پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
مسئول مجتمع دامداری تیغدرگفت:7سال است پیگیر راه اندازی مجتمع دامداری روستای تیغدر هستیم ومتاسفانه بعد از گذشت 7سال هیچ کاری انجام نشده است.
شعارسال: تیغدر از روستاهای استان خراسان جنوبی که در 36 کیلومتری جنوب غربی شهر قاین قرار دارد و فاصله آن از مرکز استان 95 کیلو متر میباشد و دارای جمعیت بالغ بر 1500نفر است.

شغل اصلی مردم این روستادامداری ودامپروری است وبراساس شغل وپیشه ای که از قدیم داشته اند جمعی از جوانان روستا با درخواست از مسئولین استانی وشهرستانی در سال88خواستار راه اندازی مجتمع دامداری در این روستا شدند .

جوان مسئول مجتمع درگفتگو با خبرنگار نسیم قائن گفت: از سال88که این درخواست به مسئولین استانی ارائه شد پس از بررسی وکارِکارشناسی از جمله آوردن گاودار نمونه کشور به روستا، با ایجاد وراه اندازی این مجتمع موافقت شد ولذا شرکت تعاونی تشکیل گردید و50نفرعضو این شرکت شدند .

وی بیان داشت: از سال 88پیگیر زمین از منابع ملی بودیم که بعد 3سال پیگیری ،با هزینه زیادی از جیب مردم زمین را تحویل گرفتیم وبعد از یکسال پروانه تاسیس این مجتمع درسال 92صادرشد ومجوز حفرچاه نیز گرفته شدوبا توجه به اینکه مجوزقانونی برای حفر چاه داشتیم بامخالفت روستای همجوار به دلیل نزدیک بودن به قناتشان مواجه شد که بنا به دستور فرماندار وقت وبا جلساتی که درفرمانداری برگزار شد موافقت شد که چاه به محل دیگری انتقال یابد وچون هزینه های بالایی داشت وبرای مردم مقدور نبود فرمانداری بودجه حفر چاه وانتقال برق وآب را در جابه جایی به طول 3/5کیلومتر به جای دیگر را برعهده گرفت.

با توجه به اینکه نامه نگاری های زیادی هم انجام شد وپیگیری هم انجام گرفت متاسفانه هیچ هزینه ای برای این کار داده نشد وکل هزینه حفر چاه توسط خود مردم پرداخت شد .

وی افزود: امسال نیز درتیرماه پروانه تاسیس به مدت یک سال دیگر نیز تمدید شد وامیدواریم که با همکاری مسئولین شهرستان بتوانیم هرچه سریعتر این مجتمع را به مرحله عملیاتی وبهره برداری برسانیم.

جوان افزود: سال گذشته نیز فرماندار فعلی دردهگردشی که به این روستا داشتند قول 50میلیون تومان برای راه اندازی این مجتمع رادادند که متاسفانه این موضوع هم محقق نشد وپیگیری های ما هیچ اثری نداشت.

وی گفت: در سفرریاست جمهوری به استان در ورزشگاه بیرجندبا نصب پارچه نوشته خواسته خودرا ازرئیس جمهور اعلام داشتیم و درپیگیری های انجام شده تا تهران هم رفته ایم وحتی دکتر رکنی معاون وزیر کشاورزی طی تماسی که با آقای ولی پور مدیرکل سازمان کشاورزی استان داشته اند قول کمک هزینه از سفر ریاست جمهوری به استان برای این پروژه توسط آقای ولی پورداده شد که متاسفانه این بودجه هم اختصاص نیافت.

مسئول این مجتمع دامداری بیان داشت:7سال گذشت وهزینه زیادی توسط جوانان دراین مجتمع گذاشته شد ولی نتوانستند برای خود شغل ایجاد کنند.

وی می گوید: درحالی که باراه اندازی این مجتمع برای 55خانواده به صورت مستقیم وحدود 50نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شودچرا مسئولین قول میدهند ولی عمل نمیکنند؟ چرا برای مردمی که نان شبشان را ندارند هزینه میتراشند ولی هیچ کس جوابگو نیست؟

دولتیها می گویند ما از روستاها حمایت میکنیم که به شهرهامهاجرت نکنند کجاست این حمایت؟؟

جوان افزود:با توجه به مهاجرت های 3سال گذشته از روستای تیغدر بیم آن میرود که روستا به سوی خالی شدن از سکنه پیش رود واین مجتمع قطعا عده زیادی را در روستا ماندگار خواهد کرد.

انصاری پور یکی دیگر ازاعضای این مجتمع گفت: با اینکه شغل اکثر مردم این روستادامداری است ومعمولا در هرخانواده ای دام وجود دارد وکار فرآوری محصولات دامی نیز توسط خانواده ها صورت می گیرد لذا تصمیم به احداث مجتمع دامداری گرفته شد و50نفر هم عضو این مجتمع شدند وهرکدام 1میلیون تومان برای این مجتمع سرمایه گذاری کردند که متاسفانه بعد از گذشت 7سال هیچ کاری انجام نشده است.

وی می گوید: با توجه به اینکه اکثر جوانان ما به دلیل نبود یک شغل مناسب به تهران وشهرهای مجاور رفته اند لذا با راه اندازی این مجتمع تعداد زیادی از جوانان می توانستند مشغول به کار شوندوازاین راه کمکی به اقتصاد خانواده های خود داشته باشند.

این عضو مجتمع دامداری تیغدربا اشاره به اینکه محصولاتی مانند کشک،کره،دوغ،پنیرو... در این روستا تولید می شود گفت: هدف ما این بود که این تولیدات به صورت متمرکز دراین مجتمع فراوری وبه بازار ارائه شودکه متاسفانه عدم همکاری ها مانع از ایجاد این مجتمع شد ودرحالی که مسئولین بارها اعلام کرده اند که باید زمینه حضور جوانان در روستاها فراهم شود اما متاسفانه فقط شعار داده شده است وکاری به صورت عملی انجام نشده است.

سجادی مدیرجهادکشاورزی قاین در گفتگو با نسیم قائن در خصوص راه حل مشکل این مجتمع گفت: با توجه به اینکه مردم این روستا مجوز برای حفر چاه داشته اند در وهله اول بایددر جای اصلی چاه حفر میشد تا هزینه اضافی بردولت تحمیل نمی شد.

وی افزود: با توجه به این که 3/5کیلومتر لوله کشی هزینه بسیار بالایی دارد وتنهاراه حل این مشکل این است که فرمانداری موافقت نامه احداث این مجتمع را از سازمان مدیریت گرفته و به عنوان پروژه جدید تعریف نمایند.

مدیریت جهاد کشاورزی گفت: با رایزنی با فرمانداری وسازمان جهاد کشاورزی قول مساعد حل این مساله را دریافت نموده وامیدواریم در اعتبارات سالجاری این پروژه ردیف اعتباری بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نسیم قاین، تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1395، کدخبر: 17384 ، www.nasimeqaen.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین