شعار سال: «علیرضا رزمحسینی» امروز (چهارشنبه) در پایان مراسم افتتاح خط تولید موتور و مجموعه برف پاکن خودروی تارا درجمع خبرنگاران افزود: در چند سال گذشته حرکت قطعه سازی کشور به نحوی بوده است که دیگر، واردات مقرون به صرفه نخواهد بود.
رزم حسینی با بیان اینکه انحصار در صنعت هنگامی به وجود میآید که دولتیها به آن ورود کنند، گفت: اگر دولتیها دست از انحصار بردارند و سیاست دولت این باشد که رقابت در بازار به وجود آید، همه فعالان اقتصادی در بازار حضور پیدا میکنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مطمئن باشید به سمتی پیش خواهیم رفت که رقابتی بودن صنعت خودرو را در کشور گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پروژههای جدید قطعه سازی در کشور افتتاح شده است، افزود: از جمله برنامههایی که در چند ماه گذشته آغاز کردهایم، این است که مجموعههای قطعه سازی مرتبط با یکدیگر به نحوی کار کنند که علاوه بر دو خودروساز بزرگ، بتوانند به سایر خودروسازان نیز قطعه بدهند.
رزم حسینی ادامه داد: یعنی بتوانیم موتور، گیربکس و سایر قطعات را برای همه استفاده همه خودروسازان داخلی تولید کرد.
وی یادآور شد: اکنون همکاری، تعامل و هماهنگی خوبی در مجموعه وزارت صنعت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نیز تشکلهای بخش خصوصی و انجمنها در تصمیم سازیها شاهد هستیم و تلاش ما این است که با همه محدودیتها، یک وفاق و اجماع در تولید خودرو ایجاد کنیم.
وزیر صنعت تاکید کرد: بسته مالی که با هماهنگی بانک مرکزی در حال تهیه است، مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف خواهد کرد.
در این مراسم، «عزت الله اکبری تالارپشتی» رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: تلاش ما کمک به دولت و بخش خصوصی و نیز حمایت همه جانبه از آنهاست تا علاوه بر توفیق آنها در دستیابی به تولیدات داخلی، سریعتر وارد بازارهای جهانی شوند.
وی افزود: باور داریم تولیدکنندگان داخلی از توان لازم برخوردارند و دولت و مجلس در تلاش برای رفع مقررات دست و پا گیر، میخواهند فرصت دهند تا داخلیها نیاز کشور را برطرف کنند.
مخالف انحصار و قیمتگذاری دستوری خودرو هستیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه مخالف انحصار و قیمتگذاری دستوری در خودروسازی هستیم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمتها در بازار تعیین و دلالان و واسطهها از بازار خارج شوند.
«علیرضا رزمحسینی» در جریان افتتاح خط تولید تمام اتوماتیک بوستر ترمز خودروی تارا اظهار داشت: این موضوع، مطالبه خودروسازان نیز هست و آنها نمیخواهند در یک فضای انحصاری فعالیت کنند بلکه خواستار رشد در یک فضای رقابتی هستند.
وی بیان داشت: در عرصه قطعه سازی، به دنبال مجموعه سازی قطعات هستیم تا قطعات در انواع خودروها قابل استفاده باشد که در این صورت، قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت و امکان رقابت بیشتر میشود.
رزم حسینی یکی دیگر از برنامهها را، تعمیق ساخت داخل، کاهش ارزبری و استفاده از ظرفیت قطعهسازی در سراسر کشور دانست و افزود: حدود دو هزار قطعهساز خودرو در سراسر کشور حضور دارند که باید بتوانیم از ظرفیت همه آنها استفاده کنیم.
این مقام مسوول تاکید کرد: کاهش هزینههای سربار، افزایش تنوع خودرو و ارتقای تیراژ به منظور متعادلسازی قیمتها و افزایش کیفیت، از دیگر برنامههایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر صنعت با قدردانی از بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به خودروسازان و قطعهسازان گفت: این اقدام توانسته رونق خوبی را در این صنایع ایجاد کند.
مشکل قیمتگذاری خودرو حل شود
همچنین در این مراسم "مازیار بیگلو" دبیر انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو گفت: صنعت قطعه سازی دوره سخت تحریمها را پشت سر گذاشته است.
وی خودروهای تولید داخل را نجات بخش صنعت خودروی کشور دانست و گفت: امروز خط تولیدهایی افتتاح شد که به دست جوانان ایرانی طراحی شده و به تولید انبوه رسیده است.
بیگلو یادآور شد: هنگامی که تحریمها اعمال شد، همه فکر میکردند عمر صنعت قطعهسازی و خودروسازی به یک ماه هم نخواهد رسید، اما امروز توانستیم با پشت سر گذاشتن تحریمها به تیراژ خوبی در تولید برسیم.
وی خواستار آن شد که وضعیت قیمتگذاری خودرو یک بار برای همیشه در کشور حل شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۶۶۹۶۲۰، www.ion.ir