پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
نامه IOC به ایران مبنی بر دخالت دولت و اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها برگزاری انتخابات را با مشکل مواجه کرده است.

شعار سال: با توجه به نامه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و همین طور فدراسیون‌های جهانی به ایران مبنی بر دخالت دولت، کیومرث هاشمی رئیس کمیته المپیک در نامه‌ای به فدراسیون‌ها اعلام کرد انتخابات آنها تا اصلاح اساسنامه‌ها برگزار نشود.

نکته مهمی که در اینجا نباید فراموش شود اینکه 6 فدراسیون ایران در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شوند و برخی از روسای فدراسیون‌ها نیز سال آینده قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دوره چهار ساله‌شان به پایان می‌رسد و با توجه به نامه IOC به نظر می رسد که تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده انتخابات این فدراسیون‌ها برگزار نخواهد شد. با این اوصاف، اوضاع این فدراسیون‌ها اصلا مناسب نیست و با توجه به اینکه بیشتر آنها المپیکی هستند و در کمتر از 2 سال دیگر در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

فدراسیون‌های ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، کاراته، هندبال و ورزش‌های پهلوانی با سرپرست اداره می‌شوند. در این بین با توجه به نامه دیوان عدالت اداری، وضعیت فدراسیون تیراندازی و فعالیت مهدی هاشمی مشخص نیست. از طرفی کمیته ملی المپیک نماینده خود را به فدراسیون جودو در زمان انتخابات نفرستاد تا همچنان بر ابهامات افزوده شود.

در زیر نگاهی به فدراسیون‌های بلاتکلیف می‌اندازیم:

* تیراندازی با کمان

دوره 4 ساله محمدعلی شجاعی رئیس دو شغله فدراسیون تیراندازی با کمان 2 مهرماه به پایان رسید و با وجود ثبت‌نام از نامزدهای احراز پست ریاست در زمان المپیک ریو، هنوز زمان انتخابات اعلام نشده است. شجاعی در زمان فعالیتش در این فدراسیون به طور غیرقانونی خزانه‌داری کمیته ملی المپیک را نیز برعهده داشت و بعد از دو سال استعفا کرد. اگرچه هنوز کمیته ملی المپیک هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است.


این فدراسیون در زمان شجاعی نتوانست هیچ ورزشکاری را به المپیک ریو بفرستد و زهرا نعمتی تنها کماندار ایران در زمان فعالیتش در فدراسیون جانبازان و معلولان سهمیه المپیک گرفت.

* ژیمناستیک

جعفر درویش‌زاده در 27 خرداد 4 سال دوره ریاستش را تکمیل کرد و این فدراسیون بعد از مدت‌ها که بدون سرپرست اداره می‌شد، اسبقیان امور کار را در دست گرفت. درست زمانی که قرار بود 12 مهرماه انتخابات فدراسیون برگزار شود، نامه هاشمی معادلات را بهم ریخت و اسبقیان نیز بدون اینکه منتظر اعلام نظر وزارت باشد، انتخابات را لغو کرد و جالب اینجاست که معاونت قهرمانی وزارت ورزش هم واکنشی به این موضوع نداشت.


* دوچرخه‌سواری

دوره ریاست خسرو قمری 6 شهریور به پایان رسید و وزارت ورزش در تاریخ 14 شهریور نصرالله پریچهره را به عنوان سرپرست معرفی کرد تا فدراسیون دیگری به جمع فدراسیون‌های با سرپرست اضافه شود. حالا یک ماه از پایان دوره قمری می‌گذرد و همچنان مشخص نیست وزارت ورزش چه برنامه‌ای برای دوچرخه‌سواری دارد.


* کاراته

در حاشیه بازی‌های ریو بود که کاراته به جمع المپیکی‌ها در توکیو 2020 اضافه شد، اما به نظر می‌رسد به تنها چیزی که این مدت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد همین المپیکی شدن کاراته است. بیش از یک سال از فعالیت سرپرستی طباطبایی در این فدراسیون می‌گذرد. مهرماه سال 94 بود که سمندر از سمت خود استعفا کرد تا وزارت ورزش طباطبایی را برای سرپرستی معرفی کند. اگرچه پیش از این زمان برگزاری انتخابات اعلام شده بود، اما حاشیه‌هایی که در خصوص اسامی نامزدها و تعیین صلاحیت‌ها ایجاد شد این انتخابات را به تعویق انداخت و هنوز تکلیف انتخابات این رشته مشخص نیست.

* هندبال

هندبال هم بدون شک یکی از فدراسیون‌های حاشیه‌داری است که این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از لغو شدن مسابقات گرفته تا سفر سرپرست به ویتنام! از انصراف تیم‌ها در لیگ برتر گرفته تا بلاتکلیفی تیم بانوان.

بعد از استعفای مهدوی، عباسعلی اکبری به عنوان سرپرست فدراسیون هندبال معرفی شد. اگرچه در زمان مهدوی همچنان بحران در فدراسیون وجود داشت، اما در زمان اکبری اتفاقات ناخوشایند به اوج رسید. حالا تیم‌های ملی در رده‌های مختلف وضعیت مشخصی ندارند و انصراف تیم‌ها برای حضور در لیگ هم قوز بالا قوز شده است. اکبری 13 شهریور گام به فدراسیون هندبال گذاشت، اما وضعیت فدراسیون نگران‌کننده به نظر می‌رسد.


* ورزش پهلوانی

علی دادگر در حال حاضر سرپرست این فدراسیون است. وی 21 بهمن سال 94 این پست را گرفت و به جای طلوع‌کیان بر مسند قدرت نشست. با وجود اینکه نزدیک به یک سال از سرپرستی وی می‌گذرد، وزارت ورزش هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات نکرده است.


فرهاد طلوع کیان پیش از این رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی بود که از سمت خود استعفا کرد. وی اواخر آذر ماه سال 1392 به عنوان رئیس جدید فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی بر صندلی ریاست این فدراسیون نشست.

***

همه این فدراسیون‌ها در حالی با سرپرست اداره می‌شوند که یکی از برنامه‌ها و شعارهای مهم وزارت ورزش این بود که فدراسیون‌ها مدت زیادی با سرپرست اداره نشوند و برگزاری انتخابات در کوتاه‌ترین زمان ممکن از برنامه های این وزارتخانه بود.

اداره فدراسیون‌ها با سرپرست باعث می‌شود تا شخصی که امور کار را در دست می‌گیرد مطمئن باشد که تنها برای مدت کوتاهی در این مسند قدرت نشسته و طبیعتا برای چند ماه فعالیت به دنبال اجرای برنامه‌های زیربربنایی و درازمدت نخواهد بود و تنها به امور روزانه فدراسیون می پردازد.

این روزها ورزش کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و مسئولان ورزش نیز هیچ پاسخی به این اتفاقات نمی‌دهند و حتی وقتی خبرنگاران را می‌بینند و با سوالات مختلفی مثل انتخابات فدراسیون‌ها و نامه IOC مواجه می‌شوند، سکوت و درن هایت فرار را ترجیح می‌دهند.

چشم روی هم بگذاریم بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا رسیده و از حالا باید برای کسب نتیجه خوب برنامه‌ریزی مناسب صورت بگیرد، البته اگر هدف صعود در آسیا و جهان است. اما چالش‌هایی که این روزها ورزش کشور با آن روبه‌روست و سکوتی که مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در پیش گرفته‌اند ارتقاء مقام سخت به نظر می‌رسد. مشخص نیست مسئولان ورزش چه زمانی قرار است برای حل این مشکلات جلسه‌ای تشکیل داده و گرد هم آیند؟ شاید این هفته و شاید وقتی دیگر...

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 17 مهر 95 ، کد مطلب: 13950714001032:www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
وضعیت فدراسیون ها را باید خیلی زود مشخص کرد . مسئله خیلی جدی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
هنوز مشخص نکردیم چه کسانی صلاحیت حضور در انتخابات را دارند. اصلاح قانون انتخابات پیشکش. ماجرای رضازاده هنوز فراموشمون نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین