پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۴۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه ضمن برشماری ویژگی‌های متعدد شخصیتی و علمی آیت‌الله مصباح اظهار کرد: خلأ بازگشت به قرآن کماکان در حوزه‌های علمیه احساس می‌شود و باید مجموعه علوم اسلامی ما با استنباط از قرآن تدوین شود. ایشان معتقد بود که بسیاری از معارف اسلامی را می‌توان از قرآن الهام گرفت، به همین دلیل یک دوره عقاید اسلامی را در قالب شناخت قرآن ارائه کردند.
شعار سال: حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور، در گفتگو با ایکنا به توضیح درباره ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مصباح یزدی پرداخت و اظهار کرد: استاد محمدتقی مصباح یزدی از ستارگان فروزان آسمان دانش و معنویت بود. ایشان ویژگی‌هایی داشت که هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند الگویی برای دیگران باشد. نخستین ویژگی، دانش سرشار و تعمق و ژرف‌نگری ایشان در معارف اسلامی به ویژه در فلسفه اسلامی و نقد فلسفه غرب بود.

وی افزود: گرچه فلسفه اسلامی در کتاب‌ها متعدد مدون شده است و در هر قرنی کتاب‌های جدیدی آمده است و هر دانشمند جدید بر اندیشه‌های فلسفی افزوده است، ولی علامه مصباح یزدی فلسفه اسلامی را گامی به جلو راند. نوآوری ایشان در این بود که ادبیات جدیدی که برای جهان بشری امروز قابل فهم است، ارائه کرد و با زبان دانشگاهیان امروز ایران و جهان اسلام به تبیین اندیشه‌های فلسفی پرداخت. کتاب آموزش فلسفه ایشان الگویی در این زمینه است. این کتاب به‌روزترین کتاب آموزش فلسفه اسلامی است. ایشان در نقد فلسفه غرب هم ید طولایی داشت و توانست پاسخ‌های عالمانه‌ای به فلسفه غربی عرضه کند که برخی از تألیفات ایشان و مناظراتی که در دهه اول انقلاب با تئوریسین‌های کمونیست داشتند نماد‌هایی از این ویژگی ایشان است.

خلأ بازگشت به قرآن در حوزه‌های علمیه
مؤلف کتاب «قرآن ومستشرقان» با بیان اینکه ویژگی دوم آیت‌الله مصباح یزدی نگاه قرآنی بود، گفت: ایشان معتقد بود بسیاری از معارف اسلامی را می‌توان از قرآن الهام گرفت. به همین دلیل یک دوره عقاید اسلامی را در قالب شناخت قرآن ارائه کردند. خلأ بازگشت به قرآن کماکان در حوزه‌های علمیه احساس می‌شود و باید مجموعه علوم اسلامی ما از طریق استفهام و به تعبیر امیرالمومنین (ع) استنطاق قرآن صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) تصریح کرد: سومین ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی آشنا کردن حوزویان و عالمان دینی با مکاتب اندیشه‌ای غرب و تمدن امروز جهان معاصر بود. یکی از طرح‌های ایشان در این زمینه، اعزام فضلای حوزه علمیه به کشور‌های دنیا بود. ایشان طلاب را به کشور‌های دیگر اعزام می‌کردند و آن‌ها دوره ارشد و دکتری را در کشور‌های دیگر می‌آموختند و زبان‌های بین‌المللی را یاد می‌گرفتند و به بعد دوباره به ایران بازمی‌گشتند و به کشور خدمت می‌کردند. این فارغ‌التحصیلان از میوه‌های شجره طیبه وجود آیت‌الله مصباح یزدی هستند که نقش زیادی در کشور ایفا می‌کنند و ما شاهد یک طیف جدیدی از فضلای حوزوی آگاه به اندیشه‌های دنیای غرب هستیم.

انتقال علوم از دانشگاه به حوزه
استاد حوزه علمیه یادآور شد: ویژگی چهارم ایشان انتقال علوم انسانی از دانشگاه‌ها به درون حوزه و تأسیس بیش از ده رشته علوم انسانی از جمله فلسفه، روان‌شناسی و مدیریت در مؤسسه امام خمینی بود که تاکنون صد‌ها نفر فارغ‌التحصیل در مقطع ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف داشته است. ویژگی دیگر ایشان تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه بود. این کار به تأسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منجر شد که تاکنون برکات زیادی داشته است.

وی با اشاره به بصیرت سیاسی و انقلابی آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: ایشان هوشمندانه خطوط اصلی انقلاب را از خطوط انحرافی تشخیص می‌داد و در تمام این چهل سال مواضع صحیح و اصولی را در جامعه حوزوی و دانشگاهی عرضه کرد. زمانی که تفکر سکولاریسم بخشی از جامعه ما  و دولتمردان ما را فراگرفت، ایشان با حضور در سنگر نمازجمعه تهران به افشای این جریان انحرافی پرداخت. این نشان از هوشمندی و بصیرت سیاسی است که پیشوایان دینی ما باید همواره در این زمینه پرچمدار باشند.

شجاعت در اظهار نظرات حق‌طلبانه
زمانی تصریح کرد: ویژگی دیگر ایشان شجاعت در اظهار نظرات حق‌طلبانه برای اصلاح دیدگاه برخی دولتمردان و فرهیختگان جامعه ما بود. سخن گفتن و انتقاد کردن در شرایطی که یک جریان فکری حاکم باشد احتیاج به شجاعت دارد مخصوصاً اگر مخالفان ابزار‌های تبلیغاتی برای سیاه جلوه دادن منتقدان را دارا باشند. ایشان در این شرایط حاضر شد این شجاعت را به خرج بدهد و شجاعانه نظراتش را بیان کند و سکوت نکرد. ویژگی دیگری ایشان ولایتمداری است. ایشان اعتقاد عمیقی به ولایت فقیه داشت، لذا اگر برای عرض ادب در برابر آیت‌الله خامنه‌ای اقدام کرد و تواضع به خرج داد به خاطر آن اعتقاد و باور درونی است که رهبری را واجب‌الاطاعه می‌دانست. این نکته خیلی مهم است که علم یک عالم مانع از تواضعش نشود.

وی در پایان گفت: ویژگی دیگر ایشان اخلاقیاتشان بود. اخلاق، ادب، مهربانی و آرامش از جمله ویژگی‌های اخلاقی ایشان بود و از این جهت بسیار انسان خودساخته‌ای بود؛ لذا حوزویان ایشان را به عنوان استاد اخلاق انتخاب کردند. ویژگی بعدی ایشان زهد و پارسایی و دنیاگریزی بود. زندگی ایشان هیچ وقت عوض نشد و چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نه برای خودش و نه برای فرزندانش ثروتی به هم نزد. این‌ها مهمترین ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مصباح است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹، کدخبر: ۳۹۴۵۲۰۷، iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
استنباط علوم قراني در ايران به دوش ايت الله مصباح بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
دلمون خيلي براي ايت الله عزيزمون تنگ ميشه حوزه هميشه عزاداري ميكنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
عالم بزرگ و دانشمند علوم دینی بزرگی رو از دست دادیم خدا رحمتشون کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین