پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
منطقه سیستان و بلوچستان، محمدنعیم امینی فرد، از ورود تجهیزات و لوازم پزشکی قاچاق و نامرغوب به برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها انتقاد کرد و گفت: وجود لوازم و تجهیزات پزشکی قاچاق در کشور واقعیتی غیرقابل انکار است و نمی‌توان منکر وجود آن درکشور و ورود آنها به برخی مراکز درمانی شد.
شعارسال: نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در مقابله با ورود لوازم و تجهیزات پزشکی قاچاق به کشور به صورت کلی است، یادآور شد: تمهیداتی که در این رابطه صورت گرفته تمهیدات کلی است که در رابطه با جلوگیری از ورود هر گونه کالای قاچاق به کشور اندیشیده شده به گونه ای که در حال حاضر تجهیزات پزشکی قاچاق در فروشگاه های لوازم پزشکی به فراوانی وجود دارد.

وی بر لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به مراکز درمانی تاکید کرد وگفت: البته طی سالیان گذشته صادرات تجهیزات و لوازم پزشکی به صورت قانونی یا غیرقانونی به اقلیم کردستان و افغانستان از طریق کشور ما هم صورت گرفته یعنی فقط واردات قاچاق نداشتیم بلکه صادرات کالای قاچاق هم صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم ارزیابی اعتباربخشی و اعتبارسنجی موسسات پزشکی تاکید کرد و افزود: تجهیزات و کالای پزشکی که امکان آسیب رساندن به جان و سلامت بیمار را دارد به طور قطع باید از چرخه فعالیت خارج گردد البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند از ورود تجهیزات و لوازم پزشکی قاچاق به مراکز درمانی جلوگیری و به صورت مکرر مراکز درمانی را مورد ارزیابی قرار داده و شناسه این کالاها را بررسی کند بلکه ارگان ها و دستگاه های مرتبط با بحث قاچاق مانند ستاد مبارزه با کالای قاچاق و نیروی انتظامی باید همکاری موثری را با وزارت بهداشت داشته و در کنار این نظارت ها بر مبادی ورودی تشدید شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات و لوزام پزشکی قاچاق مانند دارو نیست که بتوان به صورت چمدانی نسبت به ورود آن به کشور اقدام کرد، تصریح کرد: تجهیزات و لوزام پزشکی مانند ماشین بیهوشی و تجهیزات چشم پزشکی دارای وزن و گنجایش قابل توجهی هستند که ورود آنها به کشور مستلزم فراهم نمودن یک سری امکانات خاص و قابل توجه از سوی برخی افراد است.

امینی فرد با بیان اینکه نمی توان تمامی تجهیزات و کالاهای سلامت محور را در کشور تولید کرد، تصریح کرد: هر چند در زمینه تولید بسیاری از تجهیزات پزشکی پیشرفت هایی را به دست آوردیم اما همچنان از لحاظ تولید انبوه و کیفی عقب هستیم البته مزیت اقتصادی هم در این رابطه تاثیر زیادی دارد زیرا خرید کالای خارجی در بسیاری موارد ارزان تر و به صرفه تر از تولید آن در کشور است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، ادامه داد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند نسبت به تولید تجهیزات و کالای پزشکی اقدام کند بنابراین اگر تولید کنندگان داخلی بتوانند نسبت به تولید کالای داخلی باکیفیت اقدام کنند از شیب واردات کالا و همچنین ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به کشور کاسته می شود هر چند در شرایط فعلی هم برخی از کالاهای تولیدی در کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: برخورد سلبی با مراکز درمانی که از تجهیزات پزشکی قاچاق استفاده می کنند چاره ساز نیست زیرا این مراکز و کشور به چنین کالاهایی به صورت جدی نیاز دارند بنابراین در وهله اول بهتر است نیاز استفاده از تجهیزات پزشکی به صورت مشروع برطرف شده سپس با افزایش نظارت ها بر مبادی ورودی و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان ها از ورود لوازم پزشکی قاچاق جلوگیری شود.

امینی فرد با تاکید بر اینکه لوازم و تجهیزات پزشکی مراکز درمانی و تمامی بیمارستان‌ها باید از لحاظ استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرند، یادآور شد: استفاده از هرگونه لوازم و تجهیزات پزشکی قاچاق در مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی غیرقانونی است و به صورت جدی باید با متخلفان برخورد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ورود تجهیزات پزشکی قاچاق و نامرغوب به برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها را نتیجه کمبود نظارت ها دانست و گفت: باید در این رابطه سیاست دوگانه ای را در پیش بگیریم به این شکل که زمینه ورود تجهیزات پزشکی استاندارد به کشور تسهیل و از سوی دیگر با ورود تجهیزات قاچاق به کشور مقابله کنیم.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشکلی که به کرات در رابطه با ورود کالای قاچاق به کشور مشاهده می‌کنیم این است که این موضوع در کشور به یک رویه و به گونه ای عادت تبدیل شده؛ وزارت بهداشت باید با سیاستگذاری مناسب روندی را در پیش گیرد که استفاده از کالای قاچاق در کشور محدود شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بر لزوم شناسنامه دار کردن تمامی کالاهای سلامت محور برای شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی در این عرصه تاکید کرد و یادآور شد: هر چند قرار بود وزارت بهداشت نسبت به شناسنامه‌دار کردن کالاهای سلامت محور اقدام کند اما تاکنون شاهد اقدام موثری از سوی این دستگاه نبودیم؛ از آنجایی که کالاهای سلامت محور نسبت به دیگر کالاها از حساسیت های بالایی برخودار است بنابراین ضرورت دارد وزارتخانه های جهاد کشاورزی و همچنین صنعت، معدن و تجارت همکاری موثری را با وزارت بهداشت برای شناسنامه دار کردن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ندای زاهدان، تاریخ انتشار: دوشنبه 12 مهر 1395، کدخبر: 12418، www.nedayezahedan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین