پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
گرمای بسیار شدید در کنار افت شدید ولتاژ برق و عدم دسترسی مردم به آب بهداشتی و جاده های نامناسب امان مردم دهستان تلنگ را بریده است.
شعارسال: دهستان تلنگ از توابع شهرستان قصرقند با 18هزار نفر جمعیت در 70کیلومتری این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و چندی است که از شهرستان چابهار جدا شده و هم اکنون از توابع شهرستان قصرقند است.

همزمان با گرمای شدید 50 درجه در این منطقه در نیمه اول سال مردم شاهد قطعی و افت شدید ولتاژ برق هستند و مهمترین علتی که می توان برای این مشکل عنوان کرد عدم نصب ترانس برای تقویت ولتاژ برق در این منطقه است.

رئیس شورای شهر اسلامی بخش تلنگ در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به مشکلات دهستان اظهار کرد: عمده ترین مشکلات مردم این بخش افت شدید ولتاژ برق، راه نامناسب و آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است.

اکرم بلوچ افزود: اداره برق در مورد گسترش شبکه برق و نصب ترانس برای تقویت برق اقدام نکرده و افت ولتاژ برق در بعضی از روستاهای بخش بسیار شدید است.

وی ادامه داد: بر اثر همین نوسان ها و افت شدید ولتاژ برق، برخی لوازم برقی از جمله یخچال و کولرگازی و پنکه های مردم سوخته و تحمل این گرمای طاقت فرسا زندگی را برایشان دشوار کرده است.

از مسئولین بالادست می پرسیم آیا آنها در این روزهای گرم تابستان بخصوص در ماه مبارک رمضان بدون کولر می توانند زندگی کنند؟ آیا می توانند خودشان را در این گرمای نزدیک به 50 درجه به جای ما قرار دهند؟

* تامین آب آشامیدنی بهداشتی برای مردم بخش تلنگ برای خود داستانی دارد

هوتک و چاله ها، منبع تأمین آب مردم بعضی از روستاهای بخش تلنگ است مانند روستای وشین چات، نوهانی بازار، جدگال آباد، گازگر و کوتیرو و منطقه کهن آنها از بی آبی رنج می برند.

در این روستاها مردم به سبب خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی از گودالی که در زمان بارندگی از آب باران پر می شود و به آن هوتک می گویند استفاده می کنند.

مردم این روستاها حدود 5 کیلومتر در هوای گرم و گاهی پای پیاده و با چارپا برای تهیه آب آشامیدنی خودشان را به هوتک روستاها که وضعیت نه چندان مناسبی است تامین می کنند.

آب شرب بعضی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود، متاسفانه این آب جوابگوی مردم نیست و آنها ناچارند از آب گندیده هوتک ها استفاده کنند. سرانه آب برای اهالی روستاهای بخش تلنگ برای هر نفر 15 لیتر است.

این آب را کجا و چگونه مصرف کنند؟

*شرکت سرند گلوبال* پیمانکار لوله کشی آب بخش تلنگ سه سال پیش لوله گذاری را شروع کرد، ولی تاکنون حتی 40 درصد این پروژه انجام نگرفته و لوله های پلاستیکی را در فضای آزاد، دپو کرده اند که به خاطر گرمی بیش از حد هوا لوله ها در حال از بین رفتن هستند.

این بخش مشکلات فراوانی دارد و برای حل مشکل آب، برق و راه چندین بار به مسئولین بالادست مراجعه کرده ایم هر بار قول پیگیری و حل مشکلات را داده اند ولی تاکنون عملی نشده است.

* وضعیت بهداشت و سلامت در بخش تلنگ نگران کننده است

وضعیت نه چندان مناسب بهداشت به دلیل نبود تسهیلات زایمانی و ماما، وضعیت شاخصهای سلامت در بخش تلنگ نگران کننده است. بزرگترین دغدغه ما به خطر افتادن جان مادران باردار و نوزادان آنها که به دلیل بعد مسافت و وضعیت بد راه ها تا مراکز برخوردار در شهرستانهای اطراف و اعزام بدون مراقبت و عدم تشخیص زمان تولد نوزاد توسط خانواده ها و نیز پیامدهای آن با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

مشکلات بخش به اینجا ختم نمی شود، بلکه وضعیت راه های درون بخش به مراتب بدتر است؛ از جمله یک دهنه پل از سه راهی تلنگ به مرکز بخش و سه دهنه پل در جاده کوچو که راه ارتباطی چند روستا با جمعیتی افزون بر چند هزار نفر را در بر می گیرد، با کمال تاسف از زمان طوفان گونو تخریب شده و تاکنون هیچ گونه اقدام مؤثری حتی برای جاده کنار گذر آنها نیز انجام نشده است.

راه فرعی روستای چب به طرف کهن بالا که به طول 25 کیلومتر است بیش از 500 خانوار در همین روستاها زندگی می کنند بسیار نامناسب که کمتر از 10کیلومتر زیرسازی شده، اما خیلی وقت است کاری انجام نمی شود و شنهای مورد نیاز آسفالت دپو شده است.

* در موقع نزولات آسمانی این مسیرها تا هفته ها مسدود می شوند

راه تلنگ به مرکز شهرستان که به آن بیچند گفته می شود و مردم برای انجام دادن کارهای اداری با پشت سر گذشتن 3 شهرستان چابهار، کنارک، نیکشهر به طول 250 کیلومتر یا از مسیر نوبندیان، جکیگور به قصرقند باید رسید.

سوال ما از مسئولان راه و شهرسازی این است که چند سال زمان برای تصمیم گیری و اقدام ترمیم سه دهنه پل و دیگر مشکلات مربوط به راه بیچند کافی است؟

* آیا قابل قبول است روستاهای با 80 تا 300 خانوار راه دسترسی نداشته باشند.؟

تلنگ بدون تلفن ثابت و اینترنت مردم این بخش از مزایای تلفن ثابت و اینترنت بی بهره اند و حتی بعضی وقتها تا چند روز همراه اول آنتن ندارد و تلنگ نیاز به یک دکل همراه اول دارد.

رئیس شورای اسلامی بخش تلنگ ضرورت نگاه ویژه به بخش محروم این دهستان را از نماینده منتخب مردم در بهارستان و مسئولین ذیربط خواستار شد که منطقه محروم بخش تلنگ از توابع شهرستان قصرقند را دریابند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری افکارنیوز، تاریخ انتشار: پنجشنبه 6 خرداد 1395، کدخبر: ۵۱۷۲۸۴، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین