پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
آموزش آنلاین در کنار تمام حواشی خوب و بد آن، مشاغل جدیدی هم ایجاد کرده است. یکی از آن‌ها شرکت در آزمون‌های پایان ترم دانشگاه و مدارس است. در برخی از رشته‌های پزشکی افراد ۳ میلیون تومان می‌گیرند که جای دانشجویان دیگر امتحان بدهند.
شعار سال: مجازی شدن آموزش و آزمون‌های درسی اگرچه برای برخی به معنای محرومیت از حضور در کلاس درس است، اما برای برخی به شغلی جدید تبدیل شده است. آن هم با شرکت در کلاس یا امتحان دادن به جای دیگر دانش‌آموزان و دانشجویان و گرفتن پولی به ازای آن!

شاید روزی یک ضربدر و خط قرمز روی برگه امتحان نشان از یک تقلب در آزمون درسی بود. حالا دیگر نه از خط قرمز خبری است و نه پچ پچ‌های جلسه امتحان. یک صفحه کوچک است و چند کلیک و کاربرانی پشت سیستم. آنطور که اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گویند تقلب در جلسه امتحان به اندازه‌ای راحت شده که دیگر نیازی به درس خواندن هم نیست.

کشیک‌های پزشکی و امتحان‌های نیابتی با قیمت میلیونی!

از گروه‌های مجازی تقلب، شرکت مرامی و دوستانه به جای دیگران که بگذریم برخی برای پاس شدن درس خود پول می‌دهند. پریسا یکی از دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد می‌گوید: «شرکت در آزمون مجازی جای دیگران کار راحتی است. یکی از دوستانم به ازای دادن پول خواست که به جایش امتحان بدهم، ولی این کار را انجام ندادم. دوستم برای امتحان اطفالش ۳ میلیون تومان داد و پاس هم شد. در حالی که قبلا نمره قبولی از این درس نگرفته بود. بسته به درس، میزان سختی آن و سطح مالی بچه‌ها، پول شرکت در آزمون فرق دارد.»

این دانشجوی پزشکی می‌گوید به جز امتحان، کشیک جای دیگران ماندن در بیمارستان هم مرسوم است: «در دوره کرونا وضعیت کمی تغییر کرد و کشیک‌ها را راحت‌تر می‌توان جای دیگران ماند. بعضی در مشاغل دیگر مشغول هستند و بعضی نیز حوصله ندارند! قیمت هم بستگی به طرفین دارد، برای هر کشیک از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان رد و بدل می‌شود. راستش این پول‌ها برای پزشکی‌های دانشگاه آزاد پولی نیست! همه از قشر پولدار و مرفه هستند و برایشان مهم نیست. خودم هم جای دوستانم کشیک ماندم و پول هم گرفتم.»

او ادامه می‌دهد: «بین خودمان کسانی که جای دیگران کشیک بیمارستان می‌مانند یا امتحان می‌دهند شناخته شده هستند. یکی از دوستانم برای دانشجویانی که از دانشگاه خودمان نیست هم کار می‌کند.»

یکی از دانشجویان غیرپزشکی هم می‌گوید: «پولی بینمان رد و بدل نمی‌شود. راستش مرامی به جای هم امتحان می‌دهیم.» مادر یکی از دانش‌آموزان هم می‌گوید: «به دخترم در امتحانات مجازی کمک می‌کنم تا با نمره بهتری قبول شود.»

برخی هم برای اطمینان بیشتر گروه مجازی تشکیل می‌دهند و با همراهی هم سوالات را جواب می‌دهند. از هر کدام هم که بپرسی چرا درس نمی‌خوانی انگار که سوال بیجایی پرسیده باشی، می‌خندد.

این حال و روز آموزش آنلاین برای آموزش و پروش، مراکز آموزش عالی و هر کسی است که به نحوی با ساختار آموزشی ارتباط دارد.

آگهی برای امتحان در ازای پول

عادل برکم، کارشناس آموزش و پرورش در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های آموزش آنلاین این است که نمی‌توان ارزشیابی دقیق و معتبری از محصلان داشت و نمی‌توان از یادگیری آن‌ها هم مطمئن بود. در حوزه آموزش عالی وضعیت کمی متفاوت‌تر است و دست استاد‌ها با کار پژوهشی، مقاله و … از دانشجو بازتر است.»

او با اشاره به اینکه تقلب‌های درسی در آموزش آنلاین بیشتر شده است، ادامه داد: «در فضای مجازی و در برخی سایت‌ها هم دیده شده که برخی آگهی گذاشته و در ازای پول جای دیگران امتحان می‌دهند.»

برکم با بیان اینکه نظارت بر امتحانات مجازی خواه یا ناخواه کمتر است، می‌گوید: «اگر آزمون‌ها حضوری برگزاری شود امکان تقلب‌های درسی کمتر می‌شود و به ارزیابی دقیق دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند. حالا که مجازی است با رندم گذاشتن و مفهومی کردن سوالات کمی از تقلب‌های درسی کم کرد.»

این معلم و کارشناس آموزشی می‌گوید: «آموزش و پرورش به جای اینکه یک پیام رسان را برای استفاده دانش آموزان سفارشی کند، یک سامانه یادگیری الکترونیکی و استاندارد طراحی می‌کرد که در آنجا امکان آزمون مجازی با قابلیت‌های لازم در آنجا فراهم باشد.»

این در حالی است که چندی پیش سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره افرادی که در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از دانشجویان و دانش‌آموزان می‌کنند، گفت: «در حال حاضر در فضای مجازی شاهد تبلیغاتی هستیم که افرادی اعلام می‌کنند در ازای دریافت مبلغی (۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان) به جای دانشجو و یا دانش آموز در امتحان شرکت خواهند کرد و تعدادی از این افراد توسط پلیس فتا شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند.»

حالا با چنین وضعیت آموزش آنلاین، معلوم نیست نظام آموزشی چگونه می‌تواند مهارت‌های لازم و هر آنچه که برای پایه‌های بعدی لازم است را به دانش آموزان و دانشجویان انتقال دهد. آیا مدرک دانشجویان و دانش‌آموزان تنها به یک نمره قبولی بدون سواد لازم منتهی می‌شود؟


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۹بهمن ۱۳۹۹، کدخبر: tejaratnews.com، ۵۱۲۸۷۴
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
0
الان برای چی باید رشته های اساسی مون در هر دانشگاهی به صورت انلاین امتحاناتش رو برگزار کنه؟ از وزیر بپرسی میگه اشتغال زایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین