پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
به گفته اکبری، در ۲۰ سال آینده بالای ۲۱ درصد جمعیت سالمند خواهیم داشت و ایران جزو چهار کشور سالمند جهان خواهد بود که بسیاری از بیماری ها در این دوره بروز می یابند.

شعار سال: مشاور عالی وزیر بهداشت و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نرخ باروری در کشور کاهش یافته به طوری که این نرخ در زنان زیر ۲۵ سال به ۰/۵ تا ۰/۷۴ و زنان بالای ۳۰ سال ۰/۵ تا ۰/۹۹ رسیده است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری روز دوشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن سلامت خانواده ایران برگزار شد، اظهار داشت: اکنون کشورمان در لحاظ نرخ باروری وضعیت مطلوبی ندارد؛ هر سال به جمعیت سالمند افزوده می شود و موالید نیز سالانه کاهش می یابد.

وی افزود: نباید بحث جمعیت را به حاشیه برد؛ کاهش نرخ باروری در کشور تبعات زیاد بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و غیره را به همراه دارد. بر اساس آمارهای موجود، ۲۰۰ هزار تولد در ۹ ماهه امسال نسبت به سال های گذشته کم شده است و این آمار به ۳۰۰ هزار موالید تا پایان سال می رسد.

اکبری با بیان اینکه کشور ما از نظر سن جمعیت جزو کشورهای جوان است، تاکید کرد: جمعیت پایه تا ۱۵ سالگی، سن مولد یا کار ۱۵ تا ۶۵ سالگی و دوره سالمندی ۶۵ سالگی به بالا است. اکنون در وضعیت جمعیت جوان هستیم اما در آینده نزدیک نیروی مولد کاهش یافته و جمعیت به سمت پیری می رود.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار داشت: در سال ۱۳۳۵ میانه سنی جمعیت ۲۰/۲ سال بوده و در سال ۹۵، ۳۰ سال میانه سنی جمعیت محاسبه شده که نشان می دهد جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است. با افزایش روند سالمندی، جمعیت کشور نیاز به مراقبت بیشتری دارد و باید برنامه های اساسی برای جلوگیری از این روند اتخاذ کرد.

به گفته اکبری، در ۲۰ سال آینده بالای ۲۱ درصد جمعیت سالمند خواهیم داشت و ایران جزو چهار کشور سالمند جهان خواهد بود که بسیاری از بیماری ها در این دوره بروز می یابند.

وی افزود: ۸۵ درصد سرطان ها، ۵۰ درصد بیماری های متابولیک شامل فشارخون بالا، قند، چربی و عوامل خطرزای بیماری در دوره سالمندی ایجاد می شود که علاوه بر سیستم بهداشت و درمان، ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اکبری خاطرنشان کرد: طرح تعالی جمعیت باید در دستور کار قرار گرفته شود و خوشبختانه برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۰ بندهای مرتبط با جمعیت نیز اختصاص داده شده که روزنه امیدی برای تبدیل شدن موضوع جمعیت به مساله ملی در سال‌ آینده است.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا، به موضوع فرزندآوری بیشتر تاکید دارند، ادامه داد: این کشورها بسته های تشویقی و حمایتی متعددی را در زمینه های کار، رفاه اجتماعی، بیمه، درآمد و غیره برای خانواده هایی که فرزند بیشتری بیاورند، در نظر گرفته اند و ما نیز نباید از این غافله عقب بمانیم. در غیر این صورت با بمب سالمندی مواجه خواهیم شد و نیروی مولد کمتری خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به عنوان مثال کشور فرانسه پنج درصد درآمد ناخالص ملی خود را به فرزندآوری اختصاص داده و سایر کشورها نیز اقدامات موثری را در این زمینه در پیش گرفته اند.

اکبری به بحث سقط جنین نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار سقط درمانی (قانونی) در کشور انجام شده و در کنار سقط های عمدی یا جنایی، حدود ۱۰ هزار سقط نیز خود به خود و طبیعی بوده است.

بانک ژنوم ایرانیان تشکیل شود

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت ایجاد بانک ملی ژنوم ایرانیان در کشور تاکید کرد و افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بانک اطلاعات ژنوم دارند، ما نباید از این کشورها عقب بمانیم.

اکبری ادامه داد: حتی کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس این کار را آغاز کرده اند و اگر دیر اقدام کنیم، آنها بانک ژن خاورمیانه را راه اندازی می کنند و ما در حوزه پزشکی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری انتخاب، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۹۸۱۴۱، www.entekhab.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین