پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۷۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
این روز‌ها قیمت تخم‌مرغ در بازار با شیبی تند رو به افزایش است و مردم برای خرید ارزان‌ترین پروتئین مورد نیاز خود نیز دچار مخاطرات فراوانی شده‌اند. درحال حاضر قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ حدود ۳۲هزار تومان است، اما این محصول در بازار آزاد با قیمتی بین ۴۰ تا ۴۸هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
شعار سال: بررسی میدانی از بازار تخم‌مرغ در اصفهان نشان می‌دهد که هر شانه تخم‌مرغ در بازار عمده‌فروشی ۴۰ تا ۴۱هزار و در خرده‌فروشی‌ها از ۴۶ تا ۴۸هزار تومان فروخته می‌شود، این در حالی است که قیمت تخم‌مرغ در ستاد تنظیم بازار هر کیلو ۱۴هزار تومان درب مرغداری و ۱۶هزار و ۹۰۰تومان درب مغازه مصوب شده و با این حساب هر شانه باید حدود ۳۲هزار تومان به فروش برسد.

تفاوت عمده قیمت خرده‌فروشی‌ها با فروشگاه‌های زنجیره‌ای

در همین ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی اصفهان به مهر گفت: برای توزیع تخم‌مرغ در بازار اصفهان دچار کمبود نیستیم و عمده مشکل ما تفاوت قیمت بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها است.

رسول امین الرعایایی با بیان این‌که در حال حاضر هر بسته ۱۵تایی تخم‌مرغ در بازار آزاد ۲۹هزار و ۸۰۰تومان به‌فروش می‌رسد، افزود: باید برای تأمین این محصول برای توزیع در خرده‌فروشی‌ها نیز برنامه‌ریزی درستی انجام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد غذایی اصفهان با بیان این‌که طی یک ماه اخیر پیگیری‌های جدی برای ارائه تخم‌مرغ با قیمت مصوب از سوی مرغداری‌ها برای اصناف داشته‌ایم، ادامه داد: در این ارتباط موفق به دریافت این سهمیه برای ۱۵۰واحد صنفی در اصفهان شده‌ایم که در این هفته این سهمیه واگذار می‌شود.

صادرات غیرقانونی، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی اصفهان هم در این باره گفت: کمبود تخم‌مرغ در اصفهان نداریم، نیاز استان ۱۷۰ تن تخم‌مرغ است و در حال حاضر هم ۳۵۰تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود.

حسین ایران‌دوست به حل مشکل نهاده‌های طیور در استان اصفهان از مهر ماه تاکنون اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ما در خصوص چرایی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، صادرات این محصول به روش‌های غیرقانونی است.

او در ادامه با بیان این‌که چنانچه بازار تخم‌مرغ همین شرایط را دنبال کند، مجبور به توزیع این محصول در سامانه «رهتاب» خواهیم بود، ادامه داد: این کار را برای مرغ انجام دادیم و موفق به رساندن قیمت این محصول به قیمت مصوب شدیم و برای تخم‌مرغ نیز احتمال اجرای این طرح وجود دارد.

معاون بهبود محصولات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان تأکید کرد: البته در برخی از میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع تخم‌مرغ با سامانه «رهتاب» انجام شده است.

او با بیان این‌که مرغداران بر این باورند که تا جایی که بازار کشش دارد نسبت به فروش این محصول در بازار آزاد اقدام شود، تصریح کرد: در این شرایط این گروه مخالف عرضه محصول با قیمت مصوب هستند.

ایران‌دوست اضافه کرد: هرچه در بازار عرضه تخم‌مرغ با قیمت مصوب انجام شود، صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

کمبود ۶ماهه نهاده‌ها در بازار، دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ

مدیر زنجیره تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان نیز گفت: واقعیت این است که شش ماه کمبود نهاده‌ها در بازار منجر به کاهش تولید و ضربه به گله‌های در حال تولید و آسیب اقتصادی به مرغداران شد.

شهاب‌الدین افضل ادامه داد: این شرایط افت تولید گله‌های در حال تولید را رقم زد و از سوی دیگر به «تولک بری» نیز آسیب زد و از این رو در این وضعیت توجیهی برای مرغداران برای ادامه تولید نبود.

او با بیان این‌که حذف گله‌ها نیز زودتر از موعد اتفاق افتاد، اضافه کرد: برخی از گله‌هایی که از نیمه راه تولید رد شده بودند، به دلیل افزایش قیمت افسارگسیخته نهاده‌ها حذف شدند که در این شرایط جوجه‌ریزی کم شد و گله‌های نو به خط تولید وارد نشدند.

مدیر زنجیره تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان ادامه داد: در این بازه زمانی برخی از ظرفیت‌های تولید تخم‌مرغ به صورت دائم و برخی نیز به صورت موقت از چرخه تولید خارج شدند که این امر وضعیت نابه‌سامانی را در فصل مصرف تخم‌مرغ به وجود آورد.

او افزود: طی دو ماه آینده با توجه به تأمین نهاده‌ها از آذر ماه تولید تخم‌مرغ به میزان مازاد مصرف خواهد رسید. اکنون نیز مازاد تولیدی در بازار نداریم و بازار این شرایط را نشان می‌دهد.

افضل با بیان این‌که نمی‌توان در خصوص صادر شدن یا نشدن تخم‌مرغ به خارج از کشور صحبت کرد، اضافه کرد: اصفهان همواره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تخم‌مرغ مطرح بوده و باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر پایانه صادراتی اصفهان که بنده مسئولیت آن را دارم، از آبان‌ماه هیچ‌گونه صادراتی نداشته است.

با افزایش قیمت تخم‌مرغ توجیهی برای صادرات نداریم

او گفت: باید توجه داشت که در اصفهان به دلیل بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی توجیهی برای صادرات وجود ندارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان این محصول راه‌های دسترسی زیادی به مبادی خروجی کشور ندارند، اما می‌توان این مسأله را برای تولیدکنندگان تخم‌مرغ در استان‌های مرزی بررسی کرد.

مدیر زنجیره تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان با تأکید بر این‌که از ابتدای سال ۹۹ کمبود نهاده در بازار وجود داشته و در آذر ماه مرتفع شده است، بیان کرد: اگر تعدادی از مرغداری‌ها ادعای کمبود نهاده دارند، به دلیل مشکلات سامانه است، اما مشکل نهاده‌ها تقریباً حل شده است.

او با بیان این‌که برآورد ما در زمینه تولید تخم‌مرغ بین ۳۰۰ تا ۳۲۰تن است، ادامه داد: باید توجه داشت که تخم‌مرغ تولیدی در اصفهان در استان‌های جنوبی و حتی تهران هم توزیع می‌شود.

تخم‌مرغ از اصفهان خارج می‌شود

افضل اضافه کرد: هر کجا که کشش مصرف تخم‌مرغ در بازار وجود داشته باشد، این محصول صادر خواهد شد، اما این امر نمی‌تواند دلیل گرانی این محصول در بازار باشد و ضرر مرغداران در شش ماه اول سال به این امر دامن زد.

او با بیان این‌که در صورت تأمین نهاده‌ها و به‌ویژه ذرت سویا که ۸۵درصد از نهاده‌ها را شامل می‌شود، قیمت ۱۴هزار تومان برای تخم‌مرغ درب مرغداری منطقی است، ادامه داد: البته باید توجه داشت که قیمت تخم‌مرغ در شش ماه نخست سال در اصفهان کم‌تر از قیمت مصوب بود و مرغداران در این ایام به شدت متضرر شدند و هنوز این ضرر جبران نشده است.

مدیر زنجیره تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان با بیان این‌که تلاطم در قیمت تخم‌مرغ نیازمند ورود جدی اتحادیه مرکزی مرغداران است، افزود: چنانچه این امر محقق شود، در کم‌ترین زمان شاهد تنظیم بازار تخم‌مرغ در اصفهان خواهیم بود.

بررسی ۴پرونده احتکار تخم‌مرغ در تعزیرات حکومتی اصفهان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان نیز گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار اصفهان خودسرانه بوده است و این استان به دلیل این‌که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول است، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تعیین قیمت این محصول در بسیاری از شهر‌های دیگر داشته باشد.

غلامرضا صالحی با تأکید بر این‌که در این شرایط تمرکز بازرسان سازمان تعزیرات برخورد با هرگونه تخلف است، ادامه داد: در این زمینه چهار پرونده در دست بررسی است که متخلف یکی از این پرونده‌ها به پرداخت ۳۷۲میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار: ۲۱دی۱۳۹۹، کدخبر: sabzineh.org، ۱۳۲۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
اينكه ما هرروز بايد خبري در زمينه كنترل قيمت تخم مرغ بخونيم از خبره بودن تيم كارشناسان اقتصادي روحاني نيست كه ايشالله؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
قبول داشته باشيم كه در زمينه توزيع مواد اوليه و كالاهاي اساسي مشكلات زيادي داريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین