پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
فعالیت معدن سنگ سبز کوهسار یکی از معضلات زیست محیطی بوده است که در یک سال اخیر فعالیت آن منجر به اعتراضات فعالین زیست محیطی و برخی مسئولین شهری شده است.

شعار سال: 29 بهمن ماه سال گذشته بود که آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خبر از فعالیت یک معدن در کوی فراز تهران داد. او بر این باور بود که اکنون استخراج از معدن سنگ سبز در کوی فراز در منطقه ۲ تهران دوباره فعال شده و نگران هستیم که فعالیت آن سبب تخریب کوهستان شود. از طرفی در زمان بارندگی، خطر سیلاب به همراه خواهد داشت.

تذکر به شهرداری تهران

این خطرات سبب شد تا این عضو شورای شهر تهران بر تعطیلی این معدن تاکید کند. او طی تذکری گفت: در این منطقه دو آبراه و ۱۴ سازه رسوب گیر وجود دارد و فعالیت معدن سنگ سبز سبب آسیب به این سازه‌ها خواهد شد. به شهرداری تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر ضوابط قانونی حفاظت از حریم شهر تهران را با همکاری اداره‌کل محیط زیست انجام دهد که عملیات معدن‌کاری متوقف و گزارش دقیقی به شورای شهر ارسال شود.

فعالیت معدن ادامه دارد

آن چه که به نظر می رسد این تذکر منجر به تعطیلی کوتاه مدت این مجموعه شد و طبق برخی شنیده ها شهرداری این معدن را واگذار کرده و پس از مدتی فعالیت آن از سر گرفته شده است.

عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران در این خصوص گفت: مورخ سوم دی ماه و در حوالی ساعت 9 صبح تحرکاتی در محور سنگ سبز کوهسار مشاهده کردم. این معدن یک مدت تعطیل بود و من نیز متوجه نشده بودم که مجددا فعال شده است. کامیون و بولدزر در این محور در حال کار بود.

او افزود: کامیون 10 تنی نیز در این محل منتظر بارگیری بود. آن چه که من مشاهده کردم این بود که معدن گسترش پیدا کرده و دیواره آن تراشیده شده و مشخص است مقدار زیادی سنگ در یک سال گذشته تخریب شده است. آیا واقعا شرایط اینقدر بحرانی شده است که این معدن در نزدیکی مناطق مسکونی فعال شود.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیریت به سمتی می رود که در حال فروش همه چیز از جمله سنگ و خاک هستیم. امروز تمام کشورهای جهان در ساخت و ساز خود سنگ را حذف کرده اند به این علت که سنگ ساختمان را سنگین می کند و در موقع زلزله خطرناک می شود.

معدن سنگ سبز

محمدی در پایان گفت: متاسفانه مدیر اداره محیط زیست نیز تاکید کرده است که این معدن تعطیل است در صورتی که در نزدیک همان معدن یک سگ بزرگ و درنده قرار داده اند تا کسی نتواند به آن نزدیک شود. 

تذکرها جدی گرفته نشد

عدم توجه به تذکرهای عضو شورای شهر تهران سبب شد تا این گزارش ها واصل شود و بار دیگر رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران را در تاریخ 7 دی ماه سال جاری طی تذکری در صحن علنی نسبت به بهره‌برداری از معادن سنگ درون حریم شهر تهران واکنش نشان داد و آن را مخرب دانست. او در این خصوص گفت: علیرغم تذکر قبلی اینجانب و اعلام توقف کار معدن سنگ سبز کوهسار توسط اداره‌کل محیط‌زیست تهران در سال گذشته، اخیرا گزارشی مبنی بر ادامه بهره‌برداری از این معدن را به شورای شهر واصل شده است. مالکیت بهره‌برداری معدن سنگ کوهسار به عهده شهرداری تهران بوده و در ماه‌های اخیر به قیمت بسیار ناچیز و بدون هیچ توجیه محیط‌زیستی و اقتصادی به سایرین برای بهره‌برداری اجاره داده شده است.

معدن سنگ سبز

معدن سنگ سبز تعطیل است

پس از این گزارشات و واکنش ها فاطمه برنا، رئیس محیط زیست شهر تهران در این خصوص در تاریخ 9 دی ماه به خبرنگار برنا گفت: معدن سنگ سبز کوهسار فعال نیست و گزارش شورای شهر بعید می دانم صحت داشته باشد اگر چنین مقوله ای صحت داشت در پایش های انجام شده مشخص می شد.

او افزود: در تهران 4 معدن شن و ماسه و 4 معدن سنگ لاشه وجود دارد که همگی تعطیل هستند. شاید به صورت غیرقانونی فعالیت صورت گیرد اما مجوز نداشته و پروانه های بهره برداری آن ها نیز منقضی شده است. پایش روز دوشنبه نیز نشان می دهد که برداشت سنگ لاشه از معدن سنگ سبز کوهسار صورت نمی گیرد و این معدن تعطیل است.

آمدیم، نبودید

تذکر در خصوص فعالیت معدن سنگ سبز، تعطیلی معدن، گزارش مبنی بر فعالیت مجدد، تذکر دوباره در رابطه با فعالیت معدن و تکذیب محیط زیست آن چه بود که در یک سال اخیر بر معدن سنگ سبز کوهسار گذشته است. تاکید رئیس محیط زیست شهر تهران مبنی بر این که روز دوشنبه از این محل بازدید به عمل آمده که حکایت از تعطیلی آن دارد. در کنار تصاویر مدیر گروه دیده‌بان کوهستان حاکی از فعالیت این معدن سوالات زیادی در ذهن ایجاد می کند که اصلی ترین آن ها این است که یک بازدید در یک برهه زمانی خاص می تواند این اطمینان را حاصل کند که این معدن هیچ گونه فعالیتی ندارد و سوال مهم تر این که تا چه زمانی باید محیط زیست کشور ضربه کمبود نیروی انسانی را خورده و هیچ فکری به حال آن نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:  11 دی ۱۳۹۹، کد خبر:1112402، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
یکی هم میاد میگه معدن هارو 5 درصد توسعه بدیم همه چی حل میشه
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
معادن رو نیاز داریم حتی به ازای خراب شدن محیط زیست این رو باید محیط زیست بهمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین