پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
یکی از اهداف وزارت ورزش از بدو شروع به کار دولت یازدهم، ساماندهی فدراسیون‌های ورزشی و برگزاری انتخابات برای فدراسیون‌هایی بود که یا به زمان اتمام دوره ریاست خود نزدیک شده بودند یا با سرپرست اداره می‌شدند.
شعارسال:در این 3 سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، وزارت ورزش تلاش زیادی در این ارتباط انجام داد که البته این کار نیز با چالش‌هایی همراه بود. در این میان واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت نیز از اولویت‌های وزارت ورزش بود و با وجود اینکه اقدام‌هایی در این خصوص صورت گرفت و با برگزاری مزایده تا آستانه واگذاری هم پیش رفتند اما ناگهان این کار متوقف و مدیریت هر دو تیم به وزارت ورزش محول شد. در آستانه هفته دولت و در ارتباط با این دو مسأله مهم، با نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* آقای سجادی! کمتر از یک سال به پایان دولت یازدهم باقی مانده اما هنوز برخی فدراسیون‌ها با سرپرست اداره می‌شوند، چرا؟

ما برای ساماندهی فدراسیون‌ها کار خود را از اوایل نیمه دوم سال 92 آغاز کردیم و بر این اساس تجدید نظر اساسنامه فدراسیون‌ها و آیین‌نامه انتخابات را در اولویت قرار دادیم، تا به امروز نزدیک به 41 مورد انتخابات داشتیم. از همان ابتدا و بر اساس بررسی‌های انجام شده 11 فدراسیونی که فعالیت رقابتی نداشتند تحت پوشش معاونت همگانی قرار گرفتند. برای این منظور کمیسیونی تشکیل دادیم و پس از برگزاری 15 جلسه، اساسنامه‌ای آماده شد که در شورای معاونین مطرح شد و برای کمک به این اساسنامه، آیین‌نامه انتخابات فدراسیون‌ها را با استفاده از نظرات استان‌ها و فدراسیون‌ها تدوین کردیم. در همین ارتباط فدراسیون پزشکی ورزشی، بسکتبال، ورزش‌های رزمی، تنیس روی میز، وزنه‌برداری، گلف، ورزش‌های کارگری، دوومیدانی و والیبال فدراسیون‌هایی بودند که اتمام دوره مدیریت‌شان مشخص شده بود، انتخابات‌شان در زمان‌های مقرر برگزار شد.

* اما به نظر می‌رسد این کار خیلی با تأخیر صورت گرفته است و روند سرپرستی‌ها ادامه دارد، علت آن چیست؟

طبق آنچه که در اساسنامه آمده، 2 ماه قبل از پایان دوره 4 ساله رئیس فدراسیون باید آگهی انتخاباتی مربوطه منتشر شود. برای مثال ما برای فدراسیون دوچرخه‌سواری همین کار را انجام دادیم. نزدیک به 15 روز کاری مدت ثبت‌نام طول می‌کشد که این تعداد با محاسبه روزهای تعطیل و همچنین جمع‌آوری کامل مدارک تقریباً یک ماه می‌شود. همچنین باید استعلام لازم نیز گرفته شود. ما سعی‌مان این بوده که ظرف یک هفته تا 10 روز سرپرست بگذاریم، پس تا به اینجا مشکلی نیست اما رؤسای یکی دو فدراسیون استعفا داده یا برکنار شده‌اند که باید برای آنها سرپرست بگذاریم تا به ثبات برسند. من به شخصه روی فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، نظارت بیشتری دارم. ما حتی بازرس‌های بیشتری را فعال کرده‌ایم. به هر حال یکی دو رشته پس از المپیک انتخابات‌شان برگزار می‌شود و تلاش ما بر آن بوده که انتخابات در دوره مقرر انجام شود.

* در زمان برگزاری بعضی انتخابات فدراسیون‌ها، انتقادهای زیادی می‌شد مبنی بر دخالت وزارت ورزش به نفع برخی کاندیداها و به تعبیری دیگر انتخابات مهندسی شده بود، نظر شما نسبت به این ادعا چیست؟

ما در وزارت ورزش آنچه قانون بیان کرده را اجرا می‌کنیم. برای مجموعه وزارت ورزش و جوانان فرقی ندارد که چه کسی می‌خواهد رئیس فدراسیون شود. ما فقط به دنبال این هستیم که بر طبق قانون افرادی که شرایط قانونی‌اش را دارند برای ثبت‌نام بیایند و با یک رأی‌گیری انتخاب شوند وگرنه هیچ فرد خاصی مدنظر ما برای فدراسیونی خاص نیست. تلاش ما بر این بود که انتخابات سالم و بدون حاشیه‌ای برگزار کنیم. اگر شما در گذشته می‌دیدید استقبال کمی از حضور در انتخابات ریاست فدراسیون‌ها بود اما هر چه بیشتر جلو رفتیم استقبال برای شرکت در انتخابات بیشتر شد؛ فکر می‌کنند که می‌توانند بیایند و در یک محیط سالم رقابت کنند. نامزدها هم مستقل و در یک محیط دیگر هستند و تحت مدیریت ما نیستند و احتمال اینکه فعالیت‌هایی را کنند وجود دارد و اگر برخلاف مقررات، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها باشد، قطعاً جلوگیری و برخورد می‌کنیم، کما اینکه چندین مورد این کار را نیز کرده‌ایم. اما اگر فعالیت‌شان سالم باشد، مانعی وجود ندارد. من فکر می‌کنم هر چه رو به جلو رفتیم، انتخابات بهتر برگزار شد و الان به صورت یک امر روتین و عادی تبدیل شده است.

* شاهد بوده‌ایم که سرپرستی فدراسیون جودو تغییر چند باره کرده است یا حتی انتخابات فدراسیون کاراته با تأخیر زیادی روبه‌رو بوده است، آیا اینها دلایل خاصی دارد؟

جودو چند بار نشده است، بعد از استعفای رستگار، یک بار یک سرپرست منصوب کردیم و زمانی که آگهی ثبت نام برای انتخابات ریاست فدراسیون دادیم و هنگامی که سرپرست آن ثبت نام کرد از سرپرستی کنار گذاشته شد و این یک قرار داخلی است که چنانچه شخص سرپرست در انتخابات ثبت نام کند باید از سرپرستی کناره‌گیری کند، به همین دلیل از سرپرست جودو خواستیم از سرپرستی کناره‌گیری کند و ایشان ترجیح داد در انتخابات شرکت کند بنابراین یک سرپرست دیگر برای فدراسیون جودو گذاشتیم. هم جودو و هم کاراته بعد از مسابقات المپیک انتخاباتش برگزار خواهد شد.

* یکی از سیاست‌های وزارت ورزش، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود و این دو تیم بعد از کش و قوس‌های زیاد و برگزاری چند بار مزایده سرانجام خصوصی نشدند، آیا این مسأله به کلی منتفی شده است؟

مدیریت این دو باشگاه از طرف دولت برعهده وزارت ورزش گذاشته شده است. با این حال اعتقاد ما این است که نه تنها این دو باشگاه بلکه همه تیم‌هایی که می‌خواهند حرفه‌ای شوند باید به صورت خصوصی اداره شوند منتهی این کار یک پروسه و سیری دارد، ما یک فوتبال صددرصد دولتی داشتیم و هم اکنون هم نزدیک به 90 درصد دولتی هستند اگر بخواهیم برویم به سمت اینکه تیم‌ها خصوصی شوند، این مسأله سازوکار خاص خودش را دارد و صرفاً این نیست که بگوییم واگذار می‌کنیم. دیدیم که در این واگذاری خیلی هم با موفقیت روبه‌رو نشد. اما قطعاً باشگاه‌هایی که در فوتبال حرفه‌ای فعالیت می‌کنند باید بخش خصوصی پا پیش بگذارد. صرف اینکه بگوییم فوتبال باید خصوصی شود، راهگشا نیست و این به این دلیل است که در حال حاضر ابزار این کار وجود ندارد. یکی از موضوعات مهم این است که کسی که می‌خواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند حتماً باید سود ببرد و قطعاً هدفش نیز همین است چون کسی نمی‌آید سرمایه‌گذاری کند که ضرر کند. تا زمانی که حق پخش تلویزیونی حل نشود، شاید به هدف‌مان که همان خصوصی‌سازی است، نرسیم و به اعتقاد من

50 درصد کار همین حق پخش تلویزیونی مسابقات است و این حقوق و مطالبه باید انجام بگیرد و امیدواریم با مذاکره این مشکل حل شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ضمیمه روزنامه ایران، صفحه 143 ، تاریخ انتشار:شنبه 6 شهریور 1395، شمار: ویژه هفته دولت.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین