شعار سال : علی خاکی صدیق روز سه شنبه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای ساماندهی دانشگاههای دولتی، اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی مبحثی مهم، کلیدی و تکلیفی قانونی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزارت علوم در چند سال گذشته روی این موضوع کار کرده است؛ بر اساس نتایج به دست آمده، مقرر شد برخی موسسات کوچکتر به چند دلیل از جمله توانمندتر شدن و داشتن امکانات محدود در کشور در چارچوب مصوبات به یک دانشگاه معین الحاق شوند.
وی افزود: اگر قرار باشد این امکانات را بین تعداد زیادی از دانشگاهها و دانشجویان پخش کنیم، به هر فرد سهم ناچیزی میرسد، اما وقتی درون شبکه آموزش عالی کار کنند، این امکانات بهتر از قبل به مناطق محروم تعلق میگیرد؛ بنابراین بخشی از ساماندهی مراکز آموزش عالی به این نقطه معطوف بود که برخی از موسسات که افق روشنی برای توسعه آنها وجود نداشت و به کار خود ادامه میدادند، ادغام یا الحاق شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به ساماندهی موسسات کوچکتر دولتی، گفت: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کوچکتر که اعضای هیأت علمی کمتری دارند و امکانات سخت افزاری آنها ضعیفتر است، به جای اینکه در زمینههای مختلف دانشجو جذب کنند درحالی که امکان سرویس دهی به همه آنها را ندارند، در رشتههای محدودتر و به صورت ماموریت گرا حرکت کنند و به این ترتیب میتوانند در یک بازه زمانی کوتاه به فعالیتهای متمرکزشان عمق بیشتری بدهند. همچنین علاوه بر اینکه وارد مرحله پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی میشوند، تا مقطع دکتری پیش میروند و پژوهشهای بنیادی و کاربردی خوبی در آن حوزه انجام میدهند.
تعطیلی مراکز دولتی در دستور کار نیست
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ساماندهی، بیشتر به سمت ماموریت گرا کردن موسسات آموزش عالی حرکت میکند، ادامه داد: در هیچ قسمت از ساماندهی مراکز آموزش عالی، هدف تعطیل شدن موسسات در شهرها نیست بلکه توانمندسازی مراکز را پیگیری میکند؛ این هدف ممکن است استفاده از امکانات موسسه بزرگتر توسط موسسه کوچکتر باشد که در نزدیکی دانشگاه معین قرار دارد تا رشد کرده و مستقل عمل کند یا در صورت مستقل عمل کردن، در زمینههای خاص و محدودی فعالیت کند. به عنوان مثال، موسساتی با حدود ۱۵ تا ۲۰ هیأت علمی داریم که هر کدام از این اعضای هیأت علمی در رشتههای مختلف مثل مهندسی برق (با ۲ عضو هیأت علمی)، مهندسی مکانیک (با سه عضو هیأت علمی) و شیمی (یک هیأت علمی) در حال فعالیت هستند، اما همزمان در علوم انسانی هم ورود پیدا کرده اند.
خاکی صدیق گفت: این در حالی است که موسسه با این تعداد هیأت علمی و با بضاعت کشور، نمیتواند در تمام این رشتهها رشد کند. اما اگر ماموریت خود را بر توسعه یک رشته بگذارد، علاوه بر متمرکزتر شدن امکانات، اعضای هیأت علمی را هم هدفمندتر جذب میکند، چون در جذب اعضای هیأت علمی محدودیت داریم. این اعضا منابع انسانی کشور هستند و یک فرد تازه دانش آموخته شده آماده باید در فضایی رشد کند که منجر به رشد آن مجموعه هم شود.
تعداد مراکز ساماندهی شده
وی درباره تعداد مراکزی که در این ساماندهی گنجانده شده اند، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تا به امروز، الحاق ۲۱ یا ۲۲ موسسه دولتی به دانشگاههای بزرگتر باید انجام شود، اما الحاقهای انجام شده حدود ۱۰ موسسه یا کمتر است.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، این موسسات، مراکزی هستند که در زمانهایی به دلایلی ایجاد شده اند، اما در زمان تاسیس زیرساختها و شرایط لازم را نداشتند و در طول ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته به خاطر شرایط کشور، امکان رشد نداشتند.
این مسوول وزارت علوم با اشاره به مجوزهایی که در سالهای گذشته برای راه اندازی دانشگاههای دولتی صادر شده است، تاکید کرد: در یک مقطعی، سیاستگذاران آموزش عالی که به درستی هم تصمیم گرفتند، گسترش کمی در آموزش عالی ایجاد کردند، چون قصد گسترش آموزش عالی به اقصی نقاط کشور داشتند؛ این اقدام در اصل سیاست درستی بود، اما به دلیل کاهش نظارتها در سالهای بعد، کشور نتوانست زیرساختهای این دانشگاههای دولتی را تامین کند و برای آموزش عالی به مسأله شده است.
یک نمونه از این الحاقها شامل الحاق سه دانشکده به دانشگاههای بزرگ اصفهان است، در این زمینه مرکز آموزش عالی گلپایگان، خوانسار و شهرضا به دانشگاههای بزرگ این استان الحاق شده است. بر اساس اعلام رییس دانشگاه اصفهان، الحاق این دانشکدهها طبق آمایش و طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی صورت گرفت و بر اساس آن، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان به دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار و مرکز آموزش عالی شهرضا به دانشگاه اصفهان ملحق شدند.
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 5 اسفند 99 ، کد خبر : 84239259 ، irna.ir