پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۲۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
به نظر می رسد اقدامات اقتصادی رژیم سعودی در چارچوب اجرای«چشم انداز 2030» که با هدف کاهش وابستگی به نفت و جبران کاهش مستمر بهای نفت ، دست کم در یک سال اول اجرا نتایج معکوس به همراه خواهد داشت و بر همین اساس آژانس خبری آمریکائی «بلومبرگ» معتقد است فرصت های رشد اقتصادی متکی به بخش غیرنفتی در سعودی رو به پایان است.

شعارسال: روزنامه لبنانی السفیر هم روز جمعه در این زمین نوشت که با وجود اینکه رژیم سعودی در بحبوحه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، ریاض همچنان از قدرت جذب شرکت های اسلحه سازی برخوردار است و سرگرم مذاکره با شرکت انگلیسی «بی ای ای سیستمز» برای خرید سلاح به ارزش 40 میلیارد پوند است.

بلومبرگ تاکید کرده است: سیاست ریاضت اقتصادی دولت سعودی کسری بودجه این کشور را که سال گذشته به 16 درصد تولید داخلی رسید، کاهش دهد اما در مقابل به افزایش رکود اقتصادی همزمان با کاهش مصرف منجر خواهد شد.

مطالعات انجام شده توسط بلومبرگ نشان می دهد اقتصاد سعودی در سال جاری رشد 1.1 درصدی را تجربه کرد در حالی که «کاپیتال اکونومیست» و «BNP Paribas» پیش بینی کرده اند اولین انقباض اقتصادی در سعودی از سال 2019 خود را نشان دهد.

بلومبرگ افزود: بدبینی های روز افزون درباره آینده اقتصاد سعودی، چالش هایی را پیش روی «محمد بن سلمان » جانشین ولیعهد سعودی و مهندس سیاست های اقتصادی این کشور قرار داده است در حالی که او تلاش می کند سعودی را برای مرحله ما بعد از نفت آماده کند بدون اینکه مردم معتاد به حاتم بخشی های دولت، واکنش های تندی از خود نشان دهند.

حاکمان رژیم سعودی از ابتدای تاسیس (86 سال قبل) تاکنون برای گرفتن بیعت از مردم عربستان، تلاش داشته اند تا آنها را با دلارهای نفتی بخرند و اکنون که با یک آوار اقتصادی در نتیجه حمایت های همه جانبه از تروریست های تکفیری در سراسر جهان به ویژه عراق و سوریه و جنگ های بیهوده مانند تجاوزعلیه یمن مواجه شده اند، درصدد هستند تا این آوار بر سر مردم عربستان خراب شود.

دولت سعودی حتی پیش از اعلام چشم انداز 2030 در ماه آوریل گذشته، بهای نفت و خدمات را افزایش داده بود و طبق گفته مسئولان آگاه نقشه لغو طرح های سرمایه گذاری به ارزش 20 میلیارد دلار را در سر می پروراند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که کسری بودجه سعودی در سال 2017 به زیر 10 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

بانک تجاری الاهلی که بزرگترین بانک سعودی است روز چهارشنبه گذشته در گزارشی پیش بینی کرد که میزان سود دهی شرکت های سعودی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 2016 دچار افت شود.

این پیش بینی باعث شده است تا شرکت های سعودی از عقد قراردادهای جدید و پذیره نویسی عمومی خودداری کنند.

بلومبرگ به نقل از «مونیکا مالک » از مسئولان اقتصادی بانک تجاری ابوظبی نوشت: به خاطر کاهش کمک های دولتی و اصلاحات پولی، فکر می کنیم امسال فرصتی برای رشد در بخش های غیر نفتی فراهم نشود.

«سیمون ویلیامز» سرپرست تیم اقتصادی متخصص امور خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک «اچ اس بی سی هولدینگ» گفته است: شاید اصلاحات ساختاری برای اقتصاد سعودی در بلند مدت سودمند باشد اما این اصلاحات در کوتاه مدت تاثیر کمی خواهد داشت.

ویلیامز گفت: افزایش قیمت نفت در رشد اقتصادی تاثیر گذار است اما قیمت 50 دلاری برای یک بشکه کفایت نمی کند، سودی در این حد قادر به دمیدن روح حیات در اقتصاد سعودی نیست بلکه شاید روند سقوط آن را کند.

*معامله های سلاح

« مایک تورنر» مدیر اجرایی شرکت «بی ای ای سیستمز» فاش کرده است که شرکت متبوعش در حال مذاکره با سعودی برای فروش سلاح به ارزش 40 میلیار پوند به آن است که در صورت انجام این معامله، شرکت انگلیسی از بحران مالی قریب الوقوع نجات خواهد یافت.

این شرکت از دو سال پیش با سعودی وارد مذاکره شده و قرار است ظرف پنج سال 48 جنگنده مدل یوروفایترتایفون به سعودی تحویل دهد.

*فروش اوراق قرضه

به نوشته بلومبرگ، کمتراز یک هفته پس از تصویب قانون جاستا، ریاض با هدف فروش اوراق قرضه خود در تعدادی از کشورها، مذاکراتی را با موسسات مالی بین المللی در جهان آغاز کرده است.

«جاستا»همان قانون«عدالت ضد حامیان تروریسم» که با توجه به دست داشتن رژیم سعودی درحمله های تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا با وجود وتوی آن توسط« باراک اوباما» تصویب شد به خانواده قربانیان اجازه می دهد از رژیم سعودی برای گرفتن غرامت به دادگاه های آمریکا شکایت کنند.

بلومبرگ افزود: مسئولان بانک «جی پی مورگان چایس» بزرگترین بانک ایالات متحده در زمینه خدمات مالی و بانکداری جلساتی به مدت دو روز با مسئولان مالی عالی رتبه سعودی از جمله «محمد الجدعان» رئیس شورای بازار مالی، «خالد الحسین» رئیس اجرائی بورس تداول و مسئولانی از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و شرکت ارتباطات سعودی «STC» و «سابک» و گروه مالی سامبا برگزار و درباره تمایل ریاض برای جذب بیشتر سرمایه گذاری های خارجی در بازارهای خود بحث و گفت و گو کردند.

در این بحث ها همچنین به تبعات صدور قانون جاستا بر بازارهای مالی سعودی و تاثیر آن بر تصمیم سرمایه گذاران برای فعالیت در ریاض پرداخته شده است.

بلومبرگ همچنین به نقل از منابعی نوشت که سعودی در حال بررسی فروش اوراق قرضه به ارزش حداقل 10 میلیارد دلار برای مدت 15 و 30 سال است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 16 مهر 1395، کدمطلب: 82259906 (5599846) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین