پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی استان اردبیل از سال های دور علاقمندانی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور را به خود جلب کرده و با تمهیدهای صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید، فضا بیش از هر زمان دیگری آماده میزبانی مسافران نوروزی است.

شعار سال: استان اردبیل با یک میلیون و 248 هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.

اردبیل یا آرتاویل (شهر مقدس) مرکز ایالت آذربایجان در پیش و پس از اسلام، در کنار مسایل اقتصادی، طبیعی، تاریخی و ژئو استراتژیک، از آن جهت حائز اهمیت می باشد که خاستگاه صفویان بوده و در واقع زادگاه و آرامگاه ابدی سر حلقه این سلسله است زیرا با ظهور صفویه اردبیل جایگاهی ویژه یافت به طوری که دارالامان و در زمان تیمور دارالارشاد نام گرفت.

هر کدام از ویژگی های این استان برای جذب گردشگران اهمیتی ویژه دارد حال آن که همه اینها به یکباره در قلب استان اردبیل جای خوش کرده و به این خطه تمایز می بخشد.

این استان با وجود واقع شدن در شمالی ترین نقطه کشور در همسایگی جمهوری آذربایجان، از استعداد قابل توجهی در زمینه طبیعت گردی برخوردار است از جمله در مرز دو استان اردبیل و گیلان، گردنه زیبای حیران می تواند اولین استراحتگاه مسافران نوروزی باشد.

امتداد حیران به جنگل های کم نظیر فندقلو مملو از درختان راش، فندق و ممرز در نمین ختم می شود؛ یکی از نقاط دیدنی و البته مهمترین ذخیره ژنیتیکی گیاهی و جانوری جهان، بازمانده جنگل های باستانی هیرکانی که گونه های گیاهی (با خواص درمانی) و جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است.

مسیر ورود به استان اردبیل از سمت جنوب نیز جاده خلخال- اسالم است، مسیر پر پیچ و خم 70 کیلومتری برای ورود به بهشتی مرکب از جنگل، دشت، گلزار، آبشار و دریاچه که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری در سطح کشور تبدیل کرده است.

در کنار این تفرجگاه بولاغلار نیر و خیاو چای مشگین شهر از دیگر جاذبه های طبیعی این خطه می باشد؛ دریاچه زیبای نئور و شورابیل که به نگین اردبیل شهره است در کنار 22 چشمه آب گرم معدنی سرعین و همچنین آب های گرم مشگین شهر و نیر در دامنه سبلان با خاصیت درمانی سالانه میلیون ها نفررا به خود جذب می کند.
پل معلق مشگین شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین، شهر چشمه های بهشتی یکی از جاذبه های گردشگری ورزشی به خصوص ورزش زمستانی استان اردبیل است که مسافران نوروزی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند.

استان اردبیل در کنار طبیعت زیبا از فرهنگ و تاریخ پرباری برخوردار است که خود به تنهایی می تواند این خطه را به یکی از نقاط گردشگرپذیر کشور بدل کند که نمونه آن مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، نگین بناهای باستانی استان است.

این مجموعه در میدان عالی قاپو مرکز شهر اردبیل واقع شده و شامل مسجد جنت سرا، شربت خانه، چینی خانه، گنبد الله الله و قبور خاندان صفوی و سرداران جنگ چالدران یکی از 10 اثر مهم باستانی ایران زمین محسوب می شود که در سال 89 به عنوان اثری جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ حیدر، کاروانسرای قانلی بولاغ، سنگ نبشته های ساسانی، قلعه های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال، و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه در انتظار گام های آرام و نگاه کنجکاو علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ است.

دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران، تپه های باستانی آناهیتا، گورستان سنگی پیرازمیان، کلیسای مریم مقدس، اردبیل کاروانسرای شاه عباسی، شهر یئری، شیروان دره سی، عمارت آقازاده اردبیلی، منطقه گردشگری کپز و ازناو، منطقه حفاظت شده آق داغ، ژئوپارک دربند مشکول، گیلوان، آبشارهای سردابه، گورگور، شورشورنه، آق بلاغ (سیبیه خانی)، دیز، نره گر، شگین شهر) و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
در کنار آثار تاریخی و طبیعی، استان اردبیل از فرهنگی غنی برخوردار است که نمود آن را در بافت روستایی و عشایری می توان یافت؛ از کزج و کنزق گرفته تا عنبران علیا که یکی از روستاهای هدف گردشگری است و طی سال های اخیر مسوولان تلاش کردند تا این بافت های تاریخی در زمینه های مختلف از معماری گرفته تا صنایع دستی همچنان به حیات خود ادامه دهند.

موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان شناسی، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.

استان اردبیل در کنار آثار طبیعی و تاریخی در زمینه صنایع دستی از جمله تولید گلیم، جاجیم، شال، مسند، سفال، صنایع چوب (معرق، منبت و خراطی)، مصنوعات چرمی، قالی بافی، قلاب بافی، مفرش، خورجین و ورنی نیز شهره است.

آش دوغ، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، آش شیر، خشیل، هرا، قویماق، ترشی قرمه، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورش قاتق، تاس کباب، چیغیرتما، حلوای سیاه، قیساوا و قیقاناق از غذاهای محلی و قالی، حلوای سیاه، مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینی های محلی، فطیر، تخمه آفتابگردان و در صدر این فهرست، عسل سبلان مشهورترین سوغات این منطقه می باشد.

همزیستی مذاهب (شیعیه و سنی)، اقوام (ترک و فارس و کرد) و تکلم به زبان های ترکی، فارسی و تاتی استان اردبیل را به طرحی مانند کرده، آمیزه ای از رنگ های مختلف اما همگون که در نهایت نقشه ای واحد را شکل داده و این استان را به یکی از نگین های گردشگری کشور تبدیل کرده است.

این همه تنوع در زمینه های مختلف طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و بهره برداری مناسب از آنها نیازمند هماهنگی و مدیریت می باشد؛ به خصوص در استانی مانند اردبیل که سالانه حدود هشت میلیون گردشگر را پذیراست.
از جمله بر اساس اعلام ستاد تسهیل سفرهای نوروزی استان اردبیل: 217 هتل و مرکز اقامتی با بیش از 12 هزار تخت، 350 گروه راهداری و 350 تیم گشت پلیس راه در جاده های مواصلاتی استان در کنار 20 پایگاه امداد و نجات ثابت، سیار و موقت برون شهری و 15 پایگاه درون شهری با 120 امدادگر جمعیت هلال احمر در طرح تامین امنیت نوروزی مشارکت می کنند.

همچنین 31 پایگاه فوریت های پزشکی، 28 باب بیمارستان، 18 باب داروخانه، 50 دستگاه آمبولانس، چهار ایستگاه سلامت، 29 باب مسجد و امامزاده، 81 مدرسه، 16پایگاه راهنمایی مسافران، 30 دفتر خدمات مسافرتی، 20 ایستگاه صلواتی پذیرایی و 10 چادر نماز آماده ارایه خدمات هستند.

همچنین 74 جایگاه عرضه بنزین و گاز مایع، 9 راهدارخانه، 42 نمایندگی بیمه های ایران و البرز و آسیا از 28 اسفند تا 14 فروردین ماه فعال بوده و طرح نظارت و کنترل بازار نیز از 16 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

طی مدت برگزاری این طرح نظارت بر شرکت های مسافرتی، مراکز تهیه و توزیع غذا، فروشگاه ها، جایگاه های عرضه سوخت و مراکز درمانی انجام می شود.

ستاد تسهیل خدمات سفر استان اردبیل همچون سال های گذشته از 28 اسفند ماه در نگارخانه ختایی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی مستقر شده و سامانه 09629 آماده ارایه اطلاعاتی چون شماره تماس و نشانی جاذبه های گردشگری و تاریخی، مراکز اقامتی، غذاخوری ها و همچنین جهت ثبت و رسیدگی به شکایت ها راه اندازی شده است.







با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ايرنا)، تاریخ انتشار 22 اسفند 1394، کد مطلب: 81999900 (5226858): آدرس سایت: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین