پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۹۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
انتشار ارقام رسمی قرارداد بازیکنان و حتی آپشن قرارداد آن‌ها توسط رسانه‌ها، به دلیل «گردش دقیق مالی» و «جلوگیری از فرار مالیاتی بازیکنان» یک رسم مرسوم در فوتبال جهان است و امکان ندارد با ابتدایی‌ترین سطح زبان انگلیسی و دسترسی به اینترنت، موفق به پیدا کردن رقم قرارداد تک تک بازیکنان شاغل در اروپا، آمریکا، حوزه خلیج فارس و شرق دور نشوید.
شعار سال: در روزگاری که پاری سن ژرمن با افتخار، مبلغ پرداختی به نیمار و مبلغ رضایتنامه و انواع آپشن ها قرارداد او را اعلام می کند و یا تمام آپشن ها و قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال در ۵ لیگ معتبر اروپایی به شکل شفافی مشخص است، اما هنوز شاهد آماتوریزم خاصی در فوتبال ایران هستیم که همه از فاش شدن مبلغ قرارداد واقعی بازیکنان و مربیان فرار می کنند! جدای از مدیران و بازیکنان، این مسئله به سازمان لیگ هم تسری پیدا کرده و مشخص نیست حتی همان اعداد صوری که قبلاً در هیئت فوتبال ثبت می شد هم از سایت سازمان لیگ حذف شده است.

افشای قرارداد وریا غفوری با استقلال در روزهای اخیر حواشی زیادی برای این تیم ایجاد کرد. پس از انتشار قرارداد نجومی وریا غفوری با این تیم، حالا بندهای عجیب قرارداد برخی از آبی پوشان هم به حواشی اخیر باشگاه اضافه کرده است. قراردادهایی که شاید به بدترین شکل ممکن در زمان مدیریت احمد سعادتمند بسته شده است. فسخ یکطرفه قرارداد از سوی بازیکنان در صورت دریافت کمتر از ۵۰ درصد مطالبات تا نیم فصل!

مهدی قائدی ستاره استقلال پس از بازی این تیم مقابل نساجی به این موضوع معترض شد و ادعا کرد سعادتمند به وی قول داده است قراردادش را اصلاح می‌کند. اما اوج هنرنمایی مدیریت باشگاه در جایی رقم خورد که رقم قرارداد بازیکنی مثل غفوری برای این فصل حدود ۳ برابر و برای فصل آینده ۴ برابر شد!

تغییر قرارداد کاپیتان استقلال

غفوری فصل گذشته قراردادی دو ساله با امیرحسین فتحی منعقد کرد که آن قرارداد ۲ ساله به مبلغ ۲ میلیارد و دویست میلیون تومان بود و برای این فصل قرارداد این بازیکن به ۲ میلیارد و هفتصد میلیون به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کرد، اما در کمال تعجب و بعد از جدایی فتحی، غفوری شبانه راهی هتل آزادی شد و قرارداد قبلی را فسخ و قراردادی جدید منعقد کرد. دلیل این اقدام هنوز مشخص نیست چرا مدیریت وقت استقلال قرارداد قبلی را فسخ کرده و قراردادی جدید امضا کرده، اما امضای این اقدام رقمی حدود ۸ میلیارد تومان به باشگاه تحمیل کرده است. بازیکنی که انتقادات فراوانی به مدیریتش به عنوان کاپیتان به وی وارد است، در این سال‌ها به جای جمع کردن حواشی، خودش عامل ایجاد آن‌ها بوده است. این بازیکن در بازی مقابل نساجی بعد از تعویض خود با رفتاری عجیب و لگد به بطری آب، مستقیم راهی رختکن شد و قبل از پایان بازی استادیوم آزادی را ترک کرد. سوال اینجاست چرا باید یک بازیکن در حالی که با باشگاهش قرارداد دارد، با دو نفر از نزدیکان احمد سعادتمند قرارداد خود را فسخ کند و دوباره قراردادی به مبلغ ۶ و ۸ میلیارد تومان امضا کند و سپس به جای ایجاد آرامش، تیم صدر جدول را وارد حاشیه کند؟

اما سوال مهم این است که این قراردادها چگونه به دست رسانه ها می رسد و چرا مدیرعامل باشگاه پاسخگوی این اتفاقات نیست؟

افشای دستمزد نجومی کاپیتان استقلال در شرایطی است که سال‌هاست قراردادها در فوتبال محرمانه تلقی می‌شود و نه فدراسیون فوتبال و نه باشگاه‌ها علاقه‌ای به انتشار قراردادهایی که با بازیکنان امضا می‌کنند، ندارند. این در حالی است که در فوتبال جهان انتشار رقم قراردادها یک اصل پذیرفته شده است و قدم مهمی در مسیر شفافیت مالی باشگاه‌ها برداشته می‌شود، شفافیتی که می‌تواند از سوءاستفاده‌ها و تخلفات جلوگیری کند. با وجود چنین اهمیتی، در ایران، اما تلاشی در زمینه شفاف‌سازی به خصوص در حیطه مسائل مالی در باشگاه‌ها که اکثر آن‌ها دولتی هستند و از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، صورت نمی‌گیرد.


لااقل رسم مرسوم در فوتبال جهان را بجا آورید!
 

افشای قرارداد مسی و حواشی در بارسلون

نشریه ال موندو در گزارش ویژه شماره یکشنبه خود، به افشاگری در مورد قرارداد لیونل مسی پرداخت. انتشار ریز قرارداد لیونل مسی در سال ۲۰۱۷ و ارقام ترسناک دریافتی او تا به امروز که به ۵۵۵ میلیون یورو می رسد. این رقم به صورت دستمزد، پاداش و بندهای متغیر دیگر بوده به خصوص در شرایط پاندمی کرونا که بارسلونا از لحاظ مالی فشار فراوانی را حس می کند، مسی به نوعی متهم به ورشکسته کردن باشگاه شده است. این قرارداد در حالی توسط مدیر سابق بارسلونا افشا شده که مدیران فعلی باشگاه از او حمایت کردند و پشت بازیکن تیم خود ایستادند.

شفاف سازی در فوتبال اروپا

آوریل سال ۲۰۱۹ مجله «فرانس فوتبال» ۲۰ بازیکن با بالاترین میزان دستمزد و درآمد در فوتبال جهان را معرفی و سایت «FourFourTwo» جزئیاتی کوچک از قراردادهای مالی این ۲۰ ستاره فوتبال را ارائه کرد.

در فهرست فرانس فوتبال، «لیونل مسی»، ستاره آرژانتینی «بارسلونا»، با قرارداد ۱۳۰ میلیون یورو درآمد در سال، در رده نخست قرار گرفته است. پس از او، «کریستیانو رونالدو» با ۱۱۳ میلیون یورو دریافت سالیانه از باشگاه «یوونتوس»، در رده دوم به چشم می‌خورد.

«نیمار جونیور» با ۹۱.۵ میلیون یورو، «آنتونیو گریزمان» با ۴۴ میلیون یورو، «گرت بیل» با ۴۰.۲ میلیون یورو، «آندریاس اینیستا» با ۳۳ میلیون یورو، «الکسیس سانچز» با ۳۰.۷ میلیون یورو، «فیلیپه کوتینیو» با ۳۰ میلیون یورو، «آزکوئل لاوتزی» با ۲۸.۳ میلیون یورو و «لوییز سوارز» با ۲۸ میلیون یورو در رده‌های بعد قرار داشتند.
 
 
 
لااقل رسم مرسوم در فوتبال جهان را بجا آورید!
 


جلوگیری از فساد در فوتبال با شفاف‌سازی

نکته قابل توجه این است که هیچ یک از این بازیکنان به آن‌چه در ایران «افشای سند محرمانه قرارداد» خوانده می‌شود، شکایت یا اعتراضی نکردند.

انتشار ارقام رسمی قرارداد بازیکنان و حتی آپشن قرارداد آن‌ها توسط رسانه‌ها، به دلیل «گردش دقیق مالی» و «جلوگیری از فرار مالیاتی بازیکنان» یک رسم مرسوم در فوتبال جهان است و امکان ندارد با ابتدایی‌ترین سطح زبان انگلیسی و دسترسی به اینترنت، موفق به پیدا کردن رقم قرارداد تک تک بازیکنان شاغل در اروپا، آمریکا، حوزه خلیج فارس و شرق دور نشوید.

ورود سازمان‌های نظارتی

به نظر می رسد سازمان بازرسی کشور می بایست بسیار زودتر در این قضیه ورود پیدا کند چرا که این رویه ناصواب مثل ویروسی در حال گسترش یافتن در بین فوتبالیستها و مربیان شاغل در لیگ برتر است و افراد فعال در این حوزه به جای فکر کردن به عملکرد فنی، بیشتر به دنبال آپشن های جذابی هستند که از چشم عموم مردم دور نگه داشته می شود تا در صورت ضرورت بتوانند با استناد به همان آپشن ها و بندها و تبصره های قرارداد (عمدتاً در سبک ترکمانچای) بتوانند میلیاردها تومان پول از باشگاه های عمدتاً دولتی طلب کنند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1399، کد خبر: 1484540، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
اینکه ما در زمینه فدراسیون فوتبال این همه فساد داریم برای اینه که تا الان مدیر لایق و دست پاکی رو به خودش ندیده این سازمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین