سطر اول جدول فوق نشان میدهد که هر توئیت به طور میانگین، در هر یک از بازههای زمانی مذکور چند درصد از کل لایکهایش را به دست آورده است. همانگونه که مشخص است، به طور میانگین ۹۵٫۹۵ درصد از کل لایکهای هر توئیت متعلق به ۲۴ ساعت اول پس از انتشار آن است.
سطر دوم نیز نشان میدهد که در بدترین و دیرترین حالت، یک توئیت چند درصد از لایکهایش را در بازه زمانی مذکور به دست میآورد. به طور مثال، یک توئیت در ۶ ساعت ابتدایی پس از انتشار، در بدترین حالت فقط ۲۵ درصد از لایکهایش را به دست میآورد، اما به طور میانگین هر توئیت در ۶ ساعت اول ۶۷ درصد از لایکهایش را به دست خواهد آورد.
این یافتهها نشان میدهد که ساعات اولیه پس از انتشار یک توئیت، در موفقیت و دیدهشدنِ آن توئیت خیلی مهم است؛ چرا که بخش مهمی از لایکهای آن توئیت در همان ساعات اولیه کسب میشود و اگر این ساعات اولیه به هر دلیلی از دست برود، احتمالاً توئیت، هرچه قدر هم خوب باشد، دیگر دیده نخواهد شد. این یافته با آنچه ما در ترند شدن هشتگ #اعدام_نکنید دیده بودیم نیز تطابق دارد. جایی که فقط ۶ ساعت پس از انتشار اولین توئیت حاوی این هشتگ، بیش از ۲٫۵ میلیون لایک و ۶۳۸ هزار ریتویئت به توئیتهای حاوی این هشتگ اختصاص یافت که این حجم از توجه در نهایت باعث شد تا این هشتگ در ابعاد جهانی ترند شود. بنابراین هر توئیت و هر کمپین و طوفان توئیتری برای دیده شدن باید یک واقعیت را جدی بگیرد: ساعات اولیه مهم است.
این یافتهها ما را با یک واقعیت دیگر نیز رو به رو میکند و آن این که موفقیت ِ یک توئیت، درست مثل یک سیستم پیچیده، به شرایط اولیه انتشار آن توئیت بسیار حساس و وابسته است و توئیتر به نوعی یک محیط آشوبناک است و چه بسا این محیط را با استفاده از نظریه آشوب (Chaos theory) بتوان بهتر تبیین کرد.
در کدام ساعتها توئیت بزنیم؟شاید زمانی که این یادداشت را مطالعه کنید، با خود فکر کنید تاکنون آنچه گفته شد بدیهی است. واضح است که یک توئیت بیشترین لایکهای خود را در ساعات اولیه پس از انتشار میگیرد. اما بر مبنای این واقعیت که دادههای ما نیز آن را تأیید کردند، سؤال مهمی که پیش میآید آن است که چه ساعتی باید توئیت زد؟
گردآوری ثبت ساعات لایکها به ما کمک کرد تا بتوانیم بفهمیم در کدام ساعت از شبانه روز بیشترین لایکها ثبت شده است؛ یافتهای که به ما کمک میکند تا بفهمیم در چه ساعاتی از شبانه روز احتمال لایکِ شدن یک توئیت بیشتر است که نتایج آن در تصویر شماره ۲ آمده است.
همانگونه که در این نمودار میبینید، حوالی ساعت ۱۱ شب بیشترین تعداد لایک ثبت شده است. پس از آن به ترتیب ساعات ۱۰ شب، صفر بامداد و ۹ شب بیشترین لایک ثبت شده است. بنابراین اگر شما بخواهید توئیتتان بهتر دیده شود، اگر در ساعت ۱۱ شب این توئیت را بزنید احتمالاً موفقتر از زمانی خواهید بود که در ساعت ۹ شب توئیت خود را منتشر کنید؛ به نوعی میتوان گفت که بازه طلایی برای لایک گرفتن در توئیتر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب میباشد.
یافتههای فوق به طور تجربی برای هر فعال توئیتری ثابت شده است. اما بررسی ساعات مختلف در نمودار فوق، نتایج جالبتری به ما میدهد. به عنوان مثال، حوالی ساعت ۱ بامداد تعداد لایکهای بیشتری از ساعت ۵ یا ۶ عصر ثبت شده است. لایکهایی که احتمالاً به توئیتی که در ساعات پایانی روز ثبت شده اختصاص دارد. این یافته یک معنا مهم دارد. اگر ساعت ۱۲ شب (صفر بامداد) توئیت بزنید احتمالاً توئیتتان بیشتر از ساعت ۵ عصر لایک خواهد گرفت! واقعیتی که نشان میدهد بسیاری از کاربران توئیتر عمدتا تا ساعت ۱ بامداد بیدار هستند.
این یافتهها در کنار این واقعیت که یک توئیت بیشترین لایک را در همان ساعات ابتدایی خود میگیرد، راهنمای سادهای را در در اختیار ما قرار میدهد که به ما کمک میکند تا استراتژی بهتری برای انتشار توئیتهایمان داشته باشیم. یعنی آن که یک توئیت با بهترین محتوا که در ساعت ۵ عصر منتشر شده، احتمالاً کمتر از توئیتی با یک محتوای متوسط که در ساعت ۱۰ شب منتشر شده دیده میشود. پس در کنار توجه به محتوا، به ساعت انتشار توئیت نیز توجه کنید و اگر میخواهید توئیتتان برجسته شود، حداکثر تلاش خود برای بازنشر شدن آن را در همان ساعات اولیه انجام دهید.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی امتداد نو، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1399، کد خبر: 4959563، www.emtedad.news