربه بزرگی به جامعه علمی زده است. اگر به یک استاد دانشگاه بگوییم باید آموزش معلمی ببینید چنین حرفی را توهین به خودش می‌داند.

وی به یک پیش شرط استخدام اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها اشاره و تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند در دانشگاه استخدام شوند، در بدو ورود باید یک دوره شبانه‌روزی آموزشی و حداقل سه ماهه بگذرانند و این دوره ها، شرط صدور حکم آن‌ها باشد.

وزیر علوم یادآور شد: اگر قرار است به عنوان یک استاد دانشگاه، نسلی پاسخگو به جامعه تحویل دهیم، خودمان هم باید پاسخگو باشیم. اینکه دانشگاه امام صادق (ع) موفق بوده است و حدود یک سوم فارغ‌التحصیلان آن هیأت علمی دانشگاه‌ها شده‌اند به این دلیل است که به خوبی تلاش کرده‌اند، نسلی توانمند تحویل دهند و آموزش‌های بسیار خوبی ببینند. به نظرم این دانشگاه مکانی است که نظام و حاکمیت به آن اعتماد دارد و اساتید آن مورد وثوق نظام هستند.

زلفی گل تاکید کرد: اگر این دانشگاه در خصوص تقویت علوم انسانی دیدگاه و راهکاری بیان کند، بازدهی بالایی خواهد داشت؛ از این رو انتظار ما از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) این است که به ما راهکار بدهند.

لوازم مهارت‌محور کردن آموزش‌های دانشگاهی

وی با بیان اینکه بسیاری از نهاد‌ها برای خودشان دانشگاه ایجاد کرده و از همان نهاد‌ها هم مدرس استخدام می‌کنند، تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاهی فقط آموزش نظری دیده‌اند و کار بلد نیستند و بنده هم در برنامه‌هایی که به مجلس ارایه دادم، اعلام کردم آموزش‌های ما باید مهارت‌محور و هدفمند باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر که در مسوولیت وزارت هستم به این نتیجه رسیده‌ام افزایش مهارت یک دانشجو و فرستادن یک دختر دانشجو به یک وزارتخانه همانند وزارت مسکن یا وزارت نفت یا یک شرکت خصوصیِ دارویی برای آموزش دیدن و کارورزی، نیازمند مقدمات و لوازمی همانند وسیله ایاب و ذهاب است که باید فراهم شود. اگر هیچ امکاناتی در دست ما قرار نگیرد و خیال مان از بابت امنیت آن شخص راحت نباشد، مهارت‌محور کردن هم کار راحتی نیست.

وی یادآور شد: اگر وزارت بهداشت موفق است به این دلیل است که بیمارستان‌ها در اختیار این وزارتخانه قرار دارد و دانشجویان را برای آموزش به آنجا می‌فرستند؛ بنابراین اگر خیال بنده هم از این بابت راحت باشد و در وزارت علوم هم چنین امکاناتی وجود داشته باشد، عملکرد موفق‌تری خواهیم داشت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، خیال ما راحت نیست که دانشجو را به جا‌های مختلف بفرستیم. خواهش بنده این است که استادان به این دغدغه‌ها توجه کنند و در قالب مقالات و برگزاری همایش ‎ها، راهکار‌های لازم ارایه دهند.

نظام سلطه تلاش دارد در دانشگاه‌ها رخنه کند

زلفی گل در ادامه سخنان خود با اشاره به دفاع رهبر معظم انقلاب از وضعیت علمی دانشگاه‌ها اظهار داشت: ایشان تمام قد از وضعیت علمی کشور و دانشگاه‌ها دفاع کرده‌اند و بار‌ها فرموده‌اند توفیقات علمی بسیاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه نانو، فناوری، قدرت پهپادی، سلول‌های بنیادی، پزشکی و … داشته‌ایم؛ این امر، نشانه هوشمندی رهبر معظم انقلاب است چراکه دشمنان تلاش زیادی دارند مردم را در مقابل نظام قرار دهند.

وی همچنین گفت: نظام سلطه تلاش دارد به گونه‌ای در دانشگاه‌ها رخنه کرده و دانشگاه در مقابل نظام قرار گیرد، اما ایشان چند دغدغه داشته‌اند و گوشزد کرده‌اند و این دغدغه ما است که آن‌ها را مرتفع کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۴۷۹۳۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین