پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
سرانجام پس از سال‌ها انتظار وزیر راه و شهرسازی از تکمیل بخشی از پروژه ساخت فاز اول توسعه بندر چابهار در بهار آینده با سرمایه‌گذاری هندی‌ها خبر داد.
شعارسال: چند سالی است که توسعه بندر چابهار به‌عنوان یکی از برنامه‌های دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است. در این راستا مسئولان وزارتخانه مذکور و همچنین مدیران سازمان بنادر و دریانوردی بارها و بارها از مذاکره با سرمایه‌گذارانی از چین و هند خبر داده اند.

در این زمینه رضوانی مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در کنار اعلام تمایل هندی‌ها به سرمایه‌گذاری از تعلل آنها در این زمینه انتقاد می‌کرد.

سال گذشته در چنین روزهایی بود که وی با بیان این‌که امید چندانی به ورود سرمایه‌گذاران هندی به طرح توسعه بندر چابهار نداریم، گفته بود:‌هندی‌ها در این رابطه فقط حرف می‌زنند.

وی تاکید کرد هندی‌ها سالهاست برای سرمایه‌گذاری در بندر مذکور فقط وعده می‌دهند.

بهمن پارسال معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات انجام شده با هند در زمینه توسعه بندر چابهار گفت:برای ساخت و توسعه بنادر منتظر خارجیها نمی‌مانیم و از محل منابع داخلی سازمان، کارهای توسعه‌ای بنادر را پیش می‌بریم.

جلیل اسلامی با اعلام این‌که توافق ایران و هند برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تمدید شد، گفت:‌این توافق یک مرحله دیگر تمدید شد تا طرفین پس از مذاکره به نتیجه مطلوب در زمینه سرمایه‌گذاری در این بندر دست یابند. مذاکرات برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار طی دو تا سه ماه آینده به نتیجه می‌رسد و به همین دلیل زمان توافقنامه بین ایران و هند یک مرحله تمدید شد.

وی در خصوص جزئیات تفاهمنامه مذکور گفت:بر اساس مفاد این تفاهمنامه طرف هندی در بخش تجهیزات بندر چابهار در قالب دو بسته سرمایه‌گذاری می‌کند که یک بسته‌، شامل سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری و بسته دیگر 150 میلیون دلاری است که دو طرف به دنبال تدقیق موضوعات برای نهایی شدن هستند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که طرح توسعه بندر چابهار پروژه بسیار بزرگ است که تاکنون از محل منابع داخلی سازمان بنادر ودریانودری برای اجرای پروژه‌های آن هزینه شده است، تصریح کرد: فاز یک طرح توسعه بندر چابهار با سرمایهگذاری سازمان بنادر در حال حاضر بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت سرمایه‌گذاری هندی‌ها زودتر به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی با استقبال از سرمایه‌گذاری هندی‌ها در عین حال با تاکید بر این‌که منتظر هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری نمی‌مانیم، بیان کرد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی استفاده از منابع مالی خارجی از جمله فاینانس به‌صورت حداکثری است، اما برای ساخت و توسعه بنادر کشور از جمله بندر چابهار منتظر خارجیها نمی‌مانیم و از محل منابع داخلی سازمان ، کارهای توسعه‌ای در بنادر شمالی و جنوبی را پیش می‌بریم.

حال پس از حدود 8 ماه تاخیر در سرمایه گذاری هندی‌ها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از امضای موافقتنامه همکاری سه جانبه حمل‌ونقل بین ایران، هند و افغانستان خبر و وعده داده ساخت فاز اول توسعه بندر چابهار بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال اجراست و اولین بخش آن در فصل بهار تکمیل می‌شود.

وی با بیان این‌که در زمینه توسعه پسکرانه و امکان سرمایه‌گذاری در چابهار تمام اقدامات در دست انجام بوده و یک شهرک بزرگ برای احداث صنایع پتروشیمی و صنایع دیگر فراهم شده است، تصریح کرد: به زودی فرمولی را برای عرضه گاز به سرمایه‌گذاران در چابهار اعلام می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران هندی، افغانستانی و ایرانی بتوانند از گاز برای توسعه صنعت استفاده کنند.

وی با بیان این‌که باید هرچه سریع‌تر خط کشتیرانی هندوستان- ایران را فعال کرده و از فورواردرهای حمل و نقل دریایی بین سه کشور (ایران، افغانستان و هند) استفاده کنیم، اظهار کرد: این کریدور مبتنی بر حمل و نقل چندوجهی است و باید بتوانیم برای آن فرمول روشنی طراحی کنیم تا موقعیت رقابتی آٖن نسبت به سایر کریدورها تضمین شود.

طی سال‌های اخیر هر بار هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند به موازات آن سر و کله چینی‌ها در ایران پیدا شده و آنها نیز همین درخواست را ارائه داده‌اند. اما در عمل تنها وعده سرمایه‌گذاری نصیب چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شده است. باید دید توسعه فاز یک بندر چابهار که اعتبار مورد نیاز برای توسعه آن حدود 1000 میلیارد تومان برآورد شده با سرمایه‌‌گذاری هندی‌ها در موعد مقرر به سرانجام می‌رسد یا خیر.

دولت هند چندین بار برای سرمایه‌گذاری در بندر مذکور تحت فشارهای بیرونی قرار گرفت، حتی برخی مقامات پاکستانی نیز به این مسئله واکنش نشان دادند. خردادماه امسال مقامات سابق پاکستانی موافقتنامه توسعه بندر چابهار توسط هند را تهدیدی مستقیم علیه امنیت پاکستان دانستند و گفتند پاکستان در حال منزوی شدن است.

پایگاه اینترنتی مری نیوز در این‌باره نوشته بود: ژنرال یاسین مالیک و ژنرال دیم لودهی، از مقامات سابق دفاعی این کشور گفتند که موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان تهدید مستقیمی علیه امنیت پاکستان است.

آنها گفتند، با توجه به وضعیت بین المللی، پاکستان در حال منزوی شدن است. آنها احساس می کنند که این وضعیت منفی حاصل سیاست های اشتباه دولت پاکستان است.

تردیدی نیست که موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان یک فرصت طلایی است که هند به خوبی توانسته آن را به چنگ آورد. تاکنون اهمیت پاکستان از این جهت بود که این کشور تنها دروازه ورود هند به افغانستان و آسیای میانه محسوب می شد و هرگونه ارتباط ریلی شمال جنوبی باید از خاک این کشور عبور می کرد. پاکستان می توانست به مدد این موقعیت استراتژیک 33 میلیارد دلار درآمد کسب کند، زیرا عدوات نظامی و کمک های بشردوستانه آمریکا و نیروهای ناتو باید از طریق پاکستان به این کشور ارسال می شد.

اما اکنون حتی آمریکا نیز می تواند از کریدور ایران-افغانستان استفاده کند و پاکستان را دور بزند. هند طبیعتا بزرگترین برنده این موافقتنامه خواهد بود، زیرا تاکنون پاکستان مانع از تجارت هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه بود. پیوند چین و پاکستان برای محدود کردن هند در داخل آسیای جنوبی از طریق کوریدور اقتصادی چین-پاکستان نیز شکست خورده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: جمعه 9 مهر 1395، کدخبر: 1200251 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین