پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
گزارشی از ناشران ارومیه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب آذربایجان غربی

شعار سال: چند روزیست که سیزدهمین نمایشگاه کتاب آذربایجان غربی بعد از دو سال تعطیلی شروع به کار کرده، به سراغ ناشران ارومیه ای حاضر در این نمایشگاه رفتیم تا با مشکلاتشان آشنا شده و از روند کار آنها خبردار شویم.

چند روزیست که در شهر ارومیه، سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب در حال برگزاریست. نمایشگاهی که با همه کاستی‌ها و محاسن می‌توان به این دل خوش بود که ناشران مختلف استان می‌توانند به راحتی کتابهای خود را بهتر و مفید‌تر برای مخاطبان خود عرضه کنند. در این بین مؤلفان محترم استان آذربایجان غربی و خصوصاً شهر ارومیه هم به خاطر اینکه سیستم توزیع کتاب‌های نوشته شده در استان ما تقریباً با مشکل اساسی مواجه است، راحتر می‌توانند کتاب‌های خود را به فروش برسانند.

در نمایشگاه کتاب به سراغ برخی ناشران شهرمان رفته‌ایم و با سوالاتی تقریباً مشابه از آنها در مورد فعالیت‌هایشان پرسیده‌ایم. امیدواریم با حمایت بیشتر و برنامه‌ریزی‌های بهتر از ناشران و مؤلفان‌ باعث زنده و پویا ماندن عرصه کتاب و نویسنده‌گی باشیم. تقریبا اکثر ناشران استانی خواهان اعطای مجوز به صورت استانی هستند که هم اکنون کتابها ترکی از تبریز و کتابهای فارسی از تهران مجوز می گیرند و این به نوبه خود باعث به وجود آمدن برخی معضلات و مشکلات برای ناشران شده است که علیرغم ادعاهای وزیر ارشاد مبنی بر سهولت گرفتن مجوز، کار گرفتن مجوز نسبت به سالهای قبل تر سختتر شده است. مسئله ای که تدبیر مسئولان ارشاد آذربایجان غربی را می طلبد تا امید ناشران که هم اکنون به ناامیدی تبدیل شده است، کورسوی روشنی پیدا کند.

*انتشارات فرسار

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

بنده شیوا فرسار هستم مدیرمسئول انتشارات فرسار. فعالیت این انتشارات از سال 1386 شروع شده است. اکثر کتاب‌های چاپ شده در این انتشارات عمومی هستند و متاسفانه شرایط برای فعالیت‌های صرفاً تخصصی برایمان میسر نیست و برای همین اکثراً عمومی مثل دانشگاهی، رمان، شعر، کودکان و ... کار می‌کنیم. کتاب‌هایمان نیز به زبان‌های ترکی و فارسی چاپ می‌شود.

در سال جاری چند عنوان کتاب به چاپ رسانده‌اید؟

در شش ماه گذشته 7 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

بزرگترین مشکلی که ما داریم، نبودن مرکز پخش و توزیع کتاب است. پخش کتاب مهمترین دغدغه ماست و هنوز این مشکل حل نشده است. در کنار این وقتی کتاب‌های چاپ شده خود را جهت فروش به کتابفروشی‌های شهرمان می‌بریم با جواب‌های ناخوشایند آنها مواجه می‌شویم. اکثر آنها می‌گویند که ما کتاب‌هایمان را از انتشارات خاصی می‌خریم و یا اینکه می‌گویند با تهران کار می‌کنیم. گاهی وقت‌ها نیز ما کتابهایمان را به تهران می‌فرستیم و از آنجا دوباره به اورمیه توزیع می‌شود.

طرح مشکلاتی همچون قیمت کاغذ و بالارفتن سایر هزینه‌ها را نیز آنقدر گفته شده است که دیگر نیازی به بازگویی نیست! ضمناً ما انتشاراتی‌ها فقط می‌توانیم مشکلات را مطرح کنیم و این مسئولین مربوطه هستند که بایستی به فکر راه حل باشند.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

از توجه شما به انتشارات محلی سپاسگزارم.

*انتشارات بوتا

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

محمد صبحدل هستم مدیر مسئول انتشارات بوتا. انتشارات بوتا از سال 1388 آغاز به کار کرده است. تا کنون بیش از 180 عناون کتاب به چاپ رسانده‌ایم. در شش ماهه گذشته نیز 21 عنوان کتاب در انتشاراتمان چاپ شده است. با وجود اینکه انتشارات بوتا عمومی است ولی سعی کرده‌ایم با نگاهی متفاوت و تخصصی در زمینه نثر ترکی آذربایجانی و کتاب‌های کودکان فعالیت نماییم. در کتابهای کودکان با همکاری دوستان ارجمندی همچون دکتر اسماعیل‌پور کتابهای آموزشی کودکان را نیز چاپ کرده‌ایم. در کل همیشه سعی می‌کنیم در این زمینه نوآوری داشته باشیم.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

مسائل و مشکلات نشر کتاب آنقدر زیاد است که هر کدام را مطرح کنیم دیگری باقی می‌ماند. اما یکی از دلایلی که نشر کتاب با مشکل مواجه شده است پایین بودن توانایی خرید خوانندگان و مخاطبان کتاب است. در کنار آن نیز تبعیض گذاشتن بین انتشارات از سوی اداره ارشاد می‌باشد. چه خوب می‌شود که اگر قرار است از انتشارات محلی کتاب خریداری شود، این کار به طور مساوی از همه انتشارات شهرمان صورت گیرد، ضمناً می‌توان گفت این کار حمایت از مؤلفان محسوب می‌شود نه از انتشارات. نکته قابل ذکر دیگر این است که بعضاً برخی مسئولین آمار می‌دهند که فلان مقدار کتاب از انتشارات استان خریداری شده است، حال این سؤال پیش می‌آید که مایی که طی شش ماه 21 عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم در کجای این کار قرار داریم؟

بنده به نوبه خود خواهشمندم تا با مسئولیت جدی‌تری این آمار و ارقام را به مخاطبان ارائه دهیم.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

همانطوری که برای زیبایی خانه‌مان، ماشینمان و سر و وضعمان توجه زیادی داریم چه بهتر است که به آینده و روشنی دنیای کودکانمان فکر کنیم. چه خوب است کتاب یکی از کالاهای اساسی زندگی‌مان بشود و کتاب را فراموش نکنیم.

*انتشارات ایلک‌آی

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

من نیّره محسنی هستم، مدیر مسئول انتشارات ایلک‌آی. این انتشارات قبلاً با نام کتاب واژه از سال 1376شروع به فعالیت کرده بود. اکثراً کتابهایی که چاپ کرده‌ایم با موضوع اورمیه بوده است. یکی از مهمترین کارهایی که چاپ کرده‌ایم آلبومهای عکس از دوران قدیم و همچنین دوران جدید می‌باشد. ضمناً انتشارات ایلک‌آی در کنار فعالیت عمومی توجه خود را به آثاری با موضاعات بومی قرار داده است.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

هزینه بالای چاپ کتاب از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات ماست. قیمت بالای کاغذ واقعاً کار ما را سخت کرده است. خصوصاً قیمت کاغذ در ارومیه نسبت به شهرهایی همچون قم و تهران تقریباً دو برابر است.

مشکل دیگری که پیش رویمان است، بعضاً کتابفروشی‌های شهرمان از پذیرش کتابهای بومی صرف نظر می‌کنند و بعضی اوقات ما مجبور می‌شویم کتابها را به توزیع کنندگان تهرانی بفرستیم تا از طریق آنها کتاب دوباره به کتابفروشیهای شهرمان می‌آیند. در صورتی که خود ناشر در همین شهر اورمیه قرار دارد.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

از مسئولین عزیز خواهشمندیم که توجه بیشتری به ناشران شهرمان داشته باشند.

*انتشارات یاز

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

بهرام اسدی هستم مدیر مسئول انتشارات یاز. این انتشارات فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده است. از شروع فعالیت خود بیش از 250 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم. طی شش سال گذشته 20 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم.

کتابهای منتشره در انتشارات یاز، اکثراً در زمینه ادبیات آذربایجان و به زبان‌های ترکی و فارسی می‌باشد. برخی کارهایمان درباره موضوعات آزاد می‌باشد.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

برخی مشلات پیش روی نشر کتاب به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک سری مشکلات عمومی هستند که در همه جای کشور وجود دارد، مثل مشکل توزیع کتاب، قیمت کاغذ و ... . برخی مشکلات نیز مشکل اختصاصی خود ما می‌باشد. از اساسی‌ترین آنها برخورد سختگیرانه نسبت به دادن مجوز چاپ می‌باشد که انتشارات یاز مورد تبعیض قرار می‌گیرد و این درحالیست که کتابی را که ما برای گرفتن مجوز فرستاده بودیم یا رد شده بود و یا اصلاحیه زیادی را برایمان فرستاده بودند و زمانی که همان کتاب توسط انتشارات دیگری برای گرفتن مجوز فرستاده شده بود، مجوز چاپ آمده بود. تبعیض در خرید کتاب از سوی اداره ارشاد نیز از دیگر مشکلات ما در زمینه نشر کتاب می‌باشد.

در یکی از نشریات استانی خواندم که تعداد زیادی کتاب از انتشارات استانی از طرف اداره ارشاد خریداری شده است، ولی نمی‌دانم چرا امسال ما در فهرست ان انتشارات نبودیم.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

عرضی نیست، موفق باشید.

*انتشارات گلشن حیاتی

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

بنده گلشن نوروزی هستم، مدیر مسئول انتشارات گلشن حیاتی. انتشارات گلشن حیاتی از سال 1390 فعالیت خود را شروع کرده و متاسفانه به خاطر اینکه در اوایل مشغول تحصیل بودم نتوانستم فعالیت مناسبی داشته باشم ولی طی دو سال گذشته به طور جدی کار انتشارات را دنبال کرده‌ام. این انتشارات تمرکز اساسی روی موضوعات تاریخی دارد و به خاطر اینکه تحصیلات بنده نیز رشته تاریخ است بیشتر در این زمینه می‌توان انجام وظیفه کرد.

ضمناً بنده سعی کرده‌ام کسانی که برای اولین بار می‌خواهند کتابشان را به چاپ برسانند تا انجایی که در توان دارم از لحاظ مالی حمایت اساسی نمایم تا نویسنده برای فعالیت ادامه‌دار تشویق شود.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

پخش کتاب بزگترین مشکل است که ما با آن مواجه هستیم. مشکل مهم دیگر گران بودن کاغذ می‌باشد. در کنار اینها امیدوارم با حمایت‌های مناسب مسئولین انتشارات و مؤلفان بتوانند فکر و ذهنشان را فقط برای نوشتن و چاپ کتاب صرف کنند. اگر دقت نمایید امروزه تولید علم بسیار پایین آمده است و اکثراً عادت کرده‌ایم که به جای تولید علم و مطلب از طریق فضای مجازی تولیدات دیگران را کپی می‌کنیم. و این کار ضربه زیادی به کشور ما می‌زند.

پس ما بایستی با حمایت از نویسندگان بتوانیم کمک کنیم تا هم آنها روحیه کافی برای نوشت را داشته باشند و تنها دغدغه آنها فقط تحقیق و نوشتن باشد. همچنین با این حمایت ها باعث کسب افتخار در میادین مختلف داخلی و خارجی شویم. نویسنده‌ای که فکر و ذهنش تأمین هزینه‌های زندگیست صددرصد نمی‌توان مفید و قوی بنویسد.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

امیدورام کاری کنیم تا همه مردم با کتاب آشتی نمایند و به کتاب خواندن رو آورند و کتاب جای خود را در زندگی ما باز کند.

*انتشارات حسینی اصل

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

من سیدرضا حسینی اصل هستم مدیرمسئول انتشارات حسینی اصل. 30 سال از فعالیت این انتشارات می‌گذرد. طی این مدت نیز چندین بار بعنوان ناشر نمونه استانی انتخاب شده‌ایم. طی شش ماه گذشته انتشارات حسینی 8 عنوان کتاب را چاپ کرده است.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

انتشارات ما مشکل خاصی ندارد و از لحاظ توزیع کتاب نیز علاوه بر اینکه فروشگاه اختصاصی برای خود داریم در اکثر نمایشگاههای استانی و کشوری نیز حضور داشته‌ایم. ولی بهتر است مرکزی برای پخش کتاب وجود داشته باشد تا انتشارات مختلف از آن بهره‌مند شوند. مثلاً همین طرح فروش کتاب در پنجشنبه بازار کار خوبی بود که امید است ادامه داشته باشد.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

از عموم مردم خواهشمندم تا از نمایشگاههای کتاب حمایت نمایند تا مؤلفان بتوانند توان چاپ کتاب جدید را داشته باشند.

*انتشارات دمنه

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی خود و انتشاراتتان بفرمایید؟

بنده هادی حاجی‌پور هستم به عنوان نماینده انتشارات دمنه که فعالیت خود را از سال 93 به صورت رسمی آغاز کرده‌ایم.

این انتشارات تا کنون بیشتر در حوزه‌های دفاع مقدس، مجموعه مقالات و ادبیات ترکی قعالیت نموده است. در شش ماه گذشته 7 عنوان کتاب را چاپ کرده‌ایم.

به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی ناشران شهرمان قرار دارد؟

از مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد گرفتن مجوز چاپ، هزینه‌های چاپ، عدم وجود چاپخانه‌های پیشرفته در استان آذربایجان غربی و... می‌باشد. بهتر است جای ثابتی را برای ناشران فعال در نظر گرفته شود تا بتوان کتابهایی را که منتشر می‌کنیم در آنجا به دست مخاطبان برسانیم.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

از همه مسئولین محترم حوزه کتاب تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدورام دست در دست هم دهیم و بتوانیم مشکلات این حوزه را از بین ببریم. از مسئولین عزیز تقاضامندم تا بصورت فصلی نیز نمایشگاههای کتاب را در سطح شهر اورمیه برگزار نمایند تا نتایج بهتری را بدست بیاوریم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری اروم نيوز، تاریخ انتشار: 22 مهر 1394، کد مطلب: 234390www. uromnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین