پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۶۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
نسرین معظمی در دانشگاه تهران در رشته‌ی زیست‌شناسی درس خواند و با کمک‌هزینه‌ی تحصیلی دولتی به کانادا رفت تا دکترای میکروبیولوژی بگیرد. بعد به ایران برگشت و در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی شروع به کار کرد. در آن زمان در ایران و افغانستان جنگ بود. به دلیل شرایط جنگی و مهاجرت افراد زیادی به ایران، بیماری مالاریا در جنوب کشور به‌شدت شایع شده بود. به همین دلیل سازمان ملل پروژه‌ای را برای این بیماری تعریف کرد.

شعار سال: نسرین معظمی در دانشگاه تهران در رشته‌ی زیست‌شناسی درس خواند و با کمک‌هزینه‌ی تحصیلی دولتی به کانادا رفت تا دکترای میکروبیولوژی بگیرد. بعد به ایران برگشت و در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی شروع به کار کرد. در آن زمان در ایران و افغانستان جنگ بود. به دلیل شرایط جنگی و مهاجرت افراد زیادی به ایران، بیماری مالاریا در جنوب کشور به‌شدت شایع شده بود. به همین دلیل سازمان ملل پروژه‌ای را برای این بیماری تعریف کرد.

مالاریا بیماری خطرناکی است که از طریق نیش پشه‌های مالاریا به انسان‌ها منتقل می‌شود. نسرین که قبلاً روی این بیماری کار کرده بود، به همراه همکارانش پیشنهادی برای مقابله با آن تهیه کرد. این پیشنهاد از طرف سازمان ملل تأیید شد و بودجه‌ی مورد نیاز را دریافت کرد. او مدیر اجرایی این پروژه شد که به صورت آزمایشی در جزیره‌ی قشم شروع به کار کرد.

نسرین و همکارانش ماده‌ای را ساختند که در آب آشامیدنی ریخته می‌شد و بدون ضرر رساندن به انسان، تنها با تأثیرگذاری روی پشه‌های مالاریا، بیماری را از بین می‌‎برد. اول کار مردم قشم نمی‌توانستند به این محصول اعتماد کنند و آن را در آب بریزند، اما نسرین بارها آن آب را در برابر آن‌ها نوشید تا باور کنند خطری ندارد. سازمان بهداشت جهانی هم این محصول را آزمایش و تأیید کرد و تولید آن شروع شد. به همین دلیل است که امروز در ایران بیماری مالاریا بسیار کم است. نسرین و گروهش برای این محصول اولین گواهی ثبت اختراع ایران را در رشته‌ی بیوتکنولوژی از اتحادیه اروپا دریافت کردند. او با این پروژه به نوعی بیوتکنولوژی را در ایران بنیان‌گذاری کرد.
نسرین شروع به تحقیقات بر روی موجوداتی به نام ریزجلبک‌ها کرد و اولین مرکز بیوتکنولوژی دریا در ایران را برای این کار تأسیس کرد. ما انسان‌ها تقریباً ۶۰۰ میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنیم، اما ریزجلبک‌ها سه میلیارد سال قبل از ما به وجود آمده‌اند. این موجودات کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. نسرین سال‌هاست که روی ریزجلبک‌ها تحقیق می‌کند و به همراه همکارانش راهی برای تولید سوخت از آن کشف کرده‌است.

دکتر نسرین معظمی مقالات بسیاری نوشته و جوایز زیادی را برای دستاوردهایش دریافت کرده، از جمله نشان نخل آکادمیک فرانسه، جایزه رتبه اول تحقیق جشنواره بین‌المللی خوارزمی و همچنین جایزه بهترین دانشمند ایران. او در سال ۹۴ به عنوان عضو شورای راهبری برنامه‌ی بین‌المللی علوم پایه‌ی یونسکو (شاخه علمی – فرهنگی سازمان ملل) برگزیده شد./ «دخترها تسلیم نمی‌شوند»

نویسنده: الهام نظری


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از کانال جامعه شناسی زن روز

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
در مورد خانم معظیمی یه چیزهایی شنیده بودم ولی فکر نمیکردم که این موضوع این همه بسیط باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین