پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
وزیر کشور و رییس ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر تهیه واکسن ایرانی، گفت: تا تأمین واکسن ایرانی، اقدام به خرید واکسن خواهد شد و وزیر بهداشت، زمانبندی این مهم را تا پایان دی‌ماه اعلام کرده است.
شعار سال: عبدالرضا رحمانی فضلی شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما اظهار کرد: موضوع واکسن از ابتدا مورد توجه همه کشور‌ها بود و همه به دنبال تولید واکسن بودند و ما نیز این کار را در داخل انجام دادیم و موسسات مختلفی این کار را شروع کردند.  با توجه به تأیید وزارت بهداشت، دو سه مورد مراحل خوبی رسیده اند و با واکسن ایرانی امیدواریم پاسخگوی نیاز باشیم.

وی ادامه داد: همزمان در ستاد و جلسات با حضور رییس جمهوری، دکتر روحانی به تامین و تهیه واکسن تا زمان تولید واکسن ایرانی تاکید کردند و وزیر بهداشت نیز پیگیر این موضوع است.  

وزیر کشور عنوان کرد: امروز نیز در ستاد، گزارشی ارائه شد که با زمانبندی انجام شده که از سوی وزیر بهداشت، این زمان دی ماه اعلام شده و تهیه واکسن در حال انجام است.  

رحمانی فضلی توضیح داد: ما با تحریم و مشکل انتقال منابع مالی روبرو هستیم؛ نخست قرار شد از محل پولی که در کشور‌های مختلف داریم هزینه‌های واکسن تامین شود و با قول و تاکید رییس جمهوری این موضوع انجام می‌شود. تاکید بر این بوده که درجه ریسک واکسن، پایین و درجه صحت آن بالا باشد.  

وی یادآور شد: ما دنبال این بودیم که با درجه ریسک پایین، تهیه واکسن انجام شود. وزارت بهداشت که متولی تخصصی موضوع بهداشت است، موارد را در تهیه واکسن در نظر می‌گیرند.  

رییس ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: سه چهارم فضای مجازی در جهت تحریک افکار عمومی برای تهیه واکسن است. وزارت بهداشت دقیقاً افراد را طبقه بندی کرده و نخستین گروه، افراد با سن بالا هستند و کسانی که بیماری‌های پیش زمینه‌ای دارند. تعداد این افراد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و بیشتر فوتی‌های ما نیز مربوط به این گروه بوده است.  

رحمانی فضلی ادامه داد: گروه دوم، کادر درمانی و گروه‌هایی هستند که در بیشترین تماس با مراجعه کنندگان قرار دارند. ما در ابتدای بیماری کرونا کیت‌ها را نداشتیم، اما این کیت را تولید کردیم.  

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز گفت: یاد و خاطر و تلاش‌های این عزیزان که بحق در جهت اعتلای انقلاب بود را گرامی می‌دارم. چهره سردار سلیمانی با توجه به رخداد بیرونی به عنوان چهره نظامی مطرح می‌شد، اما ایشان در عین آنکه یک نظامی استراتژیک برجسته بودند، دیپلماتی برجسته نیز بود و گاه شورای عالی امنیت ملی از نگاه ایشان استفاده می‌کردند.  

وزیر کشور عنوان کرد: ما یک عزیز گرانقدر را از دست دادیم و برای ایشان که همیشه آرزوی شهادت می‌کرد، این همان عاقبت بخیری است. نباید ایشان را فراموش کنیم و سردار سلیمانی باید الگو و سرمشق برای کسانی باشد که دل در آزادی و حریت دارند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که سردار سلیمانی به تنهایی یک مکتب بود و ایشان به این دلیل مکتب هستند که در همه ابعاد می‌توانند الگو باشند.  

رحمانی ادامه داد: برای نخستین سالگرد، همه عاشقان شهدا منتظر هستند تا به دشمنان بفهمانند که همبستگی مردم با شهدا ناگسستنی است و می‌توانند تجلی سال گذشته را در تشییع جنازه پشت سر بگذارند؛ البته ما در شرایط کرونا هستیم، اما ستاد، برنامه دارد در حداقل حضور و حداکثر استفاده از فضای مجازی برنامه را برگزار کند و رعایت این اصول و قوانین باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

کاهش ۷ هزار و ۵۰۰ نفری فوتی‌ها

رحمانی فضلی گفت: تجربه‌ها و آزمون‌های مختلفی درباره کرونا به عمل آمد و وزارت بهداشت جهانی بر این اساس توصیه‌ها و پیشنهادی را ارائه کرد. ما نیز در داخل بر اساس جغرافیا و فرهنگ و مناسبات، تلاش کردیم پس از مطالعه شرایط، ساز وکار‌هایی را در نظر بگیریم.  

وی ادامه داد: در پیک سوم، روزانه ۵۰۰ نفر را از دست دادیم. در مقطعی احساس شد باید هماهنگی و هم افزایی را افزایش داد. ما تعارض سلامت، امنیت و اقتصاد را داشتیم. در ماه اول با مسائلی روبرو بودیم که بین استان‌ها تردد شود یا نشود؛ دادستان گاه حکم می‌داد جاده را می‌بست یا نیروی انتظامی و فرمانداری در این باره جداگانه تصمیم می‌گرفتند؛ از این رو ستاد کرونا و وزارت بهداشت در رأس قرار گرفتند.  

وزیر کشور ادامه داد: رهبر انقلاب تأکید کردند که ورود سریع به درمان داشته باشیم؛ از این رو تست‌ها افزایش یافت و از ۲۲ هزار تا به ۴۲ هزار تست روزانه رسیدیم و امروز این رقم به ۶۰ هزار تست رسیده است.  

رحمانی فضلی یادآور شد: تاکنون ۵۰ جلسه ستاد تشکیل شده و فارغ از این جلساتی با رؤسای کمیته‌ها و رؤسای دستگاه‌ها نیز برگزار شده است. در ابتدای تشکیل قرارگاه کرونا در آذر، ۱۶۰ شهرستان در وضع قرمز و ۲۰۸ نارنجی و ۱۸۰ شهر در وضع زرد بود، اما امروز تعداد شهر‌های قرمز ما به صفر رسیده و ۱۰۸ شهر در وضع نارنجی قرار دارند.  همچنین پس از تشکیل قرارگاه، هفت هزار و ۵۰۰ تن از تعداد فوتی‌ها و ۵۰ هزار نفر نیز از میزان بستری‌ها کاسته شد.  

رییس ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: مسوولیت این بخش را به تشخیص به وزارت کشور دادند که دستگاهی بین بخشی است و اختیارات بیشتری دارد. در ساختاری جدید، فعالیت‌ها پیگیری شد و ۳۸۰ مصوبه درباره کرونا را بررسی و پیگیری کردیم و کمیته‌ها بر اساس سیاستگذاری‌های جدید، گزارش کار دادند. پیش‌تر در سطح ملی تصمیم گیری و اقدام می‌شد که انرژی و نیرو و زمان صرف به اموری می‌شد که ما را از تمرکز در امور خاص و واقعی دور می‌کرد. از این رو اختیار را به استان‌ها و در استان‌ها اختیار را به شهرستان‌ها دادیم و شهر‌ها را نیز محله بندی کردیم. همچنین برای تعیین شهر‌های زرد، نارنجی شاخص گذاشتیم. این درجه بندی هر دوشنبه از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.  

رحمانی فضلی در ادامه گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مبتلا به کرونا از ابتدا تاکنون داشتیم که از این تعداد ۵۴ هزار تن جان خود را از دست دادند؛ اما با تشکیل ستاد میزان مرگ و میر به یک سوم رسید.  

 اجرای محدودیت تردد در شهر‌های زرد

رییس ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: تردد بین شهری یک مشکل بزرگ بود تصمیم خوبی که در این زمینه گرفته شد، این بود که منع تردد از ۲۱ تا ۴ صبح بود. ما می‌دانستیم این کار خوبی است؛ در دنیا هیچ جایی چنین کاری نکرده بود؛  با هماهنگی که با همه گروه‌ها شد این امر اتفاق افتاد و ۴ میلیون خودرو شناسایی شدند که برخی مجوز داشتند و از این تعداد یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جریمه شدند.  

رحمانی فضلی با بیان اینکه «هدف این طرح جریمه نیست و اصل بر این است که به مسأله توجه شود» ادامه داد: همچنین ۳۲۳هزار نفر روز نیروی انتظامی کار کرد و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تذکر، یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو نیز به شهرشان برگردانده شدند. ۳۶ درصد میزان تصادفات ما در جاده‌ها کم شده و ۳۴ درصد فوتی‌های تصادفات کاهش یافته و ۲۸ درصد مجروحان کاهش یافته اند.  

به گفته وی، با توجه به پیشنهاد رؤسای دانشگاه علوم پزشکی این محدودیت ها، در شهر‌های زرد نیز اعمال شود که اتفاقی تأثیرگذار بوده است.  

طرح شهید سلیمانی 

رحمانی فضلی درباره طرح شهید قاسم سلیمانی نیز عنوان کرد: این طرح جزو برکات روح این شهید بوده است. بسیج، طرحی را آورد و در وزارت بهداشت و کمیته‌ها این طرح مورد ارزیابی قرار گرفت. با محله بندی شهرها، قرار شد تست‌ها در حد انبوه و زیاد انجام و قرنطینه‌ها جدی گرفته شده و کمک‌های مؤمنانه به مردم انجام و امکانات توزیع شود.  

وی ادامه داد: کمک‌های مردم به این طرح بالاست و متولی دوستان بسیجی است و هلال احمر نیز پای کار آمد. باید از مساجد و ائمه جماعت و امور مساجد برای جمع آوری کمک‌ها و همیاری تشکر کنم و این طرح در بحران‌ها می‌تواند خود را نشان دهد و شهرداری ها، فرمانداری‌ها و... همه در این طرح فعال هستند.  

وزیر کشور اضافه کرد: قرارگاه عملیاتی کرونا نقش هماهنگی و تسهیل گری دارد و امور از مسیر کوتاهتری پیگیری می‌شود و هیچ اختلاف و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و افراد حاضر در قرارگاه وجود ندارد و سیاست‌های ابلاغی در سطح بخشداری‌ها و خانه‌های بهداشت محلات ابلاغ و عملیاتی می‌شود. واقعاً صدا و سیما پایه اصلی بود و بویژه در شبکه یلدا گل کار بود و مردم باید بدانند چه کسانی دارند زحمت می‌کشند.  

 آمار غیر واقعی اروپا و آمریکا

وزیر کشور یادآور شد: مردم این اصل را قبول دارند که دشمن به نفع ما حرف نمی‌زند و پایه کار، بر اساس عناد است؛  آن‌ها مسائل ریز و فرعی را بزرگ می‌کنند و با جو سازی، اعلام می‌کنند که سیستم از کار افتاده است. آن‌ها خیر ما را نمی‌خواهند.  

رحمانی فضلی ادامه داد: دوستان وزارت بهداشت می‌گویند آمار روزانه اروپا و آمریکا آمار‌های واقعی نیست و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، وقتی دچار کرونا شده و فوت می‌شوند جزو فوتی‌های کرونا نمی‌آورند و آن‌ها آمار واقعی را اعلام نمی‌کنند.  

وی توضیح داد: وقتی سه روز پیش از انتخابات مجلس مشخص شد که دو تن به کرونا مبتلا شدند؛ رییس جمهوری از وزیر بهداشت درخواست کرد این مسأله را با رسانه‌ها در میان بگذارد؛ برخی پیشنهاد کردند اعلام این مسأله به پس از انتخابات موکول شود، اما رییس جمهوری قبول نکرد و گفت؛ ما متولی جان مردم هستیم و آنان اگر بدانند دو روز و یا سه روز پس از آگاهی اعلام کردیم، قابل قبول نیست.  

رییس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه «من خودم هم آدم نیمه رسانه‌ای هستم» تصریح کرد: یکی از روش‌های ساخت پادزهر، استفاده از ویروس ضعیف شده است؛  این‌ها ویروس ضعیف شده هستند که برای مردم ما پادتن درست می‌کنند و مردم ۴۱ سال است این‌ها را شناختند. ما فراز و فرود و ضعف داریم، اما مردم دشمن را ترجیح نمی‌دهند.  

 ۹ هزار اتوبوس کم داریم

رحمانی فضلی در ادامه درباره وضع حمل و نقل درونشهری نیز گفت: ظرفیت مسافران و سامانه اتوبوس‌ها و مترو متناسب نیست. قبل از گرانی ارز، اتوبوس با قیمت مناسب تولید می‌شد، اما امروز قیمت‌ها افزایش یافته است و استقبالی از بخش خصوصی برای آمدن به این صحنه نیست.  

وی با بیان اینکه «بیش از ۵۰ درصد خطوط مترو در ۸ سال اخیر راه اندازی شده است» اظهار کرد: افزایش تعداد اتوبوس همیشه راهکار نیست. تاکسی‌های اینترنتی بار زیادی را از دوش مردم برداشته اند، اما تامین هزینه آن‌ها برای همه مقدور نیست. یا باید یارانه را برای بخش حمل و نقل افزایش دهیم و یا آنکه هزینه‌ها را گران کنیم؛ ما ۳۰ هزار اتوبوس نیاز داریم و ۹ هزار اتوبوس کم داریم و ۵ هزار اتوبوس را مصوب کردیم که وارد کنیم. همچنین برای تولید ۲۰۰۰ واگن با چین قرارداد بستیم، اما به دلیل تحریم‌ها اتفاق نیفتاد. مردم در شرایط سختی قرار دارند مسافران ما در مترو ۳۰ تا ۴۰ درصد در دوران کرونا کمتر شده و مردم تلاش می‌کنند با ماسک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.  

آسیب‌های اجتماعی 

وزیر کشور در ادامه یادآور شد: آسیب‌های اجتماعی سرریز عملکرد و فعالیت در بخش‌های مختلفی همچون اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی، معماری شهری، بودجه و امکانات شهری و... است. افزایش نرخ ارز وقتی چنین جهشی را داشته و موجب تورم و افزایش قیمت شده به طبقه متوسط و پایین جامعه فشار آورده و این مهم موجب آسیب‌های اجتماعی می‌شود.  

رحمانی فضلی ادامه داد: گزارشی در این باره در اختیار ریاست جمهوری و رهبر معظم انقلاب گذاشتیم و شش جلسه با رهبر انقلاب داشتیم که برکات بسیاری داشت. در وزارت بهداشت جلسات آسیب‌های اجتماعی در حال برگزاری است و در یک ماه اخیر به دلیل شرایط کرونایی نشد این جلسات برگزار شود، اما کار در حال اجراست.  

وی تاکید کرد: ما یک عقب افتادگی ۲۰ ساله در این زمینه داریم. اگر شرایط حداقلی درآمد و اشتغال را با توجه به نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی با نگاه توازن بخشی داشته باشیم، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد. یکی از ضعف‌های اساسی ما، کمبود اطلاعات و آمار و تحلیل است. باید سیستمی می‌داشتیم که آمار‌ها را رصد می‌کرد و این آمار‌ها در جایی متمرکز و رصد نشده است. در یکی از نشست‌ها با رهبر انقلاب ایشان بر نقش مرکز رصد وزارت کشور تاکید کردند و امروز همه داده‌های ما در این مرکز جمع می‌شود و متخصصان در این مرکز، کار تحلیل و گزارش دهی را انجام می‌دهند. در چهارسال اخیر این مرکز روند تکمیلی را طی کرده و همه دستگاه‌ها داده‌های خود را در اختیار این مرکز قرار می‌دهد و ما همان اطلاعات را در اختیار همه دستگاه‌ها قرار می‌دهیم.  

 انتخابات 

وزیر کشور درباره انتخابات و راهکار‌های افزایش مشارکت مردمی گفت: در موضوع مشارکت یکی از مسائل مهم، بحث رقابت است. هرچه میزان رقابت را منطقی‌تر و واقعی‌تر و موثر کنیم مشارکت بیشتر خواهد بود. با رعایت قانون باید در حوزه رقابت شرایطی داشته باشیم که مردم وقتی به صندوق مراجعه می‌کنند سلیقه خود را در آنجا ببیند. همچنین در بحث رقابت و مشارکت، مسأله تبلیغات به دعوت مردم برای حضور در انتخابات است. باید صدا و سیما برنامه‌های جذاب و عمیق و آگاهی بخش داشته باشد. امروز رسانه‌های رقیب و فضای مجازی، فضا را غبارآلود کرده و به اختلافات دامن می‌زنند و در مقابل باید صدا و سیما عمق بخشی کند.

وی ادامه داد: در مشارکت، بحث اصلی اطمینان مردم از صحت انتخابات است و ما باید امانت دار مردم باشیم و امنیت انتخاب را تضمین کنیم. امروز در شرایط خاصی قرار داریم و کرونا عاملی تعیین کننده است. درباره اخذ آرا را نگرانی ندارم و با طولانی کردن ساعات و افزایش صندوق‌ها می‌توانیم شرایط بهتری را رقم بزنیم. مهمترین وقت این است که ۲۰ روز برای تبلیغات انتخابات وقت داریم و همه برای کاندید خود تبلیغ می‌کنند و نمی‌دانیم اجازه تجمعات انتخاباتی را بدهیم یا نه. باید این امکان تجمع را به تلویزیون و فضای مجازی بکشانیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: چهار انتخابات در پیش داریم. در دولت ضعف بزرگ ما اجرای چهار انتخابات با چهار قانون بود و برای قانون جامع انتخابات تلاش کردیم، اما در مجلس این مهم که تهیه کردیم ارزیابی نشد و نمی‌دانم این قانون کی به مجلس می‌رسد، اما اگر نهایی شود آنرا اجرایی می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه صدا و سیما در انتخابات نقش مهمی دارد، گفت: از همه دستگاه‌ها تشکر می‌کنم که ممکن است نام آن‌ها را نیاورده باشم؛ نجات جان یک نفر هم برای همه ما مهم است و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۶۲۶۵۷، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین