پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
کاهش ۷۰ درصدی وسعت کشت جالیز که نسبت به کشت‌های دیگر آب‌بر است، یکی از ارزشمندترین اقدامات در استان سمنان برای مدیریت مصرف آب است و البته مسئولان استان در کنار کاهش مصرف آب، به افزایش بهره‌وری در کشاورزی نیز توجه ویژه دارند و توسعه کشت گیاهان دارویی و کشت کم‌آبر به‌جای کشت جالیز از مؤثرترین و اصولی‌ترین راهبردهاست که اتخاذ کرده‌اند.
شعار سال: توسعه کیفی کشاورزی موضوعی است که توجه مسئولان استان سمنان را به‌خصوص در شرق این استان به خود جلب کرده است. استان سمنان با مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به‌دنبال عمل به تعهدات خود به وزارت نیرو برای کمک به تأمین منابع آبی است و در این مسیر از راهبردهای علمی و کاربردی بهره می‌گیرد.
 
هرچند استان سمنان با مشکل جدی کم‌آبی مواجه است و به باور کارشناسان مدیریت مصرف در بخش کشاورزی نقشی مهم در جبران کم‌آبی دارد و برای تحقق این راهبرد مسئولان امر در کنار کشاورزان گام به گام در تلاش برای کاهش و مدیریت مصرف آب و در مقابل افزایش بهره‌وری و تولید محصول هستند. کاهش ۷۰ درصدی وسعت کشت جالیز که نسبت به کشت‌های دیگر آب‌بر است، یکی از ارزشمندترین اقدامات در استان سمنان برای مدیریت مصرف آب است و البته مسئولان استان در کنار کاهش مصرف آب، به افزایش بهره‌وری در کشاورزی نیز توجه ویژه دارند و توسعه کشت گیاهان دارویی و کشت کم‌آبر به‌جای کشت جالیز از مؤثرترین و اصولی‌ترین راهبردهاست که اتخاذ کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، کاهش ۱۷۱میلیون مترمکعبی تعهد مصرف آب در بخش کشاورزی نقشی مهم در جبران مشکل کم‌آبی در استان سمنان دارد و مسئولان تمام‌قد به‌دنبال تحقق راهبرد کاهش مصرف هستند؛ این‌ها همه درحالی است که فشار بیش از این بر بخش کشاورزی ممکن است به امنیت غذایی و معیشت کشاورزان آسیب بزند و باید مسئولان برنامه‌ریز کشور این مهم را نیز مدنظر داشته باشند.

براساس آمار در استان سمنان سالانه حدود یک‌میلیارد و ۲۴۸میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که هفت‌درصد از آن در بخش خانگی 9/88درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت مصرف می‌شود. براساس گزارش‌ها از ۱۹۸هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم، فقط ۱۶هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده بود و اکنون با تلاش مضاعف این دولت، در بیش از ۳۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان سامانه نوین آبیاری اجرا شده است.

۱۹۸هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴هزار هکتار باغ، ۱۱۰هزار هکتار زراعی و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال هستند.

تجهیز ۹۹درصد چاه‌های کشاورزی سمنان به کنتور هوشمند

استاندار سمنان گفت: استان سمنان موقعیت خوبی برای توسعه دارد؛ ولی برخی مسائل شکننده است، چراکه نیازمند تأمین آب است و با کمبود جدی آب مواجه است.

علی‌رضا آشناگر ابراز داشت: ۹۹درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان به کنتور هوشمند مجهز است و طرح تعدیل نیز درحال اجراست؛ اما بیش‌تر از این امکان فشار بر کشاورزان نیست.

وی اضافه کرد: توسعه باغ‌های پسته و گلخانه در استان سمنان به‌منظور مدیریت مصرف آب دنبال می‌شود. متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۳۰میلی‌متر و کم‌تر از میانگین کشوری است و در مقابل تبخیر آب در استان بالاست و استان سمنان برای رفع مشکل کم‌آبی نیازمند تأمین آب بین‌استانی است.

تعهد کاهش مصرف ۱۷۱میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: استان در تعهد به وزارت نیرو باید ۱۷۱میلیون مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی را کم کند و سازمان جهاد کشاورزی استان اهتمام ویژه‌ای در تحقق این تعهد دارد.

سیدحسن میرعماد اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اقدامات مناسبی که در دست اجرا دارد، سهم به‌سزایی در کاهش مصرف آب استان دارد. توسعه کشت‌های مکانیزه، نشاءکاری و استفاده از بذرهای کم آب‌بر در زمره اقداماتی هستند که برای کاهش مصرف آب به‌وسیله جهاد کشاورزی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: سال۹۸ وسعت کشت گلخانه‌ای در استان سمنان به‌عنوان جایگزین کشت جالیز به ۶۵هکتار افزایش یافت و امسال نیز توسعه خوبی در سطح کشت گلخانه‌ای استان سمنان درحال انجام است که این اقدام نقشی مهم در کاهش مصرف آب دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با اجرای طرح‌های حوزه کشت در زمینه کشاورزی و مدیریت باغی و زراعی ۸۹میلیون مترمکعب و با استفاده از تجهیزات آبیاری نوین ۶۸میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۹هزار هکتار زراعت و ۶۵هزار هکتار باغ در سطح استان سمنان وجود دارد که سالانه یک‌میلیارد و ۱۰۸میلیون مترمکعب نیاز آبی دارند.

کاهش کشت جالیزی برای مدیریت مصرف آب در سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۷۰درصد سطح جالیزهای استان در سال‌های اخیر به‌منظور مدیریت مصرف آب کاهش یافت و به کشت‌های جایگزین تبدیل شد.

لطف‌الله رضایی ابراز داشت: امروزه اراضی کشت نباتات علوفه‌ای بیش‌تر به باغ‌ها تغییر کرد که آبیاری قطره‌ای دارند یا بیش‌تر زیرکشت پسته قرار گرفت که در کنار بهره‌وری بالا، آب بسیار اندکی نیاز دارد و درنتیجه مصرف آب در کشاورزی استان کاهش یافت.

وی افزود: سمنان در زمره استان‌های برتر کشور در نصب کنتورهای هوشمند در سال‌های اخیر است و بدون‌شک این امر میزان مصرف آب کشاورزی را کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: ۸۵ تا ۹۰درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان این‌که توسعه کشت گیاهان دارویی به میزان چهاربرابر در استان دستورکار است، ادامه داد: توسعه کشت گیاهان دارویی به‌میزان چهار برابر سال‌های اخیر، با بهره‌وری اقتصادی بیش‌تر و مصرف آب کم‌تر یکی از مواردی است که در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم بیان داشت: توسعه سامانه نوین آبیاری نقشی مهم در مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری دارد.

حسین شاهینی بیان کرد: از سال۹۸ تاکنون شش‌هزار و ۳۴۰هکتار از اراضی استان سمنان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد.

شاهینی به برخی ویژگی‌ها و مزایای اجرای آبیاری تحت‌فشار اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، توزیع یکنواخت آب در مزرعه و افزایش کمی و کیفی محصول برخی از این مزایاست.

وی خاطرنشان کرد: امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آن‌ها، افزایش بازدهی آبیاری بیش از ۷۰درصدی، کاهش مصرف سم و کود به بیش از ۲۵درصد و افزایش تولید محصول تا ۳۰درصد از مزایای اجرای آبیاری تحت‌فشار است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته هشت‌میلیون مترمکعب کمبود آبیاری جبران و با اجرای سامانه نوین آبیاری بهره‌برداری از منابع آب در استان سمنان مدیریت شد که این میزان صرفه‌جویی قابل‌توجه است.

توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان نیز گفت: ۴۵گونه گیاه دارویی در استان سمنان کشت می‌شود و توسعه کشت گیاهانی که مقاوم به شرایط کم‌آبی و دارای ارزش اقتصادی بالایی است در دستورکار قرار دارد.

شیما عبدالشاه تصریح کرد: خارشتر، فلفل ادویه‌ای، سیاه‌دانه، کنجد، زرشک، سیر، سیاه‌دانه و خاکشیر در اراضی کشاورزی استان سمنان کشت می‌شود. وی با بیان این‌که ناچیز بودن صرفه اقتصادی محصولات زراعی و محدودیت منابع آبی ضرورت کشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی و دارای بازده اقتصادی بالا را دو چندان می‌کند، ادامه داد: کشت گیاهان دارویی از گزینه‌های مناسب دارای صرفه اقتصادی بالا و سازگار با شرایط آب‌وهوایی کنونی است.

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بیان کرد: وسعت کشت گیاهان دارویی در استان سمنان دوهزار و ۴۵۹هکتار است که از این میزان وسعت کشت، یک‌هزار و ۱۰۰هکتار مربوط به کشت زیره سبز است.

اجرای سامانه نوین آبیاری در ۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی دامغان

مدیر جهاد کشاورزی دامغان هم گفت: ۴۶درصد اراضی کشاورزی شهرستان در وسعت بیش از ۹هزار و ۵۰۰هکتار تاکنون به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

سیدمحسن طباطباییان اظهار داشت: امسال بیش از ۵۲۳هکتار و ۵۰۰مترمربع از اراضی کشاورزی شهرستان زیرپوشش سامانه نوین آبیاری رفته است. هم‌اکنون نیز تعداد ۱۰طرح این سامانه در سطح ۸۰هکتار از باغ‌ها و اراضی درحال اجراست.

طباطباییان اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان دامغان در ناحیه گرم و خشک، همواره کاهش اتلاف آب مدنظر بوده است که در این راستا انتقال آب از طریق لوله و با کانال‌های بتنی انجام می‌شود تا میزان هدررفت آب در این بخش کاهش یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 92731، sabzineh.org.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
با همین اقدامات کوچک مثل تغییر نوع کشت می توان مصرف آب را بهینه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین