پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دخالت دولت در نظام بانکی در ایران بسیار برجسته است و نقیصه موجود در روند توزیع منابع نیز از همین مسئله نشات می‌گیرد. در حال حاضر، یکی از چالش‌های بزرگ بانک‌ها در کشور، موضوع «تسهیلات تکلیفی» است که از سوی دولت به این سیستم تحمیل می‌شود.
شعار سال: «غلامحسین شافعی» که در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد و در حضور رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان سخن می‌گفت، با اشاره به عملکرد ضعیف نظام بانکی در توزیع اعتبارات متذکر شد: نظام بانکی و سیاست‌های اعتباری آن در خدمت اقتصاد مولد نیست و رویه توزیع منابع در استان‌ها نیز قرابتی با ظرفیت‌های موجود ندارد.

او در عین حال از بانک‌محوری سیستم تامین مالی در کشورمان نیز انتقاد کرد و افزود:این وابستگی باعث شده تا در برهه‌ای حتی ۸۸ درصد تامین مالی در کشور توسط سیستم بانکی انجام بگیرد، این همه در حالی است که بررسی‌های ما در اتاق ایران نشان می‌دهد در کشور‌های عمدتا توسعه یافته، موضوع تامین مالی عمدتا از بازار سرمایه انجام می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: طبیعتا همین رویه غلط، عامل بخش عمده مشکلات ما در بحث تامین مالی و نظام توزیع منابع است. بانک‌محوری در حالی که دولت دخالت مستقیم در نظام بانکی کشور دارد، یک نگرانی بزرگ را رقم می‌زند. متاسفانه بانک مرکزی، استقلالی در هدایت و راهبری سیستم بانکی ندارد، در حالیکه بنا به الگوی موفق کشور‌های توسعه یافته، این اختیارات و مدیریت مستقل باید حداکثری باشد.

شافعی، اشاره‌ای به عدم همخوانی منابع و مصارف بانکی در خراسان رضوی داشت و توضیح داد: به دفعات در این باب در جلسات و نشست‌های مختلف سخن گفته و انتقادات بخش خصوصی را به نظام بانکی و مسئولان ملی و استانی، منتقل نموده‌ایم. متاسفانه وضعیت استان ما مطلوب نیست و در این شاخص، از انتهای جدول، در پله هفتم ایستاده و تنها شش استان دیگر شرایط بدتری نسبت به ما دارند.

وی با انتقاد از تمرکز منابع در مرکز و سهم‌بری بیشتر تهران از مصارف بانکی عنوان کرد: البته در بروز این شرایط نباید صرفا نظام بانکی را مقصر بدانیم. این احتمال وجود دارد که عدم مطلوبیت شاخص‌های فضای کسب و کار در این استان هم به بی رغبتی در سرمایه گذاری منجر شده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، گوش چشمی به بررسی‌های پارلمان بخش خصوصی استان در مولفه‌های موثر بر فضای کسب و کار این خطه داشت و گفت: در بخش‌های مختلفی از جمله در حوزه مالیاتی، استان ما رتبه خوبی ندارد و عوامل موانع متعددی نیز در محیط کسب و کار این خطه احصاء شده است، اما با وجود اذعان به مشکلات، باز شاهدیم در جلسات استانی مسئولان بدون استناد به آمار‌ها و حقایق موجود، چنان از شرایط سخن می‌گویند که انگار در وضعیت ایده‌آلی قرار داریم.

وی پیشنهاد کرد تا با راهبری کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد و مشارکت شورای هماهنگی بانک‌های استان، کارگروهی تشکیل شده و مشکلات موجود در عدم همخوانی منابع و مصارف بانکی در استان‌ها احصاء شوند و پیرامون آن نیز پیشنهادات و راهکار‌های لازم جمع بندی شده و از طریق اتاق ایران، در شورای پول و اعتبار به بحث گذاشته شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به حادثه تلخ آتش‌سوزی و انفجار در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان اشاره و عنوان کرد: موضوع تراکم در دو سوی این مرز به دفعات از سوی بخش خصوصیتلنگر جدی به مسئولان ایران و افغانستان ایران و افغانستان اعلام و نسبت به و مخاطرات احتمالی (به دلیل ضعف امکانات و زیرساخت ها) نیز هشدار داده شده بود، اما دریغ که مسئولان اغلب تا فاجعه‌ای رخ ندهد، چاره و علاجی نمی‌اندیشند.

وی این حادثه را تلنگری جدی برای مسئولان دو کشور ایران و افغانستان به جهت تامین و تکمیل زیرساخت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: مقرر است تا کارگروهی ویژه به راهبری کمیسیون حمل و نقل، دبیر و واحد حقوقی اتاق مشهد و با مشارکت سایر کمیسیون‌ها و تشکل‌های مرتبط شکل بگیرد و توامان کمیسیون متناظر آن در اتاق ایران نیز اقدامات لازم را دنبال کند تا خسارت فعالان اقتصادی، تجار و فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی، جبران شده و از بروز مشکلات بعدی برای آن‌ها، جلوگیری به عمل آید.
                                                                               دولت با دخالت در نظام بانکی تسهیلات بلاتکلیفی تحمیل کرده است

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی خراسان رضوی، تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۹۹، کد خبر: ۶۹۷۱۲، www.maccima.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین