پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
برخی از ایستگاه های صلواتی در جمع آوری زباله های تولید شده ایستگاه دقت نمی کنند و لیوان های شربت و چایی در مسیر اطراف رها می شود؛ که این موضوع باعث آلودگی محیط زیست و ایجاد زحمت برای کارگران شهرداری می شود.
شعارسال: این روزها به خیابان ها که پا می گذارم؛ احساس دیگری دارم. چهره شهر تغییر کرده؛ همه جا سیاهپوش و ماتم گرفته است. پارچه های سیاه در سراسر خیابان کشیده شده، پرچم های لبیک یا حسین(ع) بر دیوارها و درختان آویزان است. از زیر لوای امام حسین(ع) که رد می شوم آرامش می گیرم. آری محرم آمده است؛ تا چشم کار می کند نشانه های آن در شهر پیداست.

آن سو تر پوی سپند فضا را پر کرده و نوای مداحی هم به گوش می رسد. انگار ایستگاه صلواتی برپا شده، جلو تر که می روم به یک لیوان چای داغ مهمانم می کنند؛ چه لذت بخش است وقتی نذری امام حسین(ع) وجودت را گرم می کند و دلت به عشق حضرت گرم تر.

این احساسی است که تقریبا همه عاشقان اهل بیت(ع) این روزها تجربه می کنند. در واقع سیاه پوش کردن شهر و برپایی ایستگاه صلواتی؛ شور محرم را در دلها زنده می کند و تاثیر زیادی در آماده سازی قلب ها برای رخداد واقعه ای بزرگ در روز عاشورا دارد.

با توجه به اینکه ایستگاه های صلواتی جوانان زیادی را درگیر خدمات رسانی به مردم و عزاداران دارد و قطعا فضای موثر و مثبتی برای آنها است؛ آسیب شناسی این موضوع هم از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوعی که ممکن است برای افراد شهر مشکل ساز شود، نحوه عملکرد برخی ایستگاه های صلواتی است که معترضانی دارد.

صحراگرد یکی از شهروندان بیرجندی که یکی از ایستگاه های صلواتی در کنار خانه اش برپا شده است؛ در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می گوید: متاسفانه یکی از مواردی که ایستگاه های صلواتی رعایت نمی کنند، صدای بلندگوی پخش مداحی است. صدای بلند ممکن است برای برخی عابران و رهگذران جالب و دوست داشتنی باشد؛ اما برای ما که اینجا ساکن هستیم سرسام آور و سخت است. در حالی که ممکن است برخی مداحی ها مناسب هم نباشد.

وی افزود: همچنین برخی ایستگاه ها حتی در موقع اذان و نماز هم مداحی خود را قطع نمی کنند.

رضایی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز می گوید: توزیع چایی توسط ایستگاه های صلواتی خیلی خوب است، اما اینکه خادمان در مسیر و در بین خودروها حرکت می کنند؛ هم برای خودشان خطرناک است و هم سبب ایجاد ترافیک در طول مسیر می شود. ممکن است فردی کار فوری داشته باشد اما مجبور است در مسیر معطل شود. به نظرم در این صورت نه فرد و نه خود امام حسین(ع) راضی نیستند و باید حقوق شهروندی رعایت شود.

علی آبادی یکی از رفتگران شهرداری هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: برخی از ایستگاه های صلواتی در جمع آوری زباله های تولید شده ایستگاه دقت نمی کنند و لیوان های شربت و چایی در مسیر اطراف رها می شود؛ که این موضوع باعث آلودگی محیط زیست و ایجاد زحمت برای کارگران شهرداری می شود.

حجت الاسلام لطفیان مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: در خصوص رفع مشکلات ایستگاه های صلواتی بحث ساماندهی ایستگاه ها را مصوب کردیم که حتما به نام هیئت مذهبی باشد تا قابل پیگیری باشد.

وی با بیان اینکه حتما باید ایستگاه ها از شورای هیئات مذهبی مجوز داشته باشند و قطعا با ایستگاه های فاقد مجوز برخورد قانونی خواهد شد افزود: از ایستگاه های صلواتی دارای مجوز هم تعهداتی در خصوص رعایت موازین بهداشتی، ترافیکی، آلودگی صوتی و ... گرفته می شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما نمی خواهیم جلوی شور و هیجان مردم را برای اینکه شهر تجلی غم و اندوه ناشی از ماتم حضرت باشد؛ بگیریم گفت: با کمک شهرداری برای هیئت های مذهبی جانمایی می شود و سعی می کنیم که این ایستگا ها در کنار مساجد و هیئت ها باشد تا با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

لطفیان تصریح کرد: سال گذشته هم بیش از 60 ایستگاه صلواتی در بیرجند برپا شد که پیش بینی می شود امسال هم بیش از 70 ایستگاه صلواتی برپا شود.

وی افزود: سال گذشته در حوزه محتوای مداحی، بلند بودن صدا به ایستگاه ها تذکر دادیم و امسال هم درخواست داریم تا مداحی ها ماتم بار و با صدای مناسب باشد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در خصوص نماز اول وقت هم همیشه به برپا کنندگان مراسمات مذهبی و ایستگاه های صلواتی توصیه کرده ایم و الان هم خواسته ما این است که در موقع نماز؛ این ایستگاه ها صدای اذان را پخش کنند.

لطفیان با اشاره به اینکه نذر برای برگزاری مراسم ها مذهبی بسیار خوب و توصیه شده است اظهارکرد: اما با توجه به اینکه تعداد ایستگاه های صلواتی در سطح شهر زیاد است و فضا برای نذورات در این خصوص اشباع شده است؛ از مردم می خواهیم که برای جلوگیری از اسراف؛ نذورات خود را به سمت و سوهای دیگر سوق دهند تا بهره دینی، فرهنگی و اجتماعی ببرند، به سمتی که کمترین هزینه را برای مردم و بیشترین بهره را برای خیر داشته باشد.

امیدواریم که به برکت ایام محرم؛ امسال نیز خادمان حسینی بتوانند به بهترین نحو فضا را برای عزاداری عاشقان امام حسین(ع) آماده کنند و در مراسمات مذهبی به گونه ای رفتار شود که حقوق شهروندی رعایت و حق کسی ضایع نشود. در واقع خوب است که برای احترام به امام حسین(ع) و زائران و عزادارانش؛ برگزاری محرم همراه با شور و شعور باشد تا همه بتوانند از این فضا بهترین بهره برداری را داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1395، کدخبر: 67569، www.khavarestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین